- To może przełożyć się na kilkaset złotych oszczędności rocznie – ocenia Paweł Majtkowski główny analityk Centrum Finansów Aviva. Rekomendacja dookreśla też rolę banku w jakiej występuje, będąc przecież pośrednikiem. Bank powinien jednoznacznie wskazywać klientowi czy występuje w roli pośrednika ubezpieczeniowego czy ubezpieczającego. W ten sposób klient ma jasność do kogo występować o odszkodowanie. Do tej pory stroną umowy z ubezpieczycielem był bank, nie klient, dlatego tylko bank mógł dochodzić roszczeń, nie klient. Teraz taka praktyka zostanie zakazana.
- Klient będzie miał pewność, że kupuje ubezpieczenie, które zabezpiecza go przed realnymi ryzykami, a nie, jak bywało w przeszłości, że ubezpieczenie służyło tylko jako dodatkowe źródło zysku dla banku - dodaje Majtkowski z Avivy.
W jego opinii niestety skutkiem tego może być wzrost kosztów kredytu, skoro bankowcy nie będą już mogli dodatkowo zarabiać na ubezpieczeniach. Zgodnie z rekomendacją banki nie będą mogły pobierać wynagrodzenia za pośrednictwo ubezpieczeniowe, a wynagrodzenie od klienta musi być ustalane w wysokości odpowiadającej rzeczywistym kosztom.
Tu istnieje zagrożenie, że będą one poszukiwały innych źródeł dochodów, które w końcowym efekcie przełożą się na klienta. W tym wypadku banki dla zachowania dotychczasowego poziomu dochodów zaczną działać jako agent ubezpieczeniowy lub podniosą poziom kosztów oferowanych produktów np. opłat, prowizji czy marż kredytowych. W rezultacie może dojść do sytuacji, iż banki utrzymają stały dochód, a koszty nowej rekomendacji U poniesie klient, płacąc drożej za produkty bankowe.
Jak tłumaczy Maciej Krzysztoszek z KN, źródłem wydania rekomendacji U dla banków, podobnie jak i wytycznych dystrybucyjnych dla firm ubezpieczeniowych, była kwestia pobierania wynagrodzenia przez ubezpieczającego, co generowało konflikt interesów, skoro ubezpieczający poszukiwał ochrony ubezpieczeniowej dla swoich klientów i jednocześnie był wynagradzany przez drugą stronę kontraktu.
Celem wydanej rekomendacji i wytycznych dla banków, jest uporządkowanie rynku, a także poprawienie pozycji klienta w relacji z bankami i firmami ubezpieczeniowymi.
- Komisja wyraziła oczekiwanie, że banki dostosują się do rekomendacji U i wytycznych - powiedział Polsce The Times Maciej Krzysztoszek z KNF. - Na ten rok zostały zaplanowane inspekcje, które będą również weryfikować praktyki banków i zakładów ubezpieczeń pod kątem stosowania rekomendacji i jej wytycznych - dodał Krzysztoszek.
-Odpowiedź na pytanie, jak to rozwiązanie sprawdza się w praktyce, poznamy pewnie dopiero za kilka tygodni - dodaje Majtkowski z Avivy.
Losowanie Lotto. Kumulacja Lotto 7 kwietnia. Do wygrania jest 21 mln zł (WYNIKI, O KTÓREJ LOSOWANIE)
Nowe stenogramy z katastrofy Tu-154M: "A ty nie pijesz?", "Zmieścisz się śmiało" [STENOGRAM, WIDEO]
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?