Czym się różni rower damski od męskiego?

materiał informacyjnyZaktualizowano 
Pytanie postawione jest przewrotnie, bo każdemu wydaje się, że odpowiedź jest banalna. Złośliwcy, a może po prostu kompletni ignoranci, powiedzą, że różnią się przede wszystkim kolorem. Ci bardziej zorientowani wspomną o geometrii rowerowej ramy, mając w pamięci „damkę”, którą pożyczało się od mamy. A jak jest naprawdę?

Ci drudzy oczywiście są bliżsi prawdy. Wspomniana „damka”, czyli rower o obniżonej górnej rurze ramy, na który kobiecie łatwiej było wsiąść, nawet w sukience, brała pod uwagę podstawowe różnice w budowie anatomicznej kobiety i mężczyzny. Kobiety zwykle są lżejsze od mężczyzn, ich budowa jest drobniejsza. Dobrze zbudowany mężczyzna może ważyć około 100 kg, z pewnością więc potrzebuje solidniejszej konstrukcji ramy w rowerze. To, co w przypadku rowerów jest kluczowe, to fakt, że kobiety zwykle mają dłuższe nogi, ale za to krótszy tułów. Rama rowerowa może więc być wysoka, ale z pewnością musi być krótsza. Stąd w rowerach damskich siodełko usytuowane jest bliżej kierownicy. Kolejna sprawa, to szerokość kierownicy właśnie. Ze względu znów na budowę anatomiczną kobiet, kierownica w rowerze damskim musi być węższa niż w męskim. Zbyt szeroka może spowodować kłopoty z bezpiecznym wykonywaniem manewrów, a poza tym bardzo obciążałaby ramiona rowerzystki. Siodełko – damskie zwykle jest znacznie szersze i bardziej miękkie.

To również wynika z różnic w budowie anatomicznej. Producenci oznaczają przeznaczenie siodełka dopiskiem „lady”. Trzeba jednak stwierdzić, że dobór odpowiedniego siodełka to sprawa bardzo indywidualna, i niestety przekonanie się o własnych potrzebach „wychodzi” dopiero po dłuższej wycieczce. Metoda „na dotyk” niestety nie zawsze się sprawdza. Kolejna sprawa – koła. Obecnie popularny jest rozmiar 29 cali. W rowerach damskich najczęściej spotyka się rozmiar 27,5 lub 28 cali. Wynika to z faktu, że kobiety jednak zwykle są niższe, a jazda na zbyt dużych kołach, choć może być przyjemnie szybka, to jednak znacznie zmniejsza zwrotność roweru, co z kolei może być niebezpieczne.

Specjalistą w konstruowaniu damskich rowerów jest amerykańska firma Trek. Rowery przeznaczone dla kobiet oznakowane są skrótem WSD, czyli Women Specyfik Design. Biorąc pod uwagę różnice w budowie anatomicznej, a więc także różne potrzeby i oczekiwania klientek, producent poszedł o krok dalej. Oprócz zmienionej geometrii ramy i wszystkich wymienionych wyżej elementów, Trek montuje w rowerach damskich krótsze ramiona korb i lżejsze, bardziej czułe na nacisk amortyzatory, ułatwiające jazdę po wzniesieniach. Biorąc pod uwagę kobiecą specyfikę, montuje manetki przerzutek i hamulców bliżej kierownicy, aby łatwiej było je obsłużyć. Wszystkie użyte od produkcji damskich rowerów Trek komponenty, jak choćby wspornik siodełka czy koła, są lżejsze.

Na koniec warto wspomnieć o jeszcze jednej kwestii – rowery damskie to dziś nie tylko ozdobne rowery miejskie, na który kobieta, jak się uprze, może wsiąść nie zdejmując szpilek, wrzucając torebkę do pięknego, wiklinowego koszyka przymocowanego do kierownicy. Obecnie damskie rowery występują we wszystkich segmentach – rowerów miejskich, trekkingowych, górskich czy bardzo obecnie popularnych, wszechstronnych rowerów crossowych. Panie o bardziej sportowym zacięciu, lubiące jazdę w terenie, po górkach, znajdą modele dla siebie. I nie muszą przy tym rezygnować z potrzeby stylowego wyglądu. Rowery damskie, bez względu na przeznaczenie, można kupić w wielu wariantach kolorystycznych, nie tylko w czerni i bieli, które też przecież potrafią być stylowe!

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Czym się różni rower damski od męskiego? - Express Ilustrowany

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3