Co z tunelem Kolei Dużych Prędkości do Łodzi? Ministerstwo odpowiada posłance
Ministerstwo twierdzi, że budowa tunelu KDP nie zniszczy np. rezerwatu Polesie Konstantynowskie.
„W przypadku linii Y, pod uwagę brane są również rozwiązania koncepcyjne opracowane przed kilkoma laty w ramach studium wykonalności realizowanego przez PKP PLK” – uspokaja minister Horała.
Jednak w dalszej części pisma do poseł Niemczyk tłumaczy, że nowy wariant KDPprzez Konstantynów Łódzki w porównaniu z tym z 2013 r. przez Retkinię daje możliwość włączenia Konstantynowa do systemu transportu kolejowego. Horała pisze, że tunel KDPw nowym wariancie rozpoczynałby się w rejonie ul. Saperów na Zdrowiu i byłby wiercony pod ulicami Konstantynowską i Zieloną, co minimalizuje problemy z własnością gruntów i kłopoty z pracami pod budynkami w Śródmieściu.
Zdaniem ministra skutki budowy tunelu będą niemal niezauważalne dla jakości życia w Łodzi. Pisze w liście:„Jako analogię można tu przedstawić infrastrukturę metra w Warszawie – tunele metra przebiegają w bezpośrednim sąsiedztwie cennych przyrodniczo i rekreacyjnie obszarów parkowych: Ogród Saski, park Krasińskich, park Żeromskiego. Podziemne tunele metra w żaden sposób nie pogorszyły walorów rekreacyjnych tych terenów. (...) Jeśli przedsięwzięcie w danym wariancie miałoby zagrażać środowisku, można spodziewać się, iż w decyzji środowiskowej najprawdopodobniej wskazany będzie do realizacji inny wariant.” wyniki zakończonych 10 marca konsultacji mają być znane dopiero za półtora roku.