Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co pojedzie trasą W-Z? Nowoczesne tramwaje i retro wiaty [ZDJĘCIA]

(ao)
Paweł Łacheta, Łukasz Kasprzak, MPK
90 lat temu na Widzew pojechał pierwszy tramwaj, 60 lat temu – na Retkinię. Motorniczowie kierowali nimi na stojąco, a drzwi musieli otwierać ręcznie. Po 17,3-kilometrowym nowym torowisku trasy W-Z kursować będą 22 supernowoczesne tramwaje PESA swing. Skonstruowane tak, aby komfortowo jechało się i pasażerom i motorniczym.

Debata wyborcza liderów, dziś 20.10 na żywo

Nowe Pesy na W-Z

Trasą W-Z pojedzie 22 niskopodłogowych tramwajów PESA swing. Kosztowały 166 milionów zł (40% to dofinansowanie UE).
Składają się z 5 członów tworzących jedną przestrzeń. Ich długość to 30,5 m, szerokość do 2,4 m. Jest w nich 40 miejsc siedzących, 167 stojących. 4 pary drzwi podwójnych, 2 pojedynczych. Osiągają prędkość do 70 km/h. Część pasażerska i kabina motorniczego są klimatyzowane.
Wyposażone zostały w:

  • biletomaty
  • system zliczania pasażerów.
  • system informacji pasażerskiej.
  • monitoring.
  • rozkładaną rampę dla osób niepełnosprawnych.

Do końca roku MPK wyremontuje 2 sztuki tramwajów M8C (a 1 już jest), które też mogą pojechać trasą W-Z. Z wuzetką poradzi sobie również kilkanaście zmodernizowanych tramwajów typu „805”. Wszystkie tramwaje posiadać będą nadajniki GPS. Prawdopodobnie liczba linii tramwajowych nie zmieni się, pracuje nad tym ZDiT.

Zmiana czasu na zimowy! Zobacz, kiedy musisz przestawić zegarek

Wiaty retro

Na trasie W-Z będzie 7 węzłów przesiadkowych.
Na każdym z nich stawiane są dwa rodzaje wiat:

  • secesyjne w kolorze grafitowym pasujące do elementów małej architektury w strefie wielkomiejskiej (od skrzyżowania marszałków do ul. Żeromskiego).
  • wiaty zielone na pozostałych odcinkach.
    Na przystankach będą tablice elektroniczne dla pasażerów oraz tradycyjne papierowe rozkłady jazdy.
    Postawionych zostanie 5 biletomatów stacjonarnych:
  • 2 na przystanku Centrum.
  • po jednym przy Dworcu Łódź-Kaliska, przystanku ul. Retkińska- al. Wyszyńskiego i ul. Kopcińskiego/al. Piłsudskiego-al. Rydza Śmigłego.

Wszystkie przystanki zostały podniesione i wyposażone w płytki wskaźnikowe dla osób niepełnosprawnych.
Na trasie pojawi się 100 stojaków rowerowych i 2 zadaszone parkingi rowerowe.

Kolorowe „Przesiadkowo”

W centrum przesiadkowym przy Centralu skrzyżują się dwie tramwajowe trasy: W-Z oraz ŁTR. Przystanek ma 100 m długości, 33 m szerokości, 13 m wysokości. Konstrukcja opiera się na 54 białych słupach (podświetlanych) i 216 łukach. Boczne ściany do 50 cm to stal, do 4,28 m szkło, a dalej bezbarwna membrana.
Dach o pow. 3 tys. m kwadratowych pokryty jest cienką folią (membraną).
Są 4 perony (wyłożone białą kostką granitową) obsługujące 8 tramwajów.

  • 2 skrajne po 5,3 m szerokości dla tramwajów ŁTR.
  • środkowe po 3,5 m dla tramwajów trasy W-Z.

Dla pasażerów przewidziano 16 grafitowych ławek ( z koszami na śmieci obok). „Przesiadkowo” będzie monitorowane. Koszt budowy wiaty to 8 mln zł.

Komunikacją miejską po trasie W-Z

Jedynym pojazdem MPK, który przejedzie trasą od A do Z, czyli od pętli Wyszyńskiego do pętli Olechów będzie tramwaj linii nr 10. Drugą linią, która dotąd nie kursowała po nowym torowisku trasy, czyli do Olechowa będzie tramwaj nr 3. Na trasę wjedzie przy przy ul. Puszkina. Linia nr 12 z kolei od pętli Wyszyńskiego dojedzie do dworca Łódź Kaliska, a następnie do centrum i pętli Stoki. Tramwaj linii nr 12A w godzinach szczytu ma wzmacniać częstotliwość jej kursowania, ale jego trasa będzie skróconym wariantem – z Retkini dojedzie do pętli Radiostacja. Linia nr 8 z Teofilowa dotrze na Augustów. Od pętli Chochoła wjedzie na trasę W-Z przy dworcu Kaliskim i przemierzy ją aż do ul. Puszkina, którą dotrze do ul. Przybyszewskiego i pętli Lodowa. Z kolei linia nr 14 z pętli Dąbrowa na trasę W-Z wjedzie na skrzyżowaniu marszałków i al. Piłsudskiego/ al. Mickiewicza dojedzie do dworca Kaliskiego, gdzie skręci w al. Włókniarzy i trasę zakończy na dworcu Łódź – Żabieniec. Również na skrzyżowaniu marszałków na trasę W-Z wjadą tramwaje nr 9 oraz 9A jadące z Konstantynowa Łódzkiego i pętli na Zdrowiu. Al. Piłsudskiego i ul. Rokicińską kurs zakończą na pętli Augustów. Jadące trasą ŁTR tramwaje (nr 2, 3, 6, 11, 16 i 16A) z al. Kościuszki pojadą przez „Przesiadkowo”, a następnie skręcą w ul. Piotrkowską. Żaden z nich nie będzie już jeździł al. Kościuszki do ul. Żwirki do ul. Piotrkowskiej, ten objazd będzie wykorzystywany jako pętla awaryjna. Trasy autobusów jadących na Widzew i Retkinię zostaną skorygowane tak, aby uzupełnić rejony osiedli oraz ułatwić pasażerom przesiadki z tramwajów w autobusy i na odwrót. Dlatego też zniknie linia autobusowa nr 98 i 98A, które zastąpią tramwaje jadące do Janowa i na Olechów. Zawieszeniu ulegnie też tramwaj linii nr 7.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany