Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wpis na bloga po angielsku, za który zgarniesz wszystkie punkty na maturze! Oto poradnik przydatny nie tylko maturzystom

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
Uczniowie muszą dobrze poznać zasady pisania wpisu blogowego. To się przyda na egzaminie.
Uczniowie muszą dobrze poznać zasady pisania wpisu blogowego. To się przyda na egzaminie. Red. Polska Press
Wpis na bloga może się pojawić zarówno na maturze, jak i na egzaminie ósmoklasisty. Ta forma wypowiedzi pisemnej została wymieniona w wymaganiach egzaminacyjnych w obu przypadkach. Wpis blogowy na tych egzaminach nieznacznie różni się także wymaganiami. Dlatego z naszego poradnika może skorzystać uczeń na każdym etapie edukacji. Jakie elementy powinien zawierać wpis blogowy? O czym należy pamiętać? Poznaj przydatne zwroty i zasady.

Spis treści

Wpis na bloga na maturze z język angielskiego

Na maturze zdający będzie musiał napisać tekst użytkowy zgodnie ze wskazówkami dotyczącymi treści oraz formy zawartymi w poleceniu.

Jest to zadanie zamykające arkusz maturalny. Jak czytamy w informatorze, może to być:

  • list prywatny,
  • e-mail,
  • wpis na blogu lub wpis na forum internetowym.

Poznaj praktyczne wskazówki dotyczące wpisu blogowego na przykładach z arkusza egzaminacyjnego.

Tekst będzie musiał zawierać np. elementy opisu, relacji, uzasadnianie opinii, przedstawienie wad i zalet różnych rozwiązań. Za zadanie można uzyskać maksymalnie 12 punktów, co stanowi 20 proc. możliwych do zdobycia punktów z całej matury.

Najwyżej oceniania jest treść, czyli odniesienie się do wszystkich czterech punktów zawartych w poleceniu oraz odpowiedni zakres ich rozwinięcia. Następnie zakres środków językowych, spójność i logika wypowiedzi oraz poprawność środków językowych.

W ubiegłym roku na egzaminie uczniowie musieli przygotować wpis blogowy, a na maturze próbnej we wrześniu 2022 pojawił się e-mail. Warto więc powtórzyć obie formy wypowiedzi.

Wpis na bloga na egzaminie ósmoklasisty

Według wymagań egzaminacyjnych dla ósmoklasistów wpis blogowy może pojawić się na egzaminie z języka obcego. Inne możliwe formy wypowiedzi pisemnej to: notatka, ogłoszenie, zaproszenie, wiadomość lub e-mail. Tutaj również wynik za zadanie stanowi 20 proc. wyniku sumarycznego.

Wpis blogowy na egzaminie ósmoklasisty od zadania maturalnego różni się nieznacznie. Jego tematyka powinna obejmować bowiem obszar adekwatny do wieku zdającego a poza tym, na egzaminie ósmoklasisty należy odnieść się w treści do trzech wytycznych (maturzyści mają do zrealizowania 4 punkty w tym zadaniu).

Od czego zacząć wpis na bloga? Schemat wpisu blogowego

Przygotowując wpis blogowy na maturze lub na egzaminie ósmoklasisty nie sugerujmy się tym, jak on wyglądałby w rzeczywistości. Nie każdy wpis na bloga w praktyce rozpoczyna się przywitaniem, ponieważ są różne rodzaje blogów oraz style komunikacji ich autorów z odbiorcami.

Na potrzeby egzaminu zapamiętajmy, że podobnie, jak e-mali lub list, wpis na bloga również posiada swój schemat:

  • przywitanie;
  • rozpoczęcie wpisu (informacja czego będzie dotyczył post);
  • rozwinięcie tematu (relacja, opis wydarzeń lub problemu);
  • opinia (odniesienie się do opisanego zagadnienia, własna refleksja);
  • zakończenie (zwrot pożegnalny)'

Potrzebujecie wskazówek jak przygotować się do matury z języka angielskiego lub szukacie fajnych narzędzi np. aplikacji, aby nauka do egzaminów była przyjemna?

W internecie nie brakuje pasjonatów i edukatorów, którzy świetnie opowiadają o tym, jak przygotować się do egzaminu.

Przydatne zwroty po angielsku. Wykorzystaj we wpisie na bloga

Te zwroty ułatwią rozpoczęcie każdego etapu postu. Dokończenie poniższych fraz pozwala na zbudowanie gotowego zdania w danym akapicie np. Personally, I think that music was louder than the announcer. I couldn't hear anything he was saying.

  • Hello everybody! – Cześć wszystkim!
  • Hi! – Witajcie!
  • Welcome – Witam
  • Hello world! – Witaj świecie!
  • I’m writing this post to tell you that … – Piszę ten post, aby Wam powiedzieć, że …
  • I want to tell you that … – Chcę wam powiedzieć że …
  • I bring up this issue because … – Poruszam ten temat, ponieważ …
  • I want to/must share this information with you. – Chcę/Muszę podzielić się z wami tą wiadomością
  • I got a news for you – Mam dla was wiadomość
  • Guess what happened! – Nie uwierzycie, co się stało!
  • From my point of view, … – Z mojego punktu widzenia, …
  • In my opinion … – Moim zdaniem …
  • Personally, I think… – Osobiście uważam,
  • As for my opinion, … – Według mnie …
  • I am positive that … – Jestem pewien, że …
  • I am 100 proc. agree with… – Zgadzam się w stu procentach z…
  • The majority of people believe that … – Większość ludzi uważa, że …
  • Most people suggest that … – Większość ludzi uważa, że …
  • How about … ? – Co powiecie na … ?
  • What if … ? – Co, jeśli … ?
  • Write your opinion about … as a comment – Napiszcie mi waszą opinię na temat … w komentarzu
  • Leave a comment on that – Pozostawcie o tym komentarz
  • Please let me know what you think about it – Dajcie mi znać co o tym sądzicie

Przykłady poleceń dotyczących napisania wpisu blogowego z arkuszy maturalnych znajdziesz w galerii poniżej. To zbiór tekstów, na których możesz ćwiczyć swoje umiejętności w pisaniu wypowiedzi pisemnych.

Jakie błędy najczęściej popełniają ósmoklasiści w wypowiedzi pisemnej?

Z części arkusza egzaminu ósmoklasisty poświęconej wypowiedzi pisemnej w 2022 r. ósmoklasiści uzyskali średnio jedynie 57 proc. punktów możliwych do uzyskania. W latach poprzednich były to wyniki na poziomie 58 proc. (20212) oraz 51 proc. (20203).

Jak zauważa ekspertka, Aleksandra Snuzik, Academic Manager Tutlo4Kids & Tutlo4Teens w Tutlo, na podstawie sprawozdań z wyników egzaminów z lat 2020-2022 można wywnioskować, że ósmoklasiści popełniają następujące błędy przy konstruowaniu wypowiedzi pisemnej:

  • Nie realizują podpunktów polecenia w pełni. Na przykład w ramach podpunktu pierwszego z polecenia nr 14 z arkusza z 2020 r. zdający miał napisć, co jego klasa dała koleżance w prezencie, i opisać ten przedmiot. Część ósmoklasistów poprzestawała jedynie na nazwaniu przedmiotu, który był prezentem, zapominała natomiast o jego opisaniu.
  • Nie czytają dokładnie poleceń z podpunktów. Było to widoczne np. w realizacji podpunktu nr 2 z arkusza z 2021 r. Aby go zrealizować, ósmoklasista miał opisać, co przedstawia plakat konkursowy (konkurs plakatów o treści przyrodniczej). Niektórzy z nich opisywali natomiast plakat o zupełnie innej niż przyrodnicza tematyce (np. przedstawiający ulubionego piłkarza).
  • W wypowiedziach pojawiają się błędy językowe. Najczęściej polegają one na:
    – stosowaniu niepoprawnych form czasowników (np. „travels” zamiast „travelling”), które skutkują zakłóceniem komunikacji, czyli utrudniają zrozumienie;
    – myleniu zaimków osobowych (np. „she”) z formami dzierżawczymi (np. „her”);
    – niewłaściwym doborze końcówek imiesłowowych -ing oraz -ed (zamiast np. „interested”, czyli „zainteresowany”, pojawia się forma „interesting”, czyli „interesujący”).
  • „Odnoszenie się” zamiast „rozwijania”. Aby uzyskać maksymalny wynik z kryterium treść (pozwalającego w wypowiedzi pisemnej otrzymać najwięcej punktów), uczeń musi zarówno „odnieść się” do każdego z podpunktów, jak i je „rozwinąć”. Uczniowie często poprzestają jedynie na „odniesieniu się” – tym samym, ograniczają sobie możliwość zdobycia znacznej liczby punktów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Wpis na bloga po angielsku, za który zgarniesz wszystkie punkty na maturze! Oto poradnik przydatny nie tylko maturzystom - Strefa Edukacji

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany