Grand Theft Auto III (2001)
Przełomowa, pierwsza odsłona cyklu wydana w pełnym 3D. W tej części wracamy do opanowanego przez gangi Liberty City. Przejmujemy kontrolę nad bezimiennym protagonistą, który kierowany rządzą zemsty, zostaje wplątany w niebezpieczne porachunki gangsterów.
W rozgrywkę po raz pierwszy wpleciono fabularne przerywniki filmowe, wygenerowane na silniku gry. Co ciekawe, deweloperzy pozostawili możliwość przestawienia widoku na ten znany z poprzednich odsłon.
Grand Theft Auto III (2001)
Grand Theft Auto: Vice City (2002)
Rok 2002 przyniósł graczom długo wyczekiwanego następcę "trójki" - prequel wydarzeń opowiedzianych w GTA III. Tym razem wcielamy się w Tommy’ego Vercettiego - skazańca, który w momencie rozpoczęcia akcji gry opuszcza więzienie i wraca do swojego przestępczego fachu.
Akcja toczy się w stylizowanym na Miami, tytułowym mieście Vice City. Pozycja dała się zapamiętać graczom dzięki typowej, neonowo - pastelowej stylistyce, ciekawej historii i ikonicznej muzyce, pojawiającej się w czasie jazdy w stacjach radiowych.
To tutaj po raz pierwszy pojawiły się elementy takie jak możliwość jazdy na motocyklach i latania helikopterami czy kupowanie firm i posiadłości, zarabiających dla nas pieniądze.
Grand Theft Auto: Vice City (2002)
Grand Theft Auto: San Andreas (2004)
Niesieni przez falę sukcesu Vice City, twórcy cyklu już 2 lata później przedstawili swoją kolejną propozycję. San Andreas cechowało się największą mapą do tej pory (ponad 5 razy większą niż w Vice City!), podzieloną na 3 części.
Do tego wprowadzono kolejne multum nowości. Mogliśmy zmieniać Carlowi fryzurę i dodawać tatuaże, pojawiła się bogata oferta modyfikacji samochodów oraz wprowadzono element RPG, przypisując CJowi kilka rodzajów statystyk.
Całość dopełniała fantastyczna fabuła i ciekawie napisane postacie. Bogactwo zawartości pozwala spędzić w grze dziesiątki, jeśli nie setki godzin i nigdy się nie znudzić.
Grand Theft Auto: San Andreas (2004)
Grand Theft Auto Advance (2004)
Pierwsza odsłona serii wydana na konsolę przenośną. Z racji na ograniczenia GameBoya Advance, zdecydowano się na powrót do widoku z góry i oprawa graficzna przypomina tę z jedynki i dwójki.
W grze wracamy do Liberty City i wcielamy się w postać o imieniu Mike. Nasz bohater został wrobiony i fałszywie oskarżony o podłożenie bomby w samochodzie swojego najlepszego przyjaciela. Naszym zadaniem jest udowodnić swoją niewinność, przy okazji przejmując podziemny światek miasta.