Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec Łódź Fabryczna na finiszu! [zdjęcia]

Magdalena Rubaszewska
Budynek nowego dworca prezentuje się ciekawie
Budynek nowego dworca prezentuje się ciekawie Łukasz Kasprzak
Wciąż nie ma pewności, czy terminu oddania dworca Łódź Fabryczna, wyznaczonego na 31 sierpnia tego roku, uda się dotrzymać. Trwają negocjacje miasta, kolei i wykonawcy, który chce przesunąć ten termin na początek 2017 roku.

* Budynek prawie gotowy
* Położono torowisko, wybudowano perony, zainstalowano ruchome schody
* Trwają intensywne prace przy budowie dróg dojazdowych.

Jednak niezależnie od ostatecznych ustaleń, prace są za-awansowane. Budynek dworca jest gotowy, trwają w nim roboty wykończeniowe. Natomiast cała inwestycja, czyli ulice prowadzące do dworca, wiadukty, chodniki i kładki dla pieszych, łączące dworzec z EC1, tory tramwajowe, przystanki, zaawansowana jest w 90 procentach. Prowadzone są intensywne roboty przy budowie węzła drogowego Nowotargowa i wiaduktu na ul. Nowowęglowej, przeznaczonego tylko dla tramwajów. Położono torowisko i wybudowano przystanki. Powstaje także droga, którą autobusy dalekobieżne będą wjeżdżały do przeznaczonego dla nich podziemnego dworca.

Ciekawie wygląda budynek stacji. Od strony północnej wyraźnie widać odtworzoną elewację, przypominającą stary obiekt. Została wykonana z płyt wielowarstwowych.

W środku obiektu na najniższym poziomie, 16 m pod powierzchnią ziemi, wybudowano już cztery perony, ułożono większość torów, zamontowano ruchome schody, którymi pasażerowie będą zjeżdżać na perony i wjeżdżać na wyższy poziom. Tutaj usytuowano główną halę z kasami i poczekalnią. Jej ściany również zostaną udekorowane replikami ozdobnych elementów ze starego dworca.

Od strony ul. Kilińskiego do dworca poprowadzi pasaż. W tej części mieści się tzw. control room, serce całej stacji, które będzie kontrolować ruch kolejowy.

- Ściany wewnątrz budynku wyłożymy panelami. Całość będzie utrzymana w stylu nowoczesnym, industrialnym, przeważnie w kolorze szarym, dominuje szkło i stal - mówi Katarzyna Rumowska, rzecznik konsorcjum budującego łódzki dworzec.

Nową Łódź Fabryczną ocenia się jako trzeci pod względem wielkości taki obiekt kolejowy w Europie i jeden z najnowocześniejszych. Koszt inwestycji to 1,7 mld zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany