Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec Łódź Fabryczna. Dziwne budowle będą wciągać i wyciągać powietrze z dworca [zdjęcia]

izj
System wentylacyjny nowego dworca składa się z około 41 tys. mkw. powierzchni kanałów wentylacyjnych. Te najniżej położone (pod peronami) są konstrukcjami żelbetowymi. Na terenie obiektu znajduje się poza tym 35 ogromnych wentylatorów, będących częścią instalacji oddymiania. Każdy ma 1,25 m średnicy i moc 50 kilowatów oraz waży 700 kg. Obecnie system przechodzi testy. Pierwsze pociągi mają wjechać na dworzec na początku grudnia br.

Sporych rozmiarów betonowa konstrukcja zwraca uwagę wszystkich, którzy przejeżdżają lub przechodzą przez otwarte ostatnio dla ruchu skrzyżowanie ul. Kilińskiego i ul. Traugutta. Mało reprezentacyjna budowla, z wyglądu przypominająca bunkier, stoi w sąsiedztwie nowego dworca Łódź Fabryczna. Okazuje się, że jest z nim ściśle związana i że tego typu obiektów jest więcej, bo w sumie 17! Są to tzw. czerpnie i wyrzutnie powietrza.
Zamiana czasu z letniego na zimowy 2016
- Konstrukcje są elementami systemu wentylacyjnego nowego obiektu - mówi Katarzyna Rumowska, rzecznik prasowy generalnego wykonawcy budującego dworzec. - Służą do czerpania świeżego powietrza z zewnątrz i odprowadzania go z wnętrza obiektu.
Kto odpadł z Azja Express
Budowle będą zapewniały na co dzień prawidłowy obieg powietrza na wszystkich podziemnych poziomach inwestycji, czyli na peronach, na autobusowym dworcu, na parkingu samochodowym oraz w hali dworcowej. Wtłaczane oraz wyciągane przez nie powietrze będzie docierać na 22,5 m pod ziemię, bo na takiej głębokości znajdują się najniżej położone kanały wentylacyjne. W razie pożaru ich zadaniem będzie jak najszybsze wyciągnięcie dymu na zewnątrz.

Tzw. czerpnie i wyrzutnie powstały, w różnych rozmiarach, z każdej strony dworca i wzdłuż tunelu, którym pociągi będą zjeżdżały pod ziemię. Najwięcej znajduje się ich wzdłuż ul. Nowowęglowej, bo w tym rejonie inwestycja ma najwięcej poziomów pod ziemią. Są zadaszone, by do środka nie wpadała woda.

- Są to konstrukcje niezbędne i nie mogą być schowane - mówi Piotr Grabowski, rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich w Łodzi. - Ich lokalizacja nie jest przypadkowa. Została dokładnie wskazana przez architektów tak, by pod ziemią był zapewniony jak najlepszy obieg powietrza.
Wyniki LOTTO na żywo
Urzędnicy zapewniają, że obecny wygląd czerpni i wyrzutni nie jest ostateczny. Zostaną one obłożone szkłem i stalą, podobnie jak elewacja budynku nowego dworca. Będą w nich poza tym zamontowane stalowe żaluzje, przez które przedostanie się powietrze.

Jeśli prawdą jest to, co mówią urzędnicy (a różnie z tym bywa), że te kloce muszą stać na widoku, to trudno. Szkoda, że będą szpecić krajobraz Nowego Centrum Łodzi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany