Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy reklamując zakupiony towar musimy mieć paragon?

(kz)
Małgorzata Genca
Gdy zgłaszamy się do sklepu z reklamacją kupionego wcześniej towaru, słyszymy pytanie o paragon. Dlatego wiele zapobiegliwych osób gromadzi w domu stosy kwitków z zakupów, często je też kseruje, gdyż paragony dość szybko bledną i stają się nieczytelne, a muszą być przechowywane co najmniej dwa lata – gdyż tak długo mamy prawo do reklamacji. Tymczasem wcale nie jest konieczne posiadanie paragonu, by złożyć reklamację.

Paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki możemy przedstawić sprzedawcy, zgłaszając reklamację. Gdy zniszczył się, wyblakł albo zaginął, dowodem może być np. potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail, a nawet zeznanie świadków.
Prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Nie wolno też sugerować, że nie będzie możliwości jej złożenia w przypadku utraty paragonu – przypominał UOKiK w decyzji, wydanej w sprawie Auchan Polska.
Postępowanie UOKiK przeciwko Auchan Polska zostało wszczęte w marcu, po ustaleniu, że spółka umieszczała na paragonach informację: Paragon jest niezbędny do reklamacji.

W ocenie UOKiK Auchan mógł wprowadzać konsumentów w błąd, przekazując na wydrukach z kasy fiskalnej informacje, które klienci mogli odbierać jako pouczenie o obowiązującym stanie prawnym i rezygnować z przysługującego im uprawnienia do składania reklamacji bez paragonu.
W toku postępowania Auchan zaniechał stosowania praktyki, a UOKiK przyjął zobowiązanie spółki do podjęcia działań, mających na celu wyeliminowanie jej negatywnych skutków dla konsumentów i nałożył obowiązek jego wykonania. Przez dwa lata od zaniechania zakwestionowanej praktyki Auchan umieszczać będzie na paragonach informację: „Paragon może ułatwić złożenie reklamacji, ale nie jest niezbędny do jej złożenia”. Podobne informacje znajdą się również na stronie internetowej spółki, w ogólnopolskich gazetkach ofertowych, na ladzie w punktach obsługi klienta oraz serwisowo-gwarancyjnych we wszystkich sklepach stacjonarnych w formie ogłoszenia o formacie A4.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany