Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec Łódź Fabryczna na finiszu!

Magdalena Rubaszewska
* Dworzec efektownie prezentuje się  z zewnątrz.
* Dworzec efektownie prezentuje się z zewnątrz. Łukasz Kasprzak
Jedenastego grudnia pierwsze pociągi wjadą na podziemny dworzec Łódź Fabryczna i wsiądą do nich pierwsi podróżni. Przynajmniej takie są obecnie założenia - będzie to możliwe, o ile inwestycja zostanie oddana w terminie, czyli do 31 sierpnia, a wszystkie odbiory techniczne i testowe przejazdy pociągów odbędą się sprawnie. PKP, jak i władze Łodzi twierdzą, że termin będzie dotrzymany.

* Ekipy myją okna i posadzki
* Trwają rozmowy z najemcami kawiarenek i kiosków
* Powstaje sieć dróg i wiaduktów
* Sto dziewięć pociągów na dobę Więcej połączeń do stolicy.

Tymczasem ekipy robotników uwijają się na budowie wielkiej stacji. A jest już gotowa, jak zapewnia wykonawca, w 96 procentach.

- Pracownicy myją posadzki i szyby. W jednej z trzech hal pomieszczenia przeznaczone na kasy biletowe są już oszklone, ale jeszcze nie wyposażone. Prace wykończeniowe trwają także na peronach, położono już tory, trwa montaż ostatnich elementów trakcji. Toalety wyłożono glazurą i terakotą. Gotowe jest zaplecze, m. in. pomieszczenia administracyjne i techniczne - mówi Katarzyna Rumowska, rzecznik konsorcjum budującego obiekt.

Do końca wakacji ma być oddana także sieć dróg wokół dworca. Prawie skończony jest wiadukt o długości 200 metrów i szerokości 50 metrów, przeznaczony dla transportu indywidualnego. Powstaje także droga, którą autobusy dalekobieżne będą wjeżdżały do przeznaczonego dla nich podziemnego dworca.

Do otwarcia dworca przygotowuje się także kolej. Trzej przewoźnicy i spółka PKP Polskie Linie Kolejowe opracowały plan ruchu pociągów. W ciągu doby na podziemną stację z ośmioma torami będzie przyjeżdżało 109 składów należących do PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Powstaje także rozkład jazdy. Znajdzie się w nim trzydzieści pięć pociągów PKP Intercity. Spółka zaoferuje nowe połączenia do Gdyni, Krakowa i Szczecina. Te trasy ma obsługiwać nowoczesny tabor - składy Pesa Dart, które teraz kursują z Warszawy m. in. do Krakowa, Szczecina, Białegostoku i Gdyni. Natomiast pasażerowie będą wożeni do Warszawy Flirtami 3. PKP Intercity wyśle na ten szlak pięć par pociągów.

Natomiast kolej aglomeracyjna wprowadzi do nowego rozkładu dwadzieścia osiem pociągów kursujących do Warszawy (w weekendy będzie to pięć par składów), Koluszek i Skierniewic.

Przewozy Regionalne zamierzają zaś wysyłać w trasy regionu łódzkiego czterdzieści sześć składów na dobę.

Zwiększy się liczba połączeń na szlaku Łódź - Warszawa. W 2008 roku, zanim zamknięto stary dworzec, do Warszawy wyruszało średnio trzydzieści osiem pociągów dziennie, a teraz Intercity, Przewozy Regionalne i ŁKA przeznaczą na obsługę tego kierunku czterdzieści pięć składów.

Budynek dworca tworzą trzy hale. Część ich powierzchni zostanie zagospodarowana z myślą o pasażerach. Blisko 1600 metrów kwadratowych przeznaczono na kilkadziesiąt punktów gastronomicznych i usługowych, kiosków, pocztę, kantor wymiany walut. Według PKP zgłosili się pierwsi zainteresowani najemcy. Obecnie strony ustalają stawki czynszu i wkrótce zostaną podpisane umowy.

Dworzec Łódź Fabryczna to gigantyczna budowla, będąca kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Całkowita powierzchnia wraz z parkingiem zajmuje powierzchnię ok. 65 tys. metrów kwadratowych, co odpowiada sześciu pełnowymiarowym boiskom piłkarskim.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany