Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ceny paliw w Europie rekordowo wysokie. Na ich tle Polska oferuje najtańsze ON

red
Ceny paliwa w Polsce utrzymują się na wysokim poziomie, jednak z ostatniego zestawienia serwisu e-Petrol wynika, że obecnie diesel jest w Polsce najtańszy w Unii Europejskiej.

Europa zmaga się z wysokimi cenami paliw
Z zestawienia wynika, ze ceny paliw w naszym kraju cały czas utrzymują się na wysokim poziomie, co jest dokuczliwe dla kierowców, jednak w Polsce ceny są znacznie niższe niż w innych krajach Europy. W mijającym tygodniu średnia cena benzyny Pb95 na polskich stacjach wynosiła 7,95 zł i Polska była jednym z nielicznych państw Europy, gdzie średnia cena nie przekroczyła 8 zł/l. Nieco taniej było w Słowenii, Bułgarii i Rumuni. Wyraźnie niższe ceny są wyłącznie na Węgrzech, jednak tam ceny są regulowane przez państwo i nie mają charakteru rynkowego.
Diesel najtańszy jest w Polsce Jeszcze ciekawszym faktem wynikającym z najnowszej analizy cenowej jest układ cen diesla w krajach UE. Z danych e-Petrol wynika, że w mijającym tygodniu diesel najtaniej można było kupić w Polsce - 7,50 zł za litr. Średnia cena diesla np. w Słowenii, mającej tanią benzynę, wynosiła 7,64 zł. Diesel był też droższy u naszych sąsiadów - na Słowacji kosztował 8,31 zł/l, w Czechach 8,42 zł/l. To kraje ze zbliżonym do naszego poziomem życia i zarobków obywateli.

Jak zauważają eksperci firmy Reflex, Urszula Cieślak i Rafał Zywert amerykańska EIA prognozuje powolny spadek cen ropy na światowych giełdach. Prognozowane średnie ceny ropy naftowej Brent w II połowie tego roku to 108 USD/baryłka oraz 93 USD/baryłka w roku 2023. To względnie optymistyczna wizja. Dziś baryłka ropy kosztuje ponad 120 USD.
W ciągu ostatniej dekady cena ropy Brent na rynkach nigdy nie była wyższa niż obecnie. Dekadę temu, w poprzednim szczycie cenowym, kosztowała ona ok. 105-107 USD/Baryłk

ę.

Wysokie ceny ropy na rynkach nie są jedynym powodem wzrostu cen paliw. Do tego dochodzą też rosnące koszty frachtu, czyli transportu paliw drogą morską (wzrost o ok.70%) oraz ceny energii i gazu, potrzebnych do produkcji paliw.

Płacimy też za... ekologię. Od 2012 r. nastąpił 3-krotny wzrost kosztu związanego z dodawaniem biododatków, co jest wymagane przez prawo europejskie. Problemem są też ceny uprawnień do emisji CO2. Do końca 2012 roku PKN ORLEN otrzymywał więcej uprawnień do emisji CO2 niż emitował. Emisja w 2012 roku wyniosła ok 14 mln ton, czyli 80% darmowego przydziału. Obecnie, koncern otrzymuje uprawnienia do emisji ok. 7 mln ton CO2 przy ok. 16 mln ton emisji. To negatywnie przekłada się na cenę paliwa.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany