Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Działalność Shopee w Polsce na gigantycznym minusie. Sprawdzamy, jaki był ostateczny bilans finansowy

Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Shopee od września 2021 do stycznia 2023 sprzedawało także w Polsce
Shopee od września 2021 do stycznia 2023 sprzedawało także w Polsce TheGreatSG'rean, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons
Shopee jest przedsiębiorstwem z Singapuru, które działa w branży e-handlu. Od września 2021 do stycznia 2023 sprzedawało także w Polsce, jednak niemal z dnia na dzień firma postanowiła się wycofać z naszego kraju. Ile dokładnie korporacja zainwestowała nad Wisłą? Sprawdzamy, jakie straty poniosło Shopee.

Spis treści

Shopee w Polsce. Ile firma zainwestowała w Polsce?

W agresywną kampanię reklamową Shopee zaangażowano gwiazdy. Przez kilka miesięcy twarzą platformy w reklamach był piosenkarz Sławomir. Według informacji podanych przez Wirtualne Media, całość kosztów poniesionych m.in. na

  • wynagrodzenia,
  • amortyzację,
  • podatki,
  • ubezpieczenia

miała się zamknąć w kwocie 405 milionów złotych.

Na rozpoczęcie działalności polski oddział otrzymał od centrali z Singapuru 310 milionów złotych. Przychody ze sprzedaży za w zeszłym roku wyniosły „zaledwie” 40,74 milionów złotych. W 2021 roku było to jeszcze mniej, bo 328,8 tys. zł.

Przez półtora roku firma w Polsce zatrudniała średnio 314 pracowników. Wynagrodzenia w 2022 r. kosztowały 95,77 mln zł, a koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych osiągnęły poziom 12,55 mln zł. Rok wcześniej było to znacznie mniej, bo 478,6 i 93,2 tys. zł.

Na czym zarabiało Shopee w Polsce?

Kilka pierwszych miesięcy dla sprzedawców było wolne od opłat. Te pojawiły się dopiero w zeszłym roku jako:

  • prowizja sprzedażowa,
  • dopłata do wysyłek z użyciem usługi logistycznej.

Dla Shopee Polska miała być przystankiem do wchodzenia na kolejne rynki. Następna miała być zachodnia Europy. Tymczasem w Hiszpanii i Francji firma postanowiła wycofać się już w 2022 r. Podobnie było w przypadku takich krajów jak Meksyk, Chile, Argentyna i Kolumbia. Wycofując się z Polski firma oświadczyła, że planuje skoncentrować swoją działalność na „rynkach Azji i Ameryki Łacińskiej”, ponieważ tam znajduje się „silny długoterminowy potencjał wzrostu”.

Według Agnieszki Górnickiej, prezes Inquiry cytowanej przez „Rzeczpospolitą” w styczniu, gdy firma wycofywała się z naszego kraju, mogło to wynikać z niezrozumienia polskiego rynku i silnej pozycji Allegro. Jej zdaniem w Polsce nie sprawdziły się modele stosowane wcześniej na azjatyckich rynkach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Działalność Shopee w Polsce na gigantycznym minusie. Sprawdzamy, jaki był ostateczny bilans finansowy - Strefa Biznesu

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany