reklama

Chcesz mniej wydać na benzynę? Poradnik oszczędnej jazdy dla kierowców!

Ryszard M. Perczak
Mało kto wie, że silnik zużywa więcej paliwa, jeśli auto, które napędza, ma za słabo napompowane opony. Ryszard M. Perczak
Dlaczego baki naszych aut wysychają szybciej niż powinny? Bo po drogach jeździ więcej złych kierowców niż starych, paliwożernych samochodów - odpowiadają znawcy techniki jazdy.

Według nich, najlepsi kierowcy są w stanie zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 20 procent.

Kółko po kółku
Wiedza o tym, jak to się robi, kosztuje od 230 zł do 500 zł. Tyle bowiem kosztują trwające od 4 do 5 godzin podstawowe kursy tak zwanej eko-jazdy. Prowadzi je w Polsce kilkanaście szkół.
- Naukę ekonomicznej jazdy rozpoczynam od przejażdżki z kierowcą, który chce poznać jej tajniki - mówi Zbigniew Weseli, instruktor ze Szkoły Jazdy Renault. - Jadąc określoną trasą, obserwuję jego błędy. Następnie na tym samym odcinku ja prowadzę i informuję go, co w którym miejscu robił nie tak i pokazuję, jak się powinien zachować. Trzecie kółko jedzie znowu uczeń i postępuje według moich wskazówek. Zwykle tę ostatnią rundę powtarzamy kilkakrotnie.

Auto to nie żółw
Podstawowym warunkiem eko-jazdy są płynne ruchy przy operowaniu pedałami sprzęgła i hamulca. Dlatego należy jak najszybciej zmieniać biegi i możliwie często wytracać prędkość tylko przy użyciu silnika.
Okazuje się, że dynamiczne przyspieszanie po to, aby zmienić bieg na wyższy, w ogólnym bilansie spalania jest bardziej ekonomiczne niż powolne rozpędzanie samochodu.

Jeździmy taniej, czyli jak?
Zbigniew Weseli twierdzi, że wystarczy po prostu przestrzegać kilku bardzo prostych zasad, by bak nie wysychał nam szybciej niż fabryka przewidziała.

Oto jego bardzo krótki kodeks dla kierowcy chcącego szanować każdą kroplę paliwa.
o Po uruchomieniu silnika bez zwłoki wciśnij sprzęgło, wrzuć jedynkę i rusz z miejsca. Jeśli to jest jazda na prostym odcinku, to wciskaj mocno pedał gazu i po szybkim osiągnięciu przez silnik ok. 2000 obr./min wrzuć drugi bieg. Ponownie mocno wciskaj sprzęgło i gaz, szybko wrzuć trójkę i przy tych samych obrotach biegi czwarty i piąty.
o Po każdorazowym wrzuceniu biegu natychmiast puszczaj sprzęgło i od razu zdecydowanie naciskaj gaz, aby silnik błyskawicznie wszedł na poziom 2000 obrotów.
o Redukuj przełożenia, gdy obroty spadają do ok. 1000 obr./min.
o Zmieniaj bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa silnika osiąga poziom ok. 2000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i około 2400 obr./min w silnikach benzynowych.
o Na czwartym lub piątym biegu jedź z prędkością 50 km/h, a na szóstym już od 70 - 80 km/h.
o Po rozpędzeniu auta jedź z możliwie stałą prędkością na najwyższym możliwym biegu.
o Hamuj silnikiem, jeśli to możliwe i bezpieczne.
o Do prędkości 50 km/h lepiej przyspieszaj dynamicznie, tzn. zdecydowanie wciskaj pedał gazu, aż do osiągnięcia piątego biegu.
o Przy prędkości powyżej 50 km/h przyspieszaj już w umiarkowany sposób.
o Utrzymuj stałą prędkość na zjeździe.
o Zwolnij nieco na podjeździe, zdejmując nogę z gazu i hamuj silnikiem, ale tak, by nie zakłócić ruchu drogowego.
o Nie rozgrzewaj silnika przed jazdą, nawet w zimie.
o Ruszaj zaraz po uruchomieniu silnika.
o Wyłącz silnik na każdym postoju trwającym powyżej minuty.
o Sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu.
o Jeśli niezbędne jest włączenie klimatyzacji, unikaj zbyt dużych różnic między temperaturą zewnętrzną i wewnętrzną (różnica temperatur nie powinna być większa niż 5°C).
o Nie trzymaj w bagażniku i kabinie zbędnych przedmiotów.
o Zdejmij bagażnik dachowy i poprzeczki, gdy przestajesz z nich korzystać.

Uwaga na ciśnienie
- Niestety, nawet najlepszy kierowca niewiele zdziała, jeśli samochód będzie miał za mało powietrza w oponach - podkreśla Tomasz Talarczyk ze Szkoły Auto Skody. - Zbyt niskie ciśnienie zwiększa opory toczenia i w konsekwencji rośnie zapotrzebowanie na paliwo. To samo dotyczy niewyregulowanego układu wtrysków. Tylko dobra kondycja auta daje szansę na eko-jazdę.

Będzie taniej, gdy...
Sprawdzimy przed wyruszeniem na trasę stan techniczny naszego auta. Kontrola powinna obejmować przede wszystkim: poziom ciśnienia w oponach, stan układu elektrycznego (świece, przewody wysokiego napięcia), układu zasilania. Jeśli wykryjemy usterki, należy je od razu usunąć.

Ile oszczędzimy
Jeśli silnik w naszym samochodzie będzie palił mniej o 10 proc., to:
zakładając, że rocznie przejeżdżamy 10 tys. km ze średnim zużyciem 7 l/100 km, zaoszczędzimy na kosztach paliwa ok. 420 zł (100 x 7 = 700 l
700 l x 6 zł = 4200 zł. 10 proc. z tej kwoty to 420 zł).
W ten sposób przynajmniej jedno tankowanie pełnego zbiornika w średniej klasy aucie mamy gratis!

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

r
robson

mój przy 2 tysobr. sie dusi. najlepsze jest to 40 km i piaty bieg

z
znawca

Najważniejsze, żeby nie wciskać gazu w podłogę I TYLE !!!

k
kierowca

najwieksza oszczednosc ---- samochod pod domem, i jazda rowerkim polecam !

J
Joe

Jak zwykle standardowe bzdury,,, przykładowo 2tyś obrotów, problem w tym że te 2tyś obrotów to dla każdego silnika inny moment i moc, i w jednych się opłaca tam zmieniać biegi a w innych nie,,, kolejna bzdura, po uruchomieniu silnika bez zwłoki naciskaj sprzęgło? Jaki idiota odpala auto bez sprzęgła? Pompujcie mocniej opony - na pewno zaoszczędzicie na paliwie, i rozwalicie zawieszenie bo to co nie wytłumi opona poleci na gumy i końcówki zawieszenia,,, i nie jest tak że prawidłowe ciśnienie w oponach zmniejsza spalanie - to nieprawidłowe (za niskie) ciśnienie je zwiększa, tak zawsze było, jest i będzie.

C
Chcesz "zaoszczędzić"?

Jadąc na stacje- zdejmij "rejstracje"! ;-)))

d
do do RB

1,46 * 4,2 = 6,13 - do wakacji po tyle bedzie wiec jak ktos ma zmienc mÓzg to zrób to ty.

d
do RB

se muzg zmien na euro jak by było euro to juz w ogóle było by drogo jak h.u.j

b
blake

..."Nie rozgrzewaj silnika przed jazdą, nawet w zimie."... buahahahahaha no to trzeba być kretynem żeby coś takiego napisać. Znaczy przy minus 20 stopniach i całonocnej postojówce na parkingu przed blokiem mam rano wsiąść odpalić silnik i wkręcić go na 2000 obrotów... nie ma sprawy ale w waszych autach bo napewno nie w moim

n
nvm

boze zmiana w wysokoobrotowych silnikach typu honda przy predkosci 2400 to zabojstwo silnika... ludzie ktorzy sie nie znaja i tak beda zmieniac biegi to zakatuja te auta...

G
Gość

'

R
RB

To ostatnie zdjecie w sumie tez aktualne - wystarczy zmienic zł na euro :)

Dodaj ogłoszenie