Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jaką stację kolejową łodzianie chcieliby widzieć przy skrzyżowaniu ul. Zachodniej z Zieloną. Magistrat daje pod głosowanie trzy koncepcje

(pij)
Choć z przystanku kolejowego Łódź-Śródmieście, który przy zbiegu ul. Zachodniej z ul. Zieloną powstanie na tunelu średnicowym mającym połączyć dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec łodzianie będą mogli skorzystać najwcześniej pod koniec 2020 r., już teraz mogą zdecydować, jak będzie wyglądać jego część nadziemna.

Trzy propozycje trafiły właśnie na platformę e-referendów Vox Populi (vox.uml.lodz.pl), gdzie łodzianie mogą głosować na najbardziej podobającą im się koncepcję: neutralną, nawiązującą do stylistyki dworca Łódź Fabryczna lub odnoszącą się do tzw. Stajni Jednorożców, czyli przystanku MPK Piotrkowska Centrum.

– Miasto prowadzi już z koleją uzgodnienia co kwestii funkcjonalnych i technicznych obu przystanków, jakie powstaną na tunelu: tego przy ul. Zachodniej i tego planowanego w okolicach Manufaktury, przy Ogrodach Karskiego. Chcemy łodzian jednocześnie zaprosić do dyskusji kluczowej ze względu choćby na wizerunek miasta, a mianowicie jak powinny wyglądać wejścia do przystanku Łódź-Śródmieście przy ul. Zachodniej – mówi prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. – Zapraszam do głosowania. Mamy jeszcze czas, żeby wybrać to, co w opinii łodzian będzie najbardziej pasowało do tej przestrzeni.
Z uzgodnień prowadzonych przez powołany do tego w UMŁ zespół specjalistów z inwestorem i wykonawcą budowy tunelu wyłania się właśnie koncepcja tej inwestycji w zakresie jej funkcjonalności. W przyszłym roku rozpoczną się prace projektowe.
– Przedpole przystanku chcielibyśmy zagospodarować w formie placu od strony ul. Zachodniej, gdzie byłoby główne wejście do podziemnej stacji. Drugie planujemy od strony ul. Wólczańskiej, a dodatkowo jeszcze wejście kierujące ruch pieszych w stronę ul. Piotrkowskiej, po drugiej stronie skrzyżowania z ul. Zieloną - mówi Robert Kolczyński, dyrektor biura ds. zarządzania projektami UMŁ. – Wkrótce przejdziemy do projektowania przestrzeni na poziomie zero. Chcielibyśmy, żeby na wysokości przystanku kolejowego ul. Zielona stała się strefą uspokojonego ruchu. Tory tramwajowe zmierzamy oddzielić od ruchu samochodowego, by zapewnić integrację komunikacji i stworzyć coś w rodzaju tramwajowo-kolejowego przystanku przesiadkowego.

Koncepcję wyglądu jego części naziemnej, która zwycięży w głosowaniu na Vox Populi, miasto przedłoży wykonawcy budowy tunelu, firmie Energopol. Będzie ona musiała uzyskać jeszcze akceptację inwestora, czyli PKP PLK. Magistrat pracuje nad porozumieniem, które pozwoli na realizację pomysłu preferowanego przez łodzian.

W zamian za jego urzeczywistnienie, co ma kosztować ok. 70 mln zł, gmina Łódź zobowiązała się do współfinansowania różnych prac inwestycyjnych na infrastrukturze kolejowej, takich jak np.: budowy przejść pod torami (m.in. na ul. Widzewskiej), poszerzenia przejazdu pod wiaduktem na ul. Drewnowskiej i in. – do równoważnej wartości.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany