Tylko w ostatnich dniach karetka została wezwana do pacjenta, który skarżył się na ból w klatce piersiowej. Mężczyzna wcześniej zadzwonił do swojej poradni rodzinnej. Lekarz zamiast go zaprosić na wizytę przez telefon poinstruował swojego pacjenta, że może mieć on obrzęk płuc i doradził mu aby ten zadzwonił na pogotowie. Ratownicy pojechali również do mężczyzny, który skarżył się na złe samopoczucie. On także w trakcie e-porady usłyszał od swojego lekarza, że najlepiej zrobi dzwoniąc na pogotowie. Takich przypadków jest codziennie kilka.
- Jedziemy do chorego, któremu z racji jego dolegliwości porady powinien udzielić lekarz w poradni, a w tym czasie na pomoc pogotowia może czekać pacjent z udarem mózgu lub zawałem serca – tłumaczy Adam Stępka, ratownik medyczny i rzecznik prasowy łódzkiego pogotowia.
Lekarze i ratownicy WSRM codziennie słyszą od osób dzwoniących na numer alarmowy 999, że nie mogli się oni dodzwonić do poradni, umówić na wizytę osobistą, mają trudności aby uzyskać od swojego lekarza skierowanie na badania lub receptę. Problem dotyczy poradni znajdujących się we wszystkich dzielnicach Łodzi, zarówno tych zapewniających podstawową opiekę medyczną, jak i poradni specjalistycznych. Aby uniknąć sytuacji słowo ratownika przeciwko słowy lekarza w poradni pracownicy pogotowie zaczęli zbierać od chorych mających wymienione wyżej problemy informację o tym, w której placówce odmówiono im pomocy, dlaczego i co zaoferowano w zamian. Takie oświadczenia, podpisane przez pacjenta, wraz z opisem realizowanej dla takiego chorego wizyty pogotowia będą przekazywać do łódzkiego oddziału NFZ.
Jak informuje nas Anna Leder, rzecznik łódzkiego oddziału NFZ, fundusz otrzymał od pacjentów ok. 50 sygnałów dotyczących problemów z dodzwonieniem się i umówieniem wizyt w poradniach. We wszystkich sprawach podjął interwencje. Nie wszystkie skargi się potwierdziły.
NFZ i Rzecznik Praw Pacjenta podkreślają, że w sytuacji gdy stan zdrowia tego wymaga pacjent ma prawo do skorzystania z osobistej wizyty w gabinecie lekarza rodzinnego. Jeśli teleporada nie rozwiązała w pełni problemu, to pacjentowi powinna być zaproponowana wizyta osobista.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Reserved - Sukienka maxi z koronką - Czarny
Sukienka maxi z koronką
kup teraz

Reserved - Sukienka midi z wiskozy - Różowy
Sukienka midi z wiskozy
kup teraz

Reserved - Sukienka na jedno ramię - Niebieski
Sukienka na jedno ramię
kup teraz

Reserved - Sukienka z autorskim printem - Wielobarwny
Sukienka z autorskim printem
kup teraz

Reserved - Sukienka ze strukturalnej dzianiny - Turkusowy
Sukienka ze strukturalnej dzianiny
iPolitycznie - Ustawa o wyrównywaniu szans w przygotowaniu - skrót