reklama

Hybrydowy mercedes na testach w łódzkim MPK

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Zaktualizowano 
Przez trzy tygodnie będzie testowany na liniach 70, 52 i 65 nowoczesny autobus przegubowy mercedes citaro G hybrid. Pojazd wyposażony jest w dwa silniki - spalinowy i elektryczny. Ten drugi zasilany jest prądem odzyskiwanym w trakcie hamowania. Prąd ten magazynowany jest w tzw. superkondensatorach umieszczonych w komorze silnika. W trakcie ruszania autobusu prąd przekazywany jest do silnika elektrycznego, który działając równocześnie ze spalinowym wspomaga go, dodając dynamiki. Pozwala też na zmniejszenie zużycia paliwa. Moc silnika elektrycznego wynosi 14 kilowatów.

To nie wszystkie nowinki techniczne, jakie zastosowano w testowanym modelu. Jest on także wyposażony w elektronicznego asystenta kierowcy, którzy przez cały czas jazdy czuwa nad tym, by autobus nie uderzył w poprzedzający go pojazd. Pod gwiazdą mercedesa nad przednim zderzakiem zamontowany jest czujnik, którzy w przypadku zbyt gwałtownego zbliżania się do przeszkody najpierw ostrzeże kierowcę sygnałem dźwiękowym i wibracjami fotela, a następnie sam wdroży hamowanie autobusu. Zadziała także wtedy, gdy np. przed maskę wbiegnie pieszy lub najezdni pojawi się nagle rowerzysta czy zwierzak.

To nie wszystko. Autobus ma także boczny czujnik, który monitoruje pole z prawej strony kierowcy. Nie pozwoli na zderzenie podczas zmiany pasa lub skrętu w prawo. System dwóch radarów ostrzeże kierowcę, jeśli wykryje inne auto, rowerzystę, pieszego lub inną przeszkodę, np. słupek czy wysoki krawężnik.

Poza tymi zaletami nowy mercedes jest cichy, ekologiczny i oszczędny. Zastosowanie systemu napędu hybrydowego pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa kilka procent. Wóz kosztuje ok. 1,4 mln złotych. Może zabrać 136 pasażerów, ma 41 miejsc siedzących.
– Pojazd będzie testowany przez trzy tygodnie listopada kolejno na liniach 70, 52 i 65 – mówi prezes MPK Zbigniew Papierski. – Jeśli oszczędności na paliwie okażą się na tyle duże, że warto będzie zainwestować, będę zabiegał o to, aby takie autobusy pojawiły się w naszej flocie.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 16

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
6 listopada, 13:04, Gość:

Rysiek z limanki już się cieszy będzie miał co rozbijać na koszt firmy

on jest dobry w tym ,rozbija po dwa na raz i ucieka

G
Gość

czy władza miasta ma jakiś fenomenalny plan co, po co i za co ? raz takie raz siakie. raz kupuje, raz wynajmuje, nowe, używane jedna druga trzecia dziesiąta marka, serwis taki sra ki i tak dalej... 14 kilowatów z super kondensatorów ! hahaha niemiaszki naoglądały się f1 gdzie wciska się super guzik i hahahaha 14 kilowatów . naprodukowali chłam i teraz wciskają (za prowizję ?) kit .

N
Nadzorca
6 listopada, 03:27, Kierowca:

Asystent hamowania przed przeszkodą w autobusie. Słabo to widzę. Przed autobus wybiegnie pies(taki na 4 łapach). Pies ocaleje a 50 ludzi w szpitalu połamanych, przez nagle hamowanie.

Najlepsza mielonka :D

G
Gość
5 listopada, 23:10, o:

ten kierowca na zdjeciu to chyba etatatowy pupilek mpk jak jest jakis artykul o mpk to prawie zawsze go widze

Najlepsza mielonka

G
Gość

Rysiek z limanki już się cieszy będzie miał co rozbijać na koszt firmy

G
Gość
5 listopada, 21:52, Boski Piotr:

Cały absurd MPK co przetarg wygrywa inny producent Solaris, Mercedes czy Isuzu. Czy ktoś patrzy na długofalowe koszty serwisu zakupu części, szkolenia mechaników?

jak to kto patrzy niemce patrzą . express i dziennik niemieckie gazety.

G
Gość
5 listopada, 23:09, realista:

Czemu forsuje się drogie autobusy hybrydowa zamiast stawiać na sprawdzone i tanie autobusy z napędem na gaz LPG.

6 listopada, 08:00, Gość:

Lub CNG. Bardzo dobre pytanie.

Niemcy każą kupować elektryki to się kupuje. 80 procent ciężarówek w Chinach jeździ na LPG!!

Czasami coś zbyt proste jest niedobre bo jest zbyt tanie ;)

c
czerwona uc

Mamy polskie lepsze ale nie znowu za łapówki trzeba dać zarobić niemiaszkom. co za bandycka wladza w Łodzi ale spokojnie przyjdą czasy że za to pięknie bekniecie. Za wszystkie wałki

H
Harry Potter

Nie ma autonomicznego wjazdu w zatoczkę przystankową jak stare Conecto z 2006 ,lipa.Wciskasz hamulec a autobus sam skręca w lewo .Dawać go na Kaczeńcową tam się dotrze wszystko😂😂😂

G
Gość
5 listopada, 23:10, o:

ten kierowca na zdjeciu to chyba etatatowy pupilek mpk jak jest jakis artykul o mpk to prawie zawsze go widze

Etatów to jest paź Ryszard carycy Elżbiety co skutecznie i bezkarnie rozbija autobusy na limance

G
Gość
5 listopada, 23:09, realista:

Czemu forsuje się drogie autobusy hybrydowa zamiast stawiać na sprawdzone i tanie autobusy z napędem na gaz LPG.

Lub CNG. Bardzo dobre pytanie.

Niemcy każą kupować elektryki to się kupuje. 80 procent ciężarówek w Chinach jeździ na LPG!!

K
Kierowca

Asystent hamowania przed przeszkodą w autobusie. Słabo to widzę. Przed autobus wybiegnie pies(taki na 4 łapach). Pies ocaleje a 50 ludzi w szpitalu połamanych, przez nagle hamowanie.

o
o

ten kierowca na zdjeciu to chyba etatatowy pupilek mpk jak jest jakis artykul o mpk to prawie zawsze go widze

r
realista

Czemu forsuje się drogie autobusy hybrydowa zamiast stawiać na sprawdzone i tanie autobusy z napędem na gaz LPG.

Ł
Łodzianin
5 listopada, 21:52, Boski Piotr:

Cały absurd MPK co przetarg wygrywa inny producent Solaris, Mercedes czy Isuzu. Czy ktoś patrzy na długofalowe koszty serwisu zakupu części, szkolenia mechaników?

100/100

Dodaj ogłoszenie