Jak odżywiać się jesienią! Ekspert radzi... Dieta i odporność

(lb)
Jesień
Jesień Jarosław Ziarek
By cieszyć się energią przez cały dzień i wzmocnić układ odpornościowy, wystarczą tylko nieznaczne modyfikacje jadłospisu. Podstawę diety powinno stanowić pięcioposiłkowe menu, dostosowane ilościowo do indywidualnych potrzeb.

Powinno się w nim znaleźć odpowiednio dużo białka, które stanowi budulec dla przeciwciał zwalczających patogeny. Równie ważne są substancje regulujące, które wspierają pracę układu odpornościowego, substancje działające ochronnie na komórki oraz działające przeciw-bakteryjnie i przeciwirusowo.

W prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego biorą udział między innymi witaminy z grupy B, które znajdziemy w dużych ilościach w pełnoziarnistych produktach zbożowych i kaszach.

O KTÓREJ GODZINIE MECZ LEGIA REAL

Warzywa, które również wspierają odporność ze względu na zawarte w nich antyoksy-danty, substancje chroniące nasz organizm przed niszczącym działaniem wolnych rodników, obficie występują szczególnie w tych czerwono-pomarańczowych (papryce, pomidorach, marchewce, dyni) oraz tych bogatych w witaminę C (brokułach, natce pietruszki, cytrusach, truskawkach, owocach leśnych). Świeże warzywa i owoce możemy zastąpić mrożonkami. Mrożenie to sposób utrwalania, który pozwala niemal w pełni zachować wartość odżywczą produktów. Właściwości antyoksydacyjne mają ponadto niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) z rodziny omega-3 i omega-6. Ich dobrym źródłem są tłuste ryby morskie, np. makrela i łosoś, i oleje roślinne.

Rozgrzewające przyprawy

Jesienią i zimą w diecie nie powinno zabraknąć cebuli i czosnku - warzyw słynących ze swoich prozdrowotnych właściwości. Zawarte w nich związki siarki działają przeciwbakteryjnie i

przeciwgrzybiczo. Uwalniają się przy siekaniu i rozgniataniu - dlatego warto je spożywać właśnie w takiej postaci, najlepiej na surowo, ponieważ wysoka temperatura rozkłada dobroczynne substancje. Surowa cebula doskonale sprawdzi się jako dodatek do surówki lub sałatki, salsy pomidorowej lub pasty kanapkowej - z twarogu, jajek, szynki czy wątróbki. Czosnek z kolei może być świetnym dodatkiem np. do zimnych sosów jogurtowo-majonezowych lub sosów w stylu pesto - idealnych do makaronów.

Kolejną grupą produktów polecanych w jesienno-zimowej diecie są produkty probiotyczne, czyli te zawierające żywe kultury pożytecznych bakterii. Należą do nich fermentowane produkty mleczne z probiotykami, kiszone ogórki, kiszona kapusta i soki z kiszonych warzyw. Pro-

biotyki pomagają zwalczać mikroorganizmy chorobotwórcze i regulują pracę układu pokarmowego. Potrawy przyprawiajmy cynamonem, kardamonem, imbirem i chilii. Im bardziej różnorodne produkty pojawiają się na naszych talerzach, tym większe prawdopodobieństwo, że naszemu organizmowi niczego nie zabraknie i nie dopadnie nas przeziębienie.

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Grażynka

Do tych porad dodałbym jeszcze dietę opartą na sokach wg. zaleceń https://www.terapiasokami.pl/rak-leczenie. Piję soki warzywne z buraka, selera, marchewki i jabłka jako uzupełnienie diety i sobie chwalę. Mam dobre zdrowie, młody wygląd i dużo energii. Wolne chwile spędzam na świeżym powietrzu. Dobrze jest ograniczyć spożycie mięsa oraz zrezygnować z używek.

I
Ismenaa30

Jesienią i zimą chodzi o to, żeby organizmowi dostarczać dużo witamin, które wzmocnią naszą w odporność w te chłodne dni, dlatego własnie zdecydowałam się przejść na dietę z Łódzkim Pudełkiem i póki co jestem bardzo zadowolona z posiłków jakie dostaję. Są bardzo dobrze przygotowane, zróżnicowane i lekkie. Dodają mi energii i świetnie się czują po ich zjedzeniu. Zamiast udać się na tzw leżakowanie wolę zrobić coś pożytecznego.

E
Emka

Ja się wspomagam ziołowymi kapsułkami Herbaya. Mają naprawdę dobry skład, skoncentrowany i dokładnie wiem ile mam w jednej dawce. Dzięki temu nie trzeba brać tony suplementów. Do tego są przebada i bezpieczne w stosowaniu.

K
Kantajka

Na rozgrzanie herbatki, a na odbudowanie odporności tylko immulina plus. Ten syrop u mnie w domu to już klasyk, pomógł moim maluchom w chwilach, gdy zaczynały zbyt często chorować. Podpowiedziałam go też koleżance z firmy i tak samo jest zadowolona.

G
Gościu

baranie jaja sobie wyliż

C
Człowiek

Albo pójdę do lekarza i pójdę na L4 i wkoncu psychika pozwoli mi fizycznie wy zdrowiec albo rzuce pracę xd i będe zdrowia leżąc w łóżku martwiąc się jak powiąze w przyszłym mc koniec z końcem.

u
urszula

jak na moje oko to dużo warzyw i owoców sezonowych, mają witaminy które są nam teraz potrzebne w taką pluchę, a zeby jak niedźwiedź nie nabrać tłuszczyku na zimę i nie czuć się ospałym to zakładać kalosze i myk na spacer! a do tego iq green żeby na pewno nie narosło! buziaki!

P
Pani

cipkę lizać!!!!

K
Kefisos

ha ha ha

Dodaj ogłoszenie