Dietetyk mówi „Sprawdzam!”, czyli kilka faktów o sokach

Materiał informacyjny KUPS
Dzisiejsza szeroka dostępność produktów spożywczych, które mamy na wyciągnięcie ręki, jest z pewnością wygodna, ale czy zapewnia nam dostęp do jedzenia najwyższej jakości? Często robimy zakupy w biegu, nie zastanawiając się, czy dokonaliśmy najlepszego wyboru. Z okazji Światowego Dnia Soku, obchodzonego każdego roku 30 maja, wzięliśmy pod lupę jeden z produktów dostępnych w sklepach: soki. Wspólnie z dietetykiem, dr hab. n. o zdr. Agnieszką Kozioł-Kozakowską z Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, prześwietlamy ich skład: czy są słodzone, czy zawierają konserwanty, sztuczne barwniki i aromaty, a także sprawdzamy, co się kryje pod hasłem „pasteryzacja”.

Konserwanty, sztuczne barwniki, aromaty?
Czy w sokach dostępnych w sklepie znajdziemy którykolwiek z tych dodatków? Oczywiście, że nie! Po stronie konsumenta twardo stoją przepisy krajowe i unijne , które jasno precyzują, że do soków zabronione jest dodawanie substancji konserwujących, sztucznych barwników oraz aromatów. Zdarza się, że producenci wzbogacają soki prozdrowotnymi witaminami, mogą dodawać do nich także składniki mineralne, pozytywnie wpływające na funkcjonowanie organizmu, oczywiście zawsze deklarując ich dodatek w Składnikach soku.

DIETETYK RADZI: Wybierając soki w sklepie, zwracajmy uwagę na opis umieszczony na etykiecie. Jeśli sięgamy po karton czy butelkę opisane jako „sok”, to mamy pewność, że jest to produkt powstały z warzyw i owoców. I w jego składzie nie znajdziemy żadnych sztucznych dodatków.

Soki owocowe a cukier?
Czy soki owocowe dostępne w sklepie są dodatkowo dosładzane? Nie! Warto wiedzieć, że słodki smak soków pochodzi wyłącznie z owoców, z których powstały. Owoce zawierają naturalne cukry: fruktozę, glukozę oraz sacharozę, w różnych ilościach i proporcjach. Przez to, że soki powstają z tych owoców, również zawierają wspomniane cukry. Tu również po stronie konsumentów stoją przepisy , które zabraniają dodawać do soków owocowych jakichkolwiek cukrów.

DIETETYK RADZI: Codzienną dawkę energii powinniśmy czerpać z różnych grup składników, także z węglowodanów zawartych w owocach. Ważny jest bilans energetyczny, czyli po prostu umiar w codziennej diecie. Powinniśmy dostarczać porównywalną ilość energii, którą pożytkujemy każdego dnia.

Pasteryzacja – dlaczego takie soki mają długi termin przydatności?
Chcąc przedłużyć trwałość soku, producenci poddają go pasteryzacji. Wbrew wielu opiniom nie oznacza to wcale, że dodają do niego tzw. chemię. Pasteryzacja jest znanym od lat bezpiecznym procesem utrwalania żywności, stosowanym też w domach podczas robienia przetworów. Polega na podgrzaniu produktu, a następnie schłodzeniu – w ten sposób niwelowane są drobnoustroje, co zwiększa bezpieczeństwo żywności, a sok dłużej zachowuje przydatność do spożycia.

DIETETYK RADZI: Pasteryzacja zwiększa bezpieczeństwo produktów owocowo-warzywnych i pozwala im zachować wartości odżywcze. W niektórych przypadkach proces ten dodatkowo zwiększa przyswajalność składników odżywczych z warzyw i owoców: np. likopenu, czyli antyoksydantu w pasteryzowanym soku pomidorowy, a w soku marchwiowym – beta-karotenu.

Co z wartością odżywczą soków dostępnych w sklepach?
W sokach dostępnych w sklepie, tak jak w tych przygotowywanych w warunkach domowych, znajdziemy szereg składników odżywczych: witaminy, składniki mineralne, antyoksydanty czy flawanony o potwierdzonym działaniu przeciwzapalnym. Wszystkie te substancje pochodzą bezpośrednio z owoców i warzyw, dlatego zdaniem specjalistów ds. żywienia szklanka soku o pojemności 200 ml stanowi wartościową porcję warzyw i owoców – 1 z 5, które powinniśmy spożywać każdego dnia.

DIETETYK RADZI: Po mętny sok jabłkowy warto sięgać dla zawartego w nim błonnika oraz polifenoli, ważnych w profilaktyce chorób cywilizacyjnych. Sok marchwiowy to bogate źródło beta-karotenu, prekursora witaminy A, wpływającej m.in. na wzrok; pomidorowy – likopenu o działaniu przeciwnowotworowym, a sok z aronii czy porzeczki to źródło witaminy C, wspierającej odporność.

5 porcji – to proste
Włączenie szklanki soku do codziennego menu jest bardzo proste, a to już 1 z 5 porcji warzyw i owoców, które warto spożywać każdego dnia. Najlepiej połączyć ją z posiłkiem i podać już do śniadania, ponieważ rano nasz organizm potrzebuje najwięcej energii.

DIETETYK RADZI: Szklanka soku na śniadanie uzupełni je o ważne dla organizmu składniki odżywcze. Będzie także ciekawym dodatkiem smakowym. Osobom szukającym inspiracji mogę zaproponować proste i smaczne połączenia. Jajecznicę lub omlet warto podać z dodatkiem warzyw, pełnoziarnistym pieczywem i szklanką soku pomidorowego. Do kanapek będzie pasował mętny sok jabłkowy, bogaty w pektyny wspierające trawienie. Jeśli rano mamy czas na przyrządzenie sałatki, pasty warzywnej czy twarożku, podajmy do nich szklankę soku marchwiowego.

O korzystnych właściwościach soków warto pamiętać nie tylko w Światowym Dniu Soku. Jest on jedną z prostych i wygodnych metod na spożycie kolejnej porcji warzyw i owoców w ciągu dnia. Dzięki temu 5 porcji staje się prostsze.

wyniki

Program sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Organizator Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.

Materiał oryginalny: Dietetyk mówi „Sprawdzam!”, czyli kilka faktów o sokach - Polska Times

Dodaj ogłoszenie