Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec w Koluszkach. Rozpoczyna się budowa budynku dworcowego. Stanie w nowym miejscu WIZUALIZACJE

Magdalena Rubaszewska
Magdalena Rubaszewska
Tak będzie wyglądał nowy dworzec.
Tak będzie wyglądał nowy dworzec. PKP SA
Rozpoczyna się budowa nowego dworca kolejowego w Koluszkach. Inwestor, czyli Polskie Koleje Państwowe S.A. przekazały wykonawcy plac, na którym będzie realizowana inwestycja. Budynek będzie nie tylko nowy, ale stanie w nowej, dogodniejszej lokalizacji - od strony głównego wejścia na stację poza peronami.

Będzie to już trzeci budynek dworcowy w Koluszkach

Bryła budowli ma być prosta, w stylu industrialnym. Na elewacji zostanie położony beton architektoniczny i czerwona cegła ceramiczna. Lekkości budynkowi dodadzą przeszklenia. W jednym miejscu na szkle zostanie naklejona folia typu one way vision z wizerunkiem pierwszego, historycznego już dworca. Wzniesiono go w 1865 roku dla Kolei Fabryczno-Łódzkiej, służył również pasażerom przebiegającej przez węzeł w Koluszkach głównej linii Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Od 1885 roku przyjmował też podróżnych Kolei Dęblińsko-Dąbrowskiej udających się w kierunku Skarżyska-Kamiennej. Projekt budowy dużego dworca centralnego dla tych trzech kolei nie doczekał się realizacji, a gdy stary budynek okazał się za ciasny, dostawiano drewniane baraki. Ostatecznie rozebrano go po 100 latach funkcjonowania. Zastąpił go nowoczesny jak na owe czasy, modernistyczny pawilon dworcowy. Z czasem stał się on zbyt obszerny, a do tego "energożrący". PKP postanowiły więc zainwestować w nowy obiekt.

Czytaj więcej

Plan zakłada renowację ceglanej elewacji.

Przebudowa dworca kolejowego w Gałkówku Małym. Ruszyły prace...

Dworzec w Koluszkach. Wieża zegarowa i zadaszone przejście

Wewnątrz budynku znajdą się poczekalnia dworcowa, kasy biletowe, toalety i pomieszczenia na działalność komercyjną. Przy budynku stanie wieża zegarowa, zostanie wybudowane zadaszone przejście z dworca do wejścia do przejścia podziemnego.

- Dworzec w Koluszkach to kolejny obiekt w województwie łódzkim, który powstanie w ramach autorskiego programu realizowanego przez PKP S.A., który stanowi największe tego rodzaju przedsięwzięcie w historii polskich kolei - mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Nowy dworzec wraz z otoczeniem zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami. Znikną bariery architektoniczne, wprowadzi się udogodnienia takie jak ścieżki prowadzące, tabliczki w alfabecie Braille’a. Ponadto jego instalacjami i urządzeniami będzie zarządzał system BMS (Building Management System) dążący do optymalnego zużycie wody, energii elektrycznej i cieplnej. Z kolei systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe będą czuwać nad bezpieczeństwem pasażerów.

Otoczenie z parkingiem i wiatą dla rowerów

Przy dworcu urządzi się parking na sześć miejsc postojowych, w tym dwa będą przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami oraz dwa do ładowania samochodów elektrycznych. Postawi się wiatę rowerową ze stacją naprawczą dla jednośladów oraz wiatę śmietnikową. Nawierzchnia zostanie ułożona na nowo, a zieleń uporządkowana.
Inwestycja ta będzie kosztowała ponad 12 mln zł, projekt został sfinansowany ze środków unijnych, a za prace budowlane zapłaci spółka. Koniec budowy jest planowany na początku 2025 roku.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany