MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolejowa inwestycja na linii Szczecin-Berlin bez 5 peronu. Prace projektowe zmierzają do końca [ZDJĘCIA]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
PKP PLK poinformowały o tym, że rezygnują z budowy 5 peronu na stacji Szczecin Główny. 5 peron miał być jednokrawędziowy o długości 200 metrów
PKP PLK poinformowały o tym, że rezygnują z budowy 5 peronu na stacji Szczecin Główny. 5 peron miał być jednokrawędziowy o długości 200 metrów Andrzej Szkocki
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że rozpoczęcie przebudowy linii ze Szczecina Głównego do granicy z Niemcami może rozpocząć się w połowie przyszłego roku. Jednak budowa nowego peronu na szczecińskiej stacji została odłożona w czasie.

PKP PLK poinformowały o tym, że rezygnują z budowy 5 peronu na stacji Szczecin Główny. 5 peron miał być jednokrawędziowy o długości 200 metrów. Dojście do nowego peronu miało odbywać się z kładki łączącej perony z ulicami Czarnieckiego i Kolumba.

- W rejonie planowanej lokalizacji peronu nr 5 obecnie realizowane są prace w ramach projektu pn.: "Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351. Zadanie A pn.: "Modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny Police"" - informuje Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Jak podaje inwestor analiza rozwiązań na etapie opracowania koncepcji programowo-przestrzennej w ramach projektu "Prace na linii kolejowej 408 i 409 na odcinku Szczecin Główny Szczecin Gumieńce granica państwa, etap I: linie kolejowe nr 408 i 409", wskazała, że budowa peronu nr 5 na stacji Szczecin Główny wymagałaby przede wszystkim: kompleksowej przebudowy południowo-zachodniej głowicy rozjazdowej na stacji, elektryfikacji części torów na stacji Szczecin Główny, które obecnie nie są zelektryfikowane. To nie wszystko. W czasie budowy doszłoby do znacznej ingerencji w istniejący peron nr 4, z racji konieczności przebudowy istniejącej wiaty celem zapewnienia bezpiecznego dojścia do peronu nr 5, które wymaga budowy nowego odcinka kładki nad peronem nr 4.

- Z racji obecnie prowadzonych i planowanych prac inwestycyjnych w obrębie stacji Szczecin Główny, zadań wymagających koordynacji ich zakresów również celem minimalizacji tzw. prac traconych, ewentualna budowa peronu nr 5 będzie rozpatrywana po ich zakończeniu - podsumowuje Bartosz Pietrzykowski.

Dodajmy, że 5 peron to tylko jeden z elementów planowanej modernizacji linii od Szczecina Głównego przez Szczecin Gumieńce do granicy z Niemcami. Prace projektowe warte blisko 9 mln zł, wykonuje firma Databout Sp. z o.o.

- Wykonawca prac projektowych przedłożył do zaopiniowania zamawiającego pierwszą wersję projektu wykonawczego. Procedury związane z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym m.in. decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej są w toku. W dniu 28 lutego 2024 r. została wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach - informuje Bartosz Pietrzykowski.

Co gorsza, realizacja inwestycji nie jest jednak pewna. Konieczne będzie dofinansowanie.

- Projekt ubiega się aktualnie o dofinansowanie unijne. W przypadku pozyskania finansowania, ogłoszenie postępowania przetargowego na roboty planowane jest na IV kwartał 2024 roku. Realizacja robót w ramach ww. projektu planowana jest od drugiej połowy 2025 roku do końca 2028 roku - informuje Bartosz Pietrzykowski.

Główny cel inwestycji to skrócenie czasu przejazdu do granicy, a wraz z rozpoczętymi niedawno pracami po stronie niemieckiej na całym ciągu między Szczecinem a Berlinem. Jednotorowa dziś linia 409 zostanie rozbudowana o drugi tor, chociaż rozważana była tylko tzw. mijanka w Kołbaskowie. Jej przepustowość pozwoli na kursowanie 25 par pociągów pasażerskich oraz co najmniej 20 par pociągów towarowych na dobę. Na zmodernizowanej linii pojawią się nowe przystanki: Szczecin Pomorzany Południowe (pod wiaduktem na ulicy Powstańców Wielkopolskich - Budziszyńska), kolejne to Warzymice, Przecław. W Kołbaskowie powstanie stacja. W planach jest również budowa wiaduktów nad ulicą Cukrową oraz drogą do Rajkowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Eurowybory 2024. Najważniejsze "jedynki" na listach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński