Koniec bramek na autostradach. Czy zmiany zaczną obowiązywać także na autostradzie A1?

Karol Uliczny
Karol Uliczny
Zarządca drogi A1 zaproponował ministerstwu integrację z nowym systemem poboru opłat wprowadzanym na państwowych odcinkach autostrad. Takie rozwiązanie ma doprowadzić do ułatwień, w postaci korzystania z trasy bez zatrzymywania się na bramkach.

Znowelizowana ustawa o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym otwiera zarządcom dróg furtkę do likwidowania bramek oraz zastępowania dotychczasowego sposobu pobierania opłat nowymi, bardziej dogodnymi dla kierowców. Na Pomorzu wszystkie wady obecnie stosowanych rozwiązań uwidaczniają się w sezonie letnim, gdy na starcie oraz zakończeniu każdego weekendu bramki w Rusocinie oraz Nowej Wsi skutecznie blokują potok aut zmierzających nad morze oraz na południe Polski. W minionych latach problem rozwiązywano doraźnie, otwierając bramki oraz zwalniając kierowców z konieczności ponoszenia opłat. Od teraz, ruch ma zostać przyspieszony w sposób w sposób systemowy.

Koniec bramek na autostradach. Czy zmiany zaczną obowiązywać...

Zakup biletu lub korzystanie z systemu lokalizacji

„Od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony) – czytamy na stronie Ministerstwa Finansów. - Zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu, lub na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL). Takie rozliczenie opłaty odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych i wygodnych metod płatności. Kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL, stosowne urządzenie OBU – On Board Unit lub ZSL – Zewnętrzny System Lokalizacyjny.

CZYTAJ TAKŻE: Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1. Ilu kierowców ukaranych?

- Rezygnacja z manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą i wprowadzenie nowoczesnego systemu poboru opłat, jakim jest elektroniczny bilet autostradowy i opłata pobrana na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu, pozwoli kierowcom na płynny przejazd bez konieczności zatrzymywania w miejscach poboru opłat – mówi Magdalena Rzeczkowska, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej.

Koniec bramek na A1?

Przejazd bez zatrzymywania odcinkami Konin – Stryków (autostrada A2) i Bielany Wrocławskie – Sośnica (autostrada A4) ma być możliwy już od 1 grudnia 2021 r. Inna sytuacja jest na fragmentach autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy. Przepisy ustawy przewidują możliwość likwidacji bramek, jednak wymagają zmiany umów koncesyjnych. Dotyczy to m.in. 152-kilometrowej, północnej części autostrady A1, której eksploatacją zajmuje się spółka Gdańsk Transport Company.

CZYTAJ TAKŻE: Autostrady w Polsce. Budujemy, ale drogo i powoli

- Funkcjonujący na autostradzie A1 system poboru opłat został uzgodniony ze stroną publiczną. Przypominamy, że GTC pobiera opłaty na rzecz Skarbu Państwa. Dlatego decyzja o jakichkolwiek zmianach związanych z funkcjonowaniem systemu poboru opłat zostanie podjęta przez ministra właściwego ds. transportu. GTC zaproponowało wprowadzenie interoperacyjności systemów poboru opłat. Takie rozwiązanie sprawiłoby, że użytkownicy korzystający z krajowego systemu poboru opłat mogliby korzystać z Autostrady AmberOne bez zatrzymywania się na bramkach - informuje Anna Kordecka z Gdańsk Transport Company SA.

Na razie nie wiadomo, kiedy takie rozwiązanie mogłoby wejść w życie. Przypomnijmy, że na A1 funkcjonuje obecnie automatyczny system płatności AmberGO. To bezdotykowy system płatności za przejazd autostradą, oparty na rozpoznawaniu tablic rejestracyjnych przez kamery wideo. Płatność realizowana jest online – bramki mijane są bez konieczności zatrzymywania, pobierania biletu i płacenia inkasentom. Jak wylicza GTC, z tego rozwiązania korzysta aktualnie 27 proc. kierowców.

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Materiał oryginalny: Koniec bramek na autostradach. Czy zmiany zaczną obowiązywać także na autostradzie A1? - Dziennik Bałtycki

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Broń

Trzeba Polskę odbierać tej kaście urzędnicza politycznej i synów partyjnych ch do pierdla wsadzić

Dodaj ogłoszenie