Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jest szansa na to, że zaczniemy jeździć nowszymi tramwajami. Tylko dlaczego tak długo musimy na to czekać?

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Tabor tramwajowy łódzkiego MPK będzie się powoli modernizował. Miasto rozstrzygnęło przetarg na dostawę 30 nowych wagonów przegubowych. Wyprodukuje je dla nas poznańska firma Modertrans, nieznana dotąd w Łodzi, ale inne miasta z powodzeniem eksploatują już wyprodukowane przez nią tramwaje. Jeżdżą one m.in. we Wrocławiu, ostatnio zamówił je także Elbląg. Teraz Moderusy, bo tak nazywa się produkt poznańskiej firmy, pojawią się także w Łodzi. Wagony dla nas zostaną specjalnie zaprojektowane, nie będą to te same modele, które jeżdżą w innych miastach. Do Łodzi dotrą w 2022 roku. Dlaczego tak długo to musi trwać?

- Ten zakup to część dużego projektu “Tramwaj dla Łodzi”. Jego elementem jest remont i rozbudowa torowisk a także modernizacja zajezdni na Chocianowicach, gdzie będą stacjonowały nowe tramwaje. W umowie zapisaliśmy, że te tramwaje mają pojawić się w Łodzi w roku 2022, gdy zajezdnia będzie już gotowa na ich przyjęcie – tłumaczy Katarzyna Mikołajec, wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich UMŁ.

Łódzkie tramwaje wymagają pilnej modernizacji. Zdecydowana większość z nich to wciąż wysokopodłogowe „Konstale“ z lat 80. Wiele z nich przeszło co prawda modernizacje, ale nie brakuje także i takich, które co żywo przypominają czasy siermiężnej komuny. Jeszcze starsze są „helmuty“, czyli wagony sprowadzone z Niemiec, odziedziczone przez MPK po spółkach zajmujących się komunikacją podmiejską. Są one żywym skansenem, na szczęście MPK podjęło już decyzję o ich stopniowym wycofywaniu z ruchu od stycznia 2020 roku. Na początek na żyletki pójdą wagony M6S, później również GT6. Nie będzie już dalszych modernizacji „Konstali“, tramwaje te będą sukcesywnie złomowane. Choć jest ich tyle, że zostaną z nami jeszcze przez 15 lat.

A jakie będą Moderusy? Na razie wiadomo tylko, że będzie to tramwaj specjalnie dla Łodzi - dostosowany do naszych ciasnych skrzyżowań i ostrych łuków torowych. Będą miały wózki obracające się w czasie pokonywania zakrętów, będą odporne na zdezelowane torowiska i wandali. Mają też mieć uchwyty z materiałów, które zabijają bakterie. A do tego niska podłoga i klimatyzacja...

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany