Firma An Archi Group z Gliwic zaprojektuje nowy Dworzec Kaliski

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Tak ma wyglądać nowe otoczenie Dworca Kaliskiego
Tak ma wyglądać nowe otoczenie Dworca Kaliskiego PKP S.A.
Parking na ok. 100 aut przewidziano na tzw. międzytorzu, czyli tam gdzie dziś jest patio z kioskiem z kanapkami, schody i wielki trawnik.

PKP S.A. podpisały umowę na projekt nowego dworca Łódź Kaliska. Zajmie się tym spółka An Archi Group z Gliwic, która ma na swym koncie kilka bardzo udanych projektów, m.in. hotelu Łódź Holiday Inn – nominowanego do nagrody EuroBuild Award 2012, siedziby i studia Radia RMF FM w Krakowie, centrów przesiadkowych w Gliwicach, Zabrzu i Bytomiu, stadionu w Piotrkowie oraz odnowionych zabytkowych dworców w Pruszkowie i Strzelinie na Dolnym Śląsku. Firma ma kompleksowo przygotować dokumentację do modernizacji budynku dworca i nadzorować przebudowę Łodzi Kaliskiej.

Sam budynek dworca nie zostanie wyburzony i zastąpiony innym. Przejdzie natomiast gruntowną modernizację. Zmieni się także jego otoczenie. Przed dworcem powstanie rondo, miejsca postojowe dla taksówek, autobusów i osób niepełnosprawnych a także pojazdów elektrycznych. Będzie także tzw. kiss and ride, czyli miejsce gdzie można podjechać samochodem i wysadzić kogoś lub też zabrać, ale nie można tam parkować. Parking na ok. 100 aut przewidziano na tzw. międzytorzu, czyli tam gdzie dziś jest patio z kioskiem z kanapkami, schody i wielki trawnik. Na środku ronda przed dworcem znajdzie się znana łodzianom rzeźba „Czółenka”.

Obecny budynek dworca Łódź Kaliska został oddany do użytku w 1994 r., zastępując secesyjny obiekt, który lekkomyślnie wyburzono w latach 80. Jego budowa nie została jednak nigdy dokończona i przez lata brakowało np. wyjścia z peronów w kierunku alei Włókniarzy czy wiaduktu wschodniego, na którym "zapomniano" ułożyć tory... Teraz to wszystko ma zostać zrobione i dokończone. Prace przy wiadukcie trwają już od jesieni, udrażniane jest także przejście podziemne w kierunku dworca PKS i dalej przystanków na alei Włókniarzy.

Przewidziano również gruntowną modernizację budynku dworca. Zlikwidowana zostanie część kas biletowych, zmieni się układ pomieszczeń w których funkcjonowały lokale gastronomiczne. Pozostanie natomiast hol główny z przeszklonym zadaszeniem.

Na realizację prac projektowych i uzyskanie pozwoleń na budowę przeznaczono 46 tygodni od zawarcia umowy. Roboty budowlane mają z kolei potrwać 108 tygodni. PKP S.A. zakładają, że przebudowa dworca zakończy się najpóźniej w lutym 2024 r.

Podatek od psa

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

I niech powstaje byle sprawnie i szybko i żeby nie wyglądał jak bunkier fabryczny

Dodaj ogłoszenie