W eksperymencie, jaki będzie trwać do kwietnia 2023 zmierzą się z poczuciem braku czegoś istotnego dla siebie, np. właśnie telefonu czy internetu. Jednocześnie zajmą się tworzeniem ekologicznych przestrzeni w swoim otoczeniu. Będą to specjalnie zaprojektowane szkolne podwórka.
Jak ratować świat w dobie kryzysu klimatycznego?
Wyzwanie przed uczniami łódzkich szkół
Czy da się dziś funkcjonować bez smartfona i komputera? Czy można zrezygnować z nowoczesnych technologii i skupić się na tym, co nas otacza, by ratować Ziemię? Wyzwanie, które podejmują młodzi łodzianie, pozwoli im dać odpowiedź na te pytania. W eksperymencie, jaki będzie trwać do kwietnia 2023 zmierzą się z poczuciem braku czegoś istotnego dla siebie, np. właśnie telefonu czy internetu. Jednocześnie zajmą się tworzeniem ekologicznych przestrzeni.
Sześć łódzkich szkół (SP 23, SP 37, SP 111, IX LO, XXIV LO i XXXII LO) rozpoczyna właśnie pilotażowy projekt pn. „Łódzkie Szkoły dla Klimatu. Kompetencje przyszłości”. To prekursorski projekt w skali kraju. Jego celem jest przekonanie młodego pokolenia do rezygnacji z nadmiernego konsumpcjonizmu i skupieniu się na otoczeniu, relacjach oraz edukacji ekologicznej. Nie będzie zbytniego teoretyzowania, ale – na czym zależy uczniom – wprowadzanie w życie konkretnych działań. Zdają sobie sprawę z sytuacji, martwią się o przyszłość, czują lęk, smutek, złość i często przerażenie i bezradność. Uważają, że samo mówienie o tym, że bliska jest zagłada klimatyczna to za mało.
- Wciąż słyszymy, że to ostatni moment, aby coś zrobić, ale nikt nie podaje co i jak zrobić konkretnie – mówią uczennice XXIV LO Kinga, Zofia i Aleksandra. - Ludziom brakuje wiedzy. Bo ratowanie Ziemi to przecież nie tylko recycling i zakręcanie wody podczas mycia zębów.
Uczniów wesprze Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”.
- Przy zaangażowaniu nauczycieli i rodziców oraz przy wsparciu psychologa chcemy emocje przekształcić w poczucie sprawczości, wiarę w siłę wspólnoty – mówi Małgorzata Świderek, prezeska „Źródeł”.
- Mądra edukacja ekologiczna to klucz do lepszej przyszłości. Chcemy wyjść poza schemat prowadzenia lekcji, teorię zastąpić praktyką, nauczyć takich wartości jak szacunek dla posiadanych zasobów, współpraca w imię wyższego celu i rezygnacja z konsumpcyjnych nawyków – podkreśla Anna Wierzbicka, dyrektor wydziału kształtowania środowiska UMŁ.
Właśnie efektem współpracy i budowania relacji – z rówieśnikami, nauczycielami oraz rodzicami - ma być wspólne osiąganie celów. Jednym z nich jest stworzenie sześciu szkolnych przestrzeni zieleni, z wykorzystaniem rozwiązań ekologicznych. Da to uczestnikom projektu szansę codziennego obcowania z naturą i przyniesie wiele innych korzyści. Łódzkie detale wplecione w przestrzeń będą nie tylko przypominać o dziedzictwie miasta, ale również stanowić dowód pomysłowego ponownego wykorzystania przedmiotów.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Rutkowski grozi, że nagra piosenkę z Wiśniewskim! Będzie nowe Ich Troje?!
- Hanna Gucwińska nie doczekała się dzieci. Jej wyznanie wyciska łzy z oczu
- Ewa Gawryluk przysłoniła walory zaledwie siateczką. Dalibyście jej 56 lat? [ZDJĘCIA]
- Opozda podjęła decyzję w sprawie Vincenta. Królikowski nie ma tu nic do gadania