Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Instalacje LPG -Wady, zalety

Maciej Fabijański/AIP
Zasilanie aut gazem LPG jest u nas bardzo popularne. Instalacje montuje się nie tylko w autach używanych. Dostępne są one także w fabrycznie nowych samochodach z gwarancją producenta.

Skrót LPG po angielsku znaczy Liquified Petroleum Gas, czyli płynny gaz naftowy. To mieszanina propanu i butanu, gazów, które uwalniają się jako produkty uboczne podczas rafinacji ropy naftowej. Jest łatwopalna, ale nie trująca i ma właściwości znieczulające. Nie należy jej przez to wdychać. Jest ponadto bezwonna, a przykry zapach to rezultat sztucznego nawaniania, aby łatwiej wykryć wycieki. LPG jest cięższy od powietrza i podobnie jak benzyna lżejszy od wody. Rozpuszcza oleje, tłuszcze, gumę naturalną, nie powoduje natomiast korozji stali.

Zalety i wady LPG

LPG charakteryzuje się dużym stopniem czystości, co oznacza jego praktycznie nieograniczoną trwałość. Ma dużą liczbę oktanową (około 100), przez co jest bardziej odporny na spalanie stukowe niż benzyna. W porównaniu z innymi paliwami powoduje znacznie mniejsza emisję spalin. Niemal całkowicie pozbawiony jest siarki, a podczas spalania prawie nie wydziela sadzy. Dużo lepiej miesza się z powietrzem tworząc palną mieszankę. Podczas spalania w silniku nie występuje zjawisko kondensacji ciekłego paliwa na ściankach cylindrów. LPG nie wytwarza osadów zanieczyszczających olej silnikowy.

Do zapłonu LPG potrzeba większej energii, gaz zapala się wolniej, przez co jego spalanie trwa dłużej, a temperatura spalin jest wyższa niż przy zasilaniu na benzynę. Ponadto w instalacjach typu mieszalnikowego może dochodzić do cofania płomienia do kolektora i wybuchu znajdującego się tam gazu. Grozi to uszkodzeniem kolektora, zwłaszcza tego wykonanego ze sztucznego tworzywa. Wyższa temperatura w komorze spalania w porównaniu ze spalaniem benzyny może powodować wypalanie gniazd zaworowych. LPG powoduje mniejsze napełnianie cylindrów, co w połączeniu z koniecznym opóźnieniem kąta wyprzedzenia zapłonu skutkuje spadkiem mocy w porównaniu z mocą uzyskiwaną przez silnik przy zasilaniu benzynowym. Zużycie LPG jest o co najmniej 10-15 proc większe w stosunku do zużycia benzyny. W przypadku najprostszych instalacji wzrost zużycia sięga nawet 30-40 proc.

Od mieszalnika po wtrysk

Instalacje LPG ze względu na sposób zasilania silnika gazem dzielą się na mieszalnikowe i wtryskowe. Układy typu mieszalnikowego działają podobnie jak gaźnik. Paliwo gazowe w postaci płynnej pod ciśnieniem przedostaje się ze zbiornika do reduktora. Tam ulega rozprężeniu zamieniając się jednocześnie w gaz i kierowane jest przewodem do dysz mieszalnika umieszczonego w przewodzie dolotowym silnika. Instalacje mieszalnikowe dzielą się dodatkowo na instalacje I i II generacji. Obie działają na identycznej zasadzie. Różnica polega na tym, że układy II generacji przeznaczone są do samochodów, których układy wydechowe wyposażone są w sondę lambda. Sygnał z tego czujnika wykorzystywany jest do zmiany składu mieszanki. Ponadto działanie instalacji II generacji nie może w tym czasie zakłócać pracy sterownika wtrysku benzyny. W tym celu stosuje m.in. tzw. emulatory. To podzespoły elektroniczne, których sygnały sterownik silnika odczytuje jako te odpowiadające zasilaniu benzynowemu, podczas gdy silnik pracuje na gazie. Te sygnały oszukujące układ sterujący wtryskiem nie pozwalają, aby w pamięci sterownika nie pojawiały się kody błędów przy zasilaniu LPG. Emulator wtrysku składa się z odpowiednio dobranych oporników włączanych szeregowo z cewkami wtryskiwaczy, tak aby zmniejszony prąd nie był w stanie ich otworzyć i żeby sterownik nie zarejestrował uszkodzenia wtryskiwaczy. Natomiast emulator sondy lambda wytwarza sygnał symulujący jej działanie po przełączeniu zasilania z benzyny na gaz.

Koszty instalacji LPG

Oferta krajowych dystrybutorów instalacji LPG jest bardzo bogata. Za instalację najprostszego typu przeznaczoną do silników gaźnikowych wraz z montażem trzeba zapłacić około 1000-1200 zł. Ceny najpopularniejszych obecnie instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu ( wraz z montażem) do silników czterocylindrowych kształtują się w przedziale 2200 – 4000 zł, choć trafiają się oferty promocyjne za około 1500 zł.

Natomiast wyposażenie auta w instalację wtrysku LPG w fazie ciekłej to obecnie wydatek co najmniej ok. 4500 zł.
Jakie silniki lubią gaz?

Specjaliści od LPG uważają, że zasilanie tym paliwem można stosować z powodzeniem w przeważającej większości silników. Szczególnie jeśli chodzi o instalacje wtrysku LPG w fazie ciekłej. Podkreślają jednocześnie, że bezproblemowe działanie instalacji gazowej zależy przede wszystkim od jej prawidłowego doboru do danego silnika. Nie chodzi tu jednak tylko o skompletowanie odpowiednio dobranych, pod względem różnych parametrów, elementów składowych. Równie ważny jest właściwy montaż instalacji oraz dokładne „dopasowanie” jej działania do specyfiki danego silnika. Które w takim razie silniki najlepiej pracują na LPG? Trudno dać na to pytanie jednoznaczną odpowiedź. Z pewnością im mniej skomplikowany silnik, tym łatwiej go dostosować do zasilania LPG.

Na podstawie publikacji jakie do tej pory pojawiały się w różnych mediach można pokusić się o wytypowanie kilku silników, którym „zagazowanie” wyjątkowo dobrze służy. Są to następujące jednostki: 1,6/105KM z Forda, 2,0/140KM i 1,6VTi/120KM (grupa PSA), 2,0/150/156KM (Honda), 1,2 oraz 1,4T-jet/120KM(Fiat), 1,4T/120KM, 1,4/87KM, 1,8/140KM oraz 1,6 16V/101KM(Opel), 1,4/75KM i 1,416V/98KM(Renault), 1,6 16V/98KM(Mitsubishi) oraz chyba najbardziej dopasowany do gazu motor 1,6/102KM z koncernu VW.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany