Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź wyniki wyborów w Twoim okręgu

Doktor dzwoni do chorego czyli wizyty w czasie epidemii. Teleporady zastępują kontakt lekarza z pacjentem twarzą w twarz.

Liliana Bogusiak-Jóźwiak
Liliana Bogusiak-Jóźwiak
Każdy ubezpieczony może skorzystać z teleporad. Skonsultuje go tak lekarz rodzinny i specjalista. Ponad 4 tysiące teleporad udzielili już lekarze pracujący w Instytucie Centrum Zdrowia Matki Polki. W ten sposób realizowane są zarówno wizyty w poz-e, jak i u specjalistów. Szpital pracuje w takim systemie informatycznym, że lekarze mogą konsultować poradnianych pacjentów zarówno siedząc w gabinecie w poradni, jak i na oddziale.

– Jest to idealne rozwiązanie na czas epidemii, bo pacjenci nie czują się pozostawieni samym z sobą - mówi o teleporadach dr Marek Maciejewski, kardiolog. – A nie każdy pacjent wymaga kontaktu twarzą w twarz z lekarzem.
Doktor konsultuje telefonicznie kilkunastu pacjentów dziennie. Od strony technicznej wygląda to tak, że dzień przed umówioną wizytą u kardiologa rejestratorka dzwoni do zapisanych na dany dzień pacjentów przypominając im o terminie wizyty i ustala godzinę konsultacji. W dniu wizyty doktor otrzymuje kartę z nazwiskami pacjentów, numerami ich telefonów i godziną teleporady. Historie choroby jego pacjentów znajdują się w systemie informatycznym.

– Większość tych do których dzwonię to pokolenie lat 30-tych i 40-tych, którzy z obawy przed zakażeniem koronawirusem nie rusza się z domu i czuje odcięte od świata – opowiada doktor. – Chcą chwilę porozmawiać, nie tylko o swoich dolegliwościach kardiologicznych, ale i lękach związanych z obecną sytuacją. Choć są i pacjenci, którzy referują informacje o swoim zdrowiu w krótkich żołnierskich słowach. Po rozmowie z pacjentem wypisuję e- repetę i wyznaczam termin kolejnej wizyty.

Tam gdzie z rozmowy z pacjentem wynika, że jego stan się pogorszył, wypisuję skierowanie do szpitala aby go stacjonarnie zdiagnozować. W pojedynczych sytuacjach, przy zachowaniu wszystkich środków ostrożności, pacjenci przyjmowani są na wizytę w poradni.

W formie teleporad odbywają się także wizyty pierwszorazowe. Pacjenci zapisani do kardiologa najczęściej dysponują wynikami badań, które przedstawiają specjaliście. Ten po konsultacji wystawia receptę i wyznacza termin kolejnej wizyty. Doktor w ramach teleporad przyjmuje kilkunastu pacjentów dziennie, co zajmuje mu ok. 4 godzin. Mniej niż gdy spotykał się z pacjentem twarzą w twarz.

Teleporady nie pojawiły się w związku z koronawirusem. Mogą być udzielane od 1 stycznia tego roku i wykonywane wtedy gdy nie jest konieczne zbadanie pacjenta. W ICZMP takie wizyty można umawiać pod nr tel. 42 271 15 07 (pawilon pediatryczny) oraz nr tel. 42 271 12 44 (główny budynek).

Epidemia nie gaśnie. Covid atakuje serce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie