ExpressIlustrowany.pl - aktualności Łódź, wiadomości Łódź

Menu
Jak używać świateł? Producenci starają się pomóc kierowcom

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

2018-05-21 11:04

2018-05-21 11:04

Dodaj komentarz

Jak używać świateł? Producenci starają się pomóc kierowcom

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

2018-05-21 11:04

Oświetlenie samochodu jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na bezpieczeństwo jazdy. Chodzi o to, aby pojazd był widoczny z daleka, także w dzień. Zaś po zmroku aby kierowca miał duże pole widoczności.
Od 2007 roku w Polsce obowiązuje przepis jazdy na światłach przez cały rok. To rozwiązanie wprowadzono z uwagi na bezpieczeństwo: pojazd z włączonymi światłami w dzień jest widoczny z odległości znacznie większej niż auto jadące bez włączonych świateł. Natomiast na początku 2011 roku weszła w życie dyrektywa Komisji Europejskiej, która nałożyła obowiązek wyposażenia wszystkich nowych samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony w światła do jazdy dziennej.


- Tego typu światła dzięki swojej konstrukcji są tańsze w eksploatacji i bardziej ekologiczne ze względu na mniejsze zapotrzebowanie na energię i związane z nim mniejsze zużycie paliwa niż w przypadku klasycznych świateł mijania - wyjaśnia Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Skoda.

Skoda
Światła do jazdy dziennej włączają się automatycznie z chwilą uruchomienia silnika. Kierowca auta, które jest wyposażone w tego typu oświetlenie, musi jednak pamiętać, że podczas jazdy od świtu do zmierzchu w czasie opadów lub mniejszej przejrzystości powietrza, czyli np. we mgle, światła do jazdy dziennej nie wystarczą. W takiej sytuacji przepisy nakładają obowiązek włączenia świateł mijania. Prawidłowo ustawione światła mijania nie powinny oślepiać ani powodować dyskomfortu kierowców jadących z naprzeciwka oraz tych jadących przed nami w tym samym kierunku.

Zapewnienie wydajnego oświetlenia można dostrzec w działaniach producentów samochodów. Montowane dodatkowe systemy koncentrują się na zwiększeniu efektywności oświetlenia i optymalizacji jego użycia. Obecnie każdy czołowy producent stara się wprowadzać nowe wydajne rozwiązania. I tak stosowane jakiś czas temu halogeny wypierane są przez lampy ksenonowe, a już coraz więcej pojazdów korzysta z najnowszego typu oświetlenia, opartego na diodach LED.

Wprowadzane są też systemy wspomagające kierowcę w operowaniu światłami. Przykładowo Skoda proponuje system Auto Light Assist. System ten automatycznie przełącza światła mijania na drogowe, zależnie od warunków oświetlenia i sytuacji drogowej. Jak to działa? Kamera wbudowana w panel umieszczony na przedniej szybie monitoruje sytuację przed autem. Kiedy z naprzeciwka pojawi się inny pojazd, system sam zmienia światła z drogowych na mijania. To samo nastąpi, gdy zostanie wykryty pojazd poruszający się w tym samym kierunku. Światła zostaną także zmienione, kiedy kierowca Skody wjedzie w obszar o dużym natężeniu sztucznego światła. W ten sposób kierowca jest odciążony od konieczności zmiany świateł i może skupić swoją uwagę na prowadzeniu auta i obserwacji drogi.

Skoda
Przydatnym rozwiązaniem jest też funkcja doświetlania zakrętów. Światła te pozwalają lepiej dostrzec otoczenie, nawierzchnię i ewentualne przeszkody, zabezpieczają również pieszych idących poboczem. Przykładem może też być adaptacyjny system świateł przednich AFS oferowany w Skodzie Superb wraz z oświetleniem biksenonowymi. Przy prędkości od 15 do 50 km/h wiązka światła zostaje rozszerzona tak, by zapewnić lepsze oświetlenie krawędzi drogi. Działa również funkcja doświetlania zakrętów. Przy wyższej prędkości (powyżej 90 km/h) elektroniczny układ sterowania ustawia światła w taki sposób, by doświetlony został także lewy pas. Ponadto wiązka światła zostaje lekko uniesiona, by oświetlić dłuższy odcinek drogi. Trzeci tryb systemu AFS działa podobnie do funkcji świateł mijania - jest uruchamiany podczas jazdy z prędkością od 50 do 90 km/h. Co więcej, w systemie AFS wykorzystane jest również specjalne ustawienie przeznaczone do jazdy podczas deszczu, ograniczające odbijanie się światła od kropel wody.

Jednak pomimo coraz bardziej wydajnych systemów oświetlenia, nic nie zwolni kierowcy od obowiązku dbania o stan lamp. - Używając świateł powinniśmy zwrócić uwagę nie tylko na to, by je właściwie włączyć, ale musimy również zadbać o ich odpowiednie ustawienie - zaznacza Radosław Jaskulski.

Co prawda światła ksenonowe i ledowe mają automatyczny system ustawiania, ale podczas okresowego przeglądu auta w autoryzowanym serwisie nie zaszkodzi, aby przypomnieć mechanikom o ich sprawdzeniu.

Uwaga! Jazda w dzień bez włączonych świateł mijania lub dziennych naraża kierowcę na mandat w wysokości 100 zł oraz 2 punkty karne. Taki sam mandat grozi za niewłaściwie używanie świateł przeciwmgłowych lub drogowych.

Czytaj treści premium w Expressie Ilustrowanym Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się