Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa tunelu w Łodzi. Faustyna się dowierciła! Pierwszy z czterech jednotorowych tuneli jest gotowy. Niesamowite ZDJĘCIA

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Faustyna kruszy ścianę komory startowej przy ul. Stolarskiej i wjeżdża do jej wnętrza.ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ - KLIKNIJ NA KOLEJNE SLAJDY
Faustyna kruszy ścianę komory startowej przy ul. Stolarskiej i wjeżdża do jej wnętrza.ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ - KLIKNIJ NA KOLEJNE SLAJDY grzegorz gałasiński
Po serii problemów i nieprzewidzianych trudności na budowie tunelu średnicowego pod Łodzią mamy nareszcie sukces. Faustyna - mniejsza z maszyn drążących jednotorowy tunel od ul. Długosza do ul. Solarskiej dowierciła się do końca zaplanowanej trasy liczącej 940 metrów

Po serii problemów i nieprzewidzianych trudności na budowie tunelu średnicowego pod Łodzią mamy nareszcie sukces. Faustyna - mniejsza z maszyn drążących jednotorowy tunel od ul. Długosza do ul. Solarskiej dowierciła się do końca zaplanowanej trasy liczącej 940 metrów. W czwartek uroczyście powitano ją w podziemnej wybetonowanej komorze o głębokości 30 metrów. Tarcza Faustyny skruszyła ostatnie metry skał dzielących ja od ujrzenia światła dziennego i z hukiem pojawiła się w wylocie tunelu.

To jednak dopiero ćwierćfinał, bo Faustyna ma do wydrążenia cztery tunele jednotorowe - po dwa w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Faustyna zostanie teraz rozebrana, odwrócona i po ponownym zmontowaniu ruszy drążenie kolejnego tunelu w kierunku ul. Skarpowej. Tam przeniosą ja na druga stronę linii kolejowej i ruszy w drogę powrotną do ul. Stolarskiej budując trzeci tunel. Czwarty i ostatni to będzie tunel od Stolarskiej do Długosza, gdzie tarcza zostanie wyjęta i rozebrana. Stanie się to w miejscu, gdzie zaczęła swą pracę 9 miesięcy temu. Te cztery tunele będą miały po 8,5 metra średnicy i pozwolą na wyprowadzenie pociągów z tunelu głównego - dwutorowego o średnicy 12,7 metra na powierzchnię. Tory po wyjściu na poziom gruntu, zostaną włączone w przebudowywany właśnie układ torowy stacji Łódź Kaliska w rejonie Kozin z jednej strony oraz w linię biegnącą w kierunku Łodzi Żabieniec i dalej Zgierza w rejonie ul. Skarpowej z drugiej strony.

– Mamy sukces, została zakończona budowa pierwszego z czterech tuneli - mówi Arnold Bresch, członek zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. – Prace przebiegały wolniej niż zakładaliśmy, było to spowodowane trudnymi warunkami geologicznymi i koniecznością częstych przeglądów maszyn. Planowany termin zakończenia budowy we wrześniu 2023 roku będzie trudny do dotrzymania, ale mamy już zawarte odpowiednie aneksy do umów, zgodnie z którymi możemy kontynuować prace do końca przyszłego roku. Kolejny rok dajemy sobie na budowę torowiska w tunelu, a pierwsze pociągi planujemy wytrasować przez tunel średnicowy pod Łodzią w rozkładzie jazdy 2024/25.

Przybudowie tunelu pracuje także druga, większa maszyna nazwana Katarzyną. Jest ona obecnie w rejonie ul. Drewnowskiej i drąży tunel pod ulicą. Po przejściu pod Drewnowska i Karskiego będzie ona zmierzała w kierunku podziemnego przystanku Łódź Polesie. Ta maszyna także posuwa się znacznie wolniej niż planowano. Inwestor szacuje, że tempo prac jeszcze spadnie, gdy wejdą one pod gęsto zabudowany teren miasta. Mieszkańcy kamienic pod którymi trwać będzie wiercenie będą na ten czas wyprowadzani z budynków ze względów bezpieczeństwa.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany