Jak wybrać materac, aby uniknąć bólu kręgosłupa?

Materiał informacyjny Zaktualizowano 
Obecny tryb życia nie sprzyja zachowaniu właściwej postawy. Ciągłe siedzenie za biurkiem, wyginanie odcinka szyjnego w kierunku laptopa, wielogodzinne pochylanie się nad smartfonem, a przy tym spanie na niedopasowanym materacu – to wszystko sprawia, że nasz kręgosłup cierpi, a my budzimy się z uczuciem bólu i dyskomfortu. Jednak nie musi tak być. Już wybór odpowiedniego materaca do spania może zredukować znaczną część dolegliwości kręgosłupa i przynieść nam prawdziwą ulgę.

Spis treści:

  • Jak dobrać materac? Kryteria, którymi powinniśmy się kierować
  • Materace do spania Tempur – dlaczego warto je wybrać?
  • Spanie na materacu – jak wybrać pozycję najlepszą dla kręgosłupa?

Jak dobrać materac? Kryteria, którymi powinniśmy się kierować

Najlepszy materac to taki, który będzie dopasowany do naszej wagi i wzrostu. Powinien on być również wykonany z materiału przepuszczającego powietrze, jak również z takiego, który zapewni nam ograniczenie rozwoju roztoczy. Ważne też, by jego elastyczność była na tyle duża, by dopasowywał się do kształtu ciała, ale nie powodował przy tym zapadania materiału.

Twardość materaca

Panuje powszechna opinia, że im twardszy materac, tym lepszy. Nie jest to prawda. Jak możemy przeczytać w artykule: https://www.rmf.fm/magazyn/news,24951,radzimy-jak-wybrac-materac-do-spania-w-4-prostych-krokach.html, zbyt twardy materac może spowodować, że ciało jest podparte tylko w kilku punktach. W związku z tym pewne nasze miejsca na ciele będą bardziej obciążone niż inne. Powodować to może utrudniony przepływ krwi i niedokrwienie np. kończyn górnych, co skutkować może np. drętwieniem rąk. Z kolei zbyt miękki materac spowoduje, że człowiek się w niego zapadnie, a kręgosłup wygnie się w sposób nienaturalny, co skutkować może jego bólem. Jaki jest więc najlepszy materac? Otóż, jak można przeczytać na stronie https://pl.tempur.com/materace/: _powinien on być „miękki tam gdzie chcesz i twardy tam, gdzie to potrzebne”. _Przede wszystkim zaś
musi on zapewnić kręgosłupowi naturalne wygięcie w kształt litery S.

Rodzaj materaca

Wybierając materac często stajemy przed dylematem, czy wybrać materac sprężynowy, lateksowy a może wykonany z pianki. Część osób decyduje się kupić najpopularniejszy materac sprężynowy. Jednak nie zdaje sobie sprawy, jak szybko wyrabiają się tego typu materace i o ile częściej trzeba je wymieniać niż np. materace piankowe. Z kolei materace lateksowe kuszą tym, że zazwyczaj są wykonane z dobrej jakości materiału a przy tym mają właściwości antygrzybiczne i antybakteryjne, co ma niebagatelne znaczenie dla osób, które cierpią na alergię. Zwykle jednak trudno kupić od ręki taki materac. Materace piankowe łączą w sobie komfort i wygodę spania podobnie jak materace lateksowe, a przy tym niektóre z nich oferują tak zwaną piankę memory, czyli taką, która dopasowuje się do kształtu ciała. Kto więc ma problemy z dobraniem materaca, chce odciążyć kręgosłup i zmniejszyć dolegliwości bólowe, powinien poszukać sobie materaca piankowego. Jednak tylko takiego, który, podobnie jak materace Tempur, ma potwierdzoną przez placówki medyczne skuteczność redukcji nacisku.

Rozmiar materaca – pojedynczy czy podwójny

Materace do łóżek powinny być wybierane nie tylko pod kątem twardości lub miękkości, czy rodzaju materiału, ale również ze zwróceniem uwagi na ich rozmiar. Jeśli szukamy materaca do łoża małżeńskiego (o standardowych rozmiarach 160x200 lub 180x200) warto się zastanowić, czy nie lepiej zamiast jednego, dużego materaca kupić dwa osobne (90x200). A to dlatego, że partnerzy zwykle różnią się wagą, co będzie powodowało, iż jedna osoba może np. bardziej zapadać się w materac niż druga. Dla osoby ważącej ponad 80 kg zwykle zaleca się materac grubszy i bardziej twardy. Z kolei osoba lżejsza niż 70 kg może swobodnie wybrać cieńszy materac. Dobierając materac powinniśmy też pamiętać o jego długości. Powinien on być zwykle dłuższy o 10 cm od wzrostu, jaki posiadamy. Osoba, która ma więc 170 cm, powinna wybrać materac o długości co najmniej 180 cm. Standardowo zwykle kupuje się jednak materace o długości 200 cm.

Materace do spania Tempur – dlaczego warto je wybrać?

Materac z pamięcią kształtu

Wygodny materac do spania to taki, który idealnie dopasowuje się do kształtu naszego ciała. Z tego względu najlepsze materace do spania, takie jak materace Tempur, posiadają piankę z pamięcią kształtu. Jest to materiał o wyjątkowej gęstości i wyjątkowej historii pochodzenia. Stworzono go bowiem w latach 70. XX wieku przez NASA z przeznaczeniem dla astronautów. Tę unikalną właściwość dopasowania się materiału do ciała człowieka postanowili wykorzystać specjaliści do spraw snu w firmie Tempur. Zastosowali go więc w swoich materacach, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Dzięki temu każdy człowiek może mieć teraz materac z indywidualnym zapisem ułożenia ciała, co pozwala na lepszy wypoczynek w trakcie snu.

Redukcja drgań

Jeśli dzielisz materac z drugą osobą dobrze wiesz, jak uciążliwe może być przekręcanie się raz po raz drugiej osoby na łóżku. Powoduje ono bowiem drgania materaca, co skutecznie może wybudzać cię ze snu. Aby temu zapobiec, twórcy materacy Tempur stworzyli piankę, która pochłania ruch. Brzmi to może dziwnie, ale, wystarczy wyobrazić sobie kulkę, która upada na materac. Im mniej odbije się ona od materaca, tym lepiej. Oznacza to bowiem, że materac potrafi pochłonąć ruch. W przypadku większości materacy taka kulka odbije się do około 20% wysokości, z której została rzucona. Przy materacach Tempur wynik to około 3% wysokości. Jak widać, różnica jest znaczna. Warto więc zainwestować w dobry materac, aby wysypiać się dobrze w małżeńskim łożu.

Redukcja nacisku – zmniejsza bóle kręgosłupa

Fakt, że materace do spania Tempur powodują redukcję nacisku sprawia, że osoby, które odczuwają bóle szyi lub pleców, mogą zmniejszyć odczuwanie tego bólu podczas snu. W jaki sposób? Otóż, materac, który redukuje nacisk powoduje, że ciężar ciała układa się w sposób równomierny. A to oznacza, że przy okazji zmniejszone zostają również punkty nacisku w poszczególnych odcinkach kręgosłupa, które powodowały cierpienie i dyskomfort.

Materac idealny dla alergika

Kto ma w domu osobę uczuloną na roztocza kurzu, ten dobrze wie, jak ważne jest zachowanie czystości materaca. To w nim bowiem najchętniej rozwijają się roztocza. Aby zapewnić możliwość częstego prania materiału i tym samym usunięcia siedliska kurzu, materace Tempur wyposażone zostały w specjalny pokrowiec, który w łatwy sposób można zdjąć i wrzucić do pralki. Dzięki niemu pozbycie się roztoczy staje się dziecinnie łatwe, a alergik nie budzi się z zapchanym nosem. To, co jest również istotne dla alergika to fakt, że materiał, z jakiego wykonany jest materac Tempur, jest zupełnie bezpieczny, bo pozbawiony toksycznych substancji. Nie uczula więc sam w sobie i daje pewność, że nie stanie się źródłem kolejnych alergii.

Spanie na materacu – jak wybrać pozycję najlepszą dla kręgosłupa?

Skoro już wiemy, jakimi kryteriami powinniśmy się kierować przy wyborze materaca, powinniśmy też skupić się na odpowiedniej pozycji, jaką należy zająć w łóżku, aby sen przyniósł nam rzeczywisty wypoczynek i odciążenie przeciążonych kręgów.

Spanie na materacu przy dolegliwościach odcinka lędźwiowego

W momencie, gdy odczuwamy bóle w odcinku lędźwiowym, powinniśmy unikać pozycji embrionalnej. Mając bowiem podkurczone obie nogi w kolanach i biodrach, powodujemy dodatkowe przeciążenie w pasie lędźwiowo-krzyżowym, a dokładnie przeciążenie między 4 i 5 kręgiem lędźwiowym.

Najlepszą pozycją do spania w momencie, gdy mamy np. tak zwaną rwę kulszową jest pozycja boczna ustalona, czyli taka, gdzie jedną nogę mamy wyprostowaną, a druga jest zgięta w kolanie. Takie ułożenie ciała pozwala nam stabilizować lędźwie. Można też, przy bólach w dolnym odcinku kręgosłupa, spróbować spać na wznak i dla dodatkowego odciążenia pleców włożyć sobie np. pod kolana zwinięty w rolkę ręcznik, co spowoduje zmniejszenie napięcia w strukturach mięśniowo-nerwowych.

Spanie na materacu przy dolegliwościach odcinka szyjnego

Kiedy mamy bóle odcinka szyjnego tuż po wstaniu z łóżka oznacza to, że mamy źle dopasowaną poduszkę. Jest ona zbyt wysoko położona, co powoduje, że nasza głowa zbytnio się podnosi, powodując przeciążenie kręgów szyjnych. Kiedy głowa pozostaje w nadmiernym zgięciu, wówczas dochodzi do przeciążenia krążka międzykręgowego między 4 i 5 lub 5 i 6 kręgiem w odcinku szyjnym. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest odczuwanie bólu szyi tuż po obudzeniu i problemy z ruszaniem głową (ruchy te powodują bowiem ból). Właściwe ułożenie głowy w momencie snu powinno być więc takie, by głowa stanowiła naturalne przedłużenie tułowia. Zapewnią nam to np. odpowiednio wyprofilowane poduszki w kształcie litery S.

Źródła:

  • https://pl.tempur.com/on/demandware.static/-/Sites-tem_pl-Library/pl_PL/dwef3f928c/PL-Brouchure.pdf
  • https://www.facebook.com/fizjoterapia.tryniszewski/posts/1602550473310912/
  • https://www.rmf.fm/magazyn/news,24951,radzimy-jak-wybrac-materac-do-spania-w-4-prostych-krokach.html

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie