Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak ratować świat w dobie kryzysu klimatycznego? Wyzwanie przed uczniami łódzkich szkół

Magdalena Jach
Magdalena Jach
Czy da się dziś funkcjonować bez smartfona i komputera? Czy można  zrezygnować z nowoczesnych technologii i skupić się na tym, co nas otacza, by ratować Ziemię? Wyzwanie, które podejmują młodzi łodzianie, pozwoli im dać odpowiedź na te pytania.  W eksperymencie, jaki będzie trwać do kwietnia 2023 zmierzą się z poczuciem braku czegoś istotnego dla siebie, np. właśnie telefonu czy internetu. Jednocześnie zajmą się tworzeniem ekologicznych przestrzeni  w swoim otoczeniu. Będą to specjalnie zaprojektowane szkolne podwórka.
Czy da się dziś funkcjonować bez smartfona i komputera? Czy można zrezygnować z nowoczesnych technologii i skupić się na tym, co nas otacza, by ratować Ziemię? Wyzwanie, które podejmują młodzi łodzianie, pozwoli im dać odpowiedź na te pytania. W eksperymencie, jaki będzie trwać do kwietnia 2023 zmierzą się z poczuciem braku czegoś istotnego dla siebie, np. właśnie telefonu czy internetu. Jednocześnie zajmą się tworzeniem ekologicznych przestrzeni w swoim otoczeniu. Będą to specjalnie zaprojektowane szkolne podwórka. Grzegorz Gałasiński
Czy da się dziś funkcjonować bez smartfona i komputera? Czy można zrezygnować z nowoczesnych technologii i skupić się na tym, co nas otacza, by ratować Ziemię? Wyzwanie, które podejmują młodzi łodzianie, pozwoli im dać odpowiedź na te pytania. Czy będą w stanie uwagę poświęcić proekologicznym działaniom, by poczuli, że mogą coś zrobić, a nie tylko obserwować z przerażeniem pogłębiający się kryzys klimatyczny?

W eksperymencie, jaki będzie trwać do kwietnia 2023 zmierzą się z poczuciem braku czegoś istotnego dla siebie, np. właśnie telefonu czy internetu. Jednocześnie zajmą się tworzeniem ekologicznych przestrzeni w swoim otoczeniu. Będą to specjalnie zaprojektowane szkolne podwórka.

Jak ratować świat w dobie kryzysu klimatycznego?

Wyzwanie przed uczniami łódzkich szkół
Czy da się dziś funkcjonować bez smartfona i komputera? Czy można zrezygnować z nowoczesnych technologii i skupić się na tym, co nas otacza, by ratować Ziemię? Wyzwanie, które podejmują młodzi łodzianie, pozwoli im dać odpowiedź na te pytania. W eksperymencie, jaki będzie trwać do kwietnia 2023 zmierzą się z poczuciem braku czegoś istotnego dla siebie, np. właśnie telefonu czy internetu. Jednocześnie zajmą się tworzeniem ekologicznych przestrzeni.

Sześć łódzkich szkół (SP 23, SP 37, SP 111, IX LO, XXIV LO i XXXII LO) rozpoczyna właśnie pilotażowy projekt pn. „Łódzkie Szkoły dla Klimatu. Kompetencje przyszłości”. To prekursorski projekt w skali kraju. Jego celem jest przekonanie młodego pokolenia do rezygnacji z nadmiernego konsumpcjonizmu i skupieniu się na otoczeniu, relacjach oraz edukacji ekologicznej. Nie będzie zbytniego teoretyzowania, ale – na czym zależy uczniom – wprowadzanie w życie konkretnych działań. Zdają sobie sprawę z sytuacji, martwią się o przyszłość, czują lęk, smutek, złość i często przerażenie i bezradność. Uważają, że samo mówienie o tym, że bliska jest zagłada klimatyczna to za mało.

- Wciąż słyszymy, że to ostatni moment, aby coś zrobić, ale nikt nie podaje co i jak zrobić konkretnie – mówią uczennice XXIV LO Kinga, Zofia i Aleksandra. - Ludziom brakuje wiedzy. Bo ratowanie Ziemi to przecież nie tylko recycling i zakręcanie wody podczas mycia zębów.
Uczniów wesprze Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”.
- Przy zaangażowaniu nauczycieli i rodziców oraz przy wsparciu psychologa chcemy emocje przekształcić w poczucie sprawczości, wiarę w siłę wspólnoty – mówi Małgorzata Świderek, prezeska „Źródeł”.

- Mądra edukacja ekologiczna to klucz do lepszej przyszłości. Chcemy wyjść poza schemat prowadzenia lekcji, teorię zastąpić praktyką, nauczyć takich wartości jak szacunek dla posiadanych zasobów, współpraca w imię wyższego celu i rezygnacja z konsumpcyjnych nawyków – podkreśla Anna Wierzbicka, dyrektor wydziału kształtowania środowiska UMŁ.

Właśnie efektem współpracy i budowania relacji – z rówieśnikami, nauczycielami oraz rodzicami - ma być wspólne osiąganie celów. Jednym z nich jest stworzenie sześciu szkolnych przestrzeni zieleni, z wykorzystaniem rozwiązań ekologicznych. Da to uczestnikom projektu szansę codziennego obcowania z naturą i przyniesie wiele innych korzyści. Łódzkie detale wplecione w przestrzeń będą nie tylko przypominać o dziedzictwie miasta, ale również stanowić dowód pomysłowego ponownego wykorzystania przedmiotów.

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany