Co dalej z tunelem pod Łodzią? Wykonawca bankrutuje!

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Znów ciemne chmury zbierają się nad tunelem z Fabrycznej na Kaliska i Żabieniec. Jeden z wykonawców zbankrutował.

Spółka Energopol-Szczecin. jeden z dwóch udziałowców konsorcjum mającego budować tunel kolejowy pod Łodzią została właśnie postawiona w stan upadłości. Może to niestety oznaczać konieczność zmiany wykonawcy tej kluczowej dla PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycji. Na razie jednak nie wiadomo, jak potoczą się dalsze losy budowy tunelu pomiędzy Łodzią Fabryczną, Kaliską i Żabieńcem.

Spółka miała poważne problemy już od 2019 roku. Na budowie obwodnicy Wałcza, za którą odpowiadał Energopol, firma poniosła ogromne straty. Wyniknęły one z rosnących kosztów budowy, które przewyższyły kwoty zapisane w kontrakcie na realizację obwodnicy. W lipcu ub. roku firma złożyła w sądzie wniosek o upadłość. Trzy miesiące później doszło do zmiany lidera konsorcjum mającego budować tunel pod Łodzią. Został nim drugi udziałowiec - Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Maz. Mimo pewnych obaw o los łódzkiej inwestycji, obie firmy zapewniały, że nic się nie zmieni i tunel zostanie wybudowany.

Rzecznik Energopolu Piotr Żak nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, jakie po ogłoszeniu upadłości będą dalsze losy budowy łódzkiego tunelu. Wszystko zależeć będzie teraz od decyzji syndyka oraz od tego, w jaki sposób będzie on miała zamiar prowadzić postępowanie likwidacyjne.

- W dalszym ciągu jesteśmy częścią konsorcjum składające się z jednego normalnie działającego podmiotu, czyli Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów i z Energopolu w upadłości - mówi Piotr Żak. - Takie konsorcjum może nadal realizować inwestycje. Jednak czy tak w istocie będzie, nie jestem obecnie w stanie powiedzieć.

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią i tak ma już niemal roczne opóźnienie. Problemy jednego z udziałowców konsorcjum mającego prowadzić tę inwestycje z pewnością nie pomogą w jej terminowym zakończeniu.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 27

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
12 marca, 0:15, Gość:

Jeden tunel w Łodzi stoi pod znakiem zapytania a drugi tunel drogowy w Świnoujściu pod Świną ale tam jest jeszcze większy problem bo maszynę TBM do wykonania tunelu zamówili w Chinach która nie ma dużego doświadczenia w budowie tego typu urządzeń czyli zanosi się na wielka klapę tunelowa w tych miastach o wartości ok dwóch miliardów zł.

12 marca, 1:20, mietek:

Rządy PiS...

12 marca, 1:37, BU:

No właśnie nie ;) w Łodzi rządzi PO, a w Świnoujściu były PZPRowiec z SLD.

Co mają władze Łodzi do inwestycji PKP PLK?

G
Gość
12 marca, 0:15, Gość:

Jeden tunel w Łodzi stoi pod znakiem zapytania a drugi tunel drogowy w Świnoujściu pod Świną ale tam jest jeszcze większy problem bo maszynę TBM do wykonania tunelu zamówili w Chinach która nie ma dużego doświadczenia w budowie tego typu urządzeń czyli zanosi się na wielka klapę tunelowa w tych miastach o wartości ok dwóch miliardów zł.

12 marca, 1:20, mietek:

Rządy PiS...

12 marca, 1:37, BU:

No właśnie nie ;) w Łodzi rządzi PO, a w Świnoujściu były PZPRowiec z SLD.

"W PRL PAŃSTWO BUDOWAŁO WSZYSTKO CO BYŁO TRZEBA I WIĘKSZOŚĆ PRZEŻYJE DZISIEJSZE KNOTY."

Widać to w całej Łodzi. Pięknie prosperujące fabryki peerelu.

G
Gość

WYŻSZOŚĆ KAPITALIZMU NAD SOCJALIZMEM I PRYWATY NAD PAŃSTWOWYMI FIRMAMI.

W PRL PAŃSTWO BUDOWAŁO WSZYSTKO CO BYŁO TRZEBA I WIĘKSZOŚĆ PRZEŻYJE DZISIEJSZE KNOTY.

H
Hh

Jestem w szoku...

S
SZCZECIN

Niech DUDA zrobi tam kampanię wyborczą przy tunelu w Łodzi i w Szecinie na węźle Kijewo

H
HIPIS

XXI nie tak dawno się zaczął. Jest czas

O
Obatel

A co w Łodzi wybudowane jest w terminie

S
SD

Tunel tunelem, a co z wiaduktem na al. Śmigłego-Rydza?

M
Muremza

Mamy kolejną aferę.Tunelową!

K
Kononowicz

Skończą się mrzonki o tunelach pod Zdrowiem i KDP przez Konstantynów jak uda się w ciągu 10 lat skończyć tunel Fabryczny -Kaliski to będzie cud !

G
Gość

Murem i tunelem za Hanką

B
Bart

Jeden wielki kręt. Ciekawe kiedy zaczną się aresztowania.

A
Ania

Czyli to znak że niepotrzebne to nam w łodzi ilu tam będzie jeździć ludzi,potem się okarze tak nie rentowne jak lotnisko czy nasz fabryczny ech,a do tego ciekawe ile kamienic przy okazji się rozpadnie.

G
Gość
12 marca, 0:15, Gość:

Jeden tunel w Łodzi stoi pod znakiem zapytania a drugi tunel drogowy w Świnoujściu pod Świną ale tam jest jeszcze większy problem bo maszynę TBM do wykonania tunelu zamówili w Chinach która nie ma dużego doświadczenia w budowie tego typu urządzeń czyli zanosi się na wielka klapę tunelowa w tych miastach o wartości ok dwóch miliardów zł.

12 marca, 1:20, mietek:

Rządy PiS...

12 marca, 1:37, BU:

No właśnie nie ;) w Łodzi rządzi PO, a w Świnoujściu były PZPRowiec z SLD.

Święte słowa.

G
Gość

To są skutki wygrywania przetargów przez kolesi z P0.

Dodaj ogłoszenie