Budowa tunelu średnicowego w Łodzi. Gigantyczne maszyny przyjechały o świcie. Takiego transportu jeszcze nigdy w Łodzi nie było! ZDJĘCIA

Tomasz Jabłoński
Tomasz Jabłoński
Olbrzymie elementy wiertnicze przyjechały do Łodzi nad ranem nadzwyczajnym transportem
Olbrzymie elementy wiertnicze przyjechały do Łodzi nad ranem nadzwyczajnym transportem Tomasz Jabłoński
Udostępnij:
Takiego transportu jeszcze w Łodzi nie było. W niedzielę nad ranem po godzinie 4 do miasta od strony Pabianic wjechały specjalistyczne samochody z naczepami, na których przywieziono olbrzymie elementy potężnej maszyny. To one będą budować tunel średnicowy. Jeden skład (ciężarowy ciągnik z naczepą) miał blisko 50 metrów długości i aż 8 metrów szerokości!

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi

Przewiezienie tak olbrzymich ładunków to nie lada wyzwanie logistyczne. Dlatego transport odbywa się w czasie, kiedy natężenie ruchu jest minimalne. Konwój zabezpieczany jest przez kilka samochodów "pilotów", a na terenie miasta przejazd odbywa się pod nadzorem policji ruchu drogowego. Szerokość przywiezionej w niedzielę tarczy (to tylko jeden z jej elementów) to aż 8 metrów, długość składu 50 metrów - to powoduje, że w niektórych miejscach trzeba było wycinać znaki drogowe, by transport mógł przejechać.

- Inaczej po prostu się nie da. Trasę przejazdu dokładnie sprawdzamy, analizujemy i przygotowujemy, by wyeliminować ewentualne przeszkody - mówią osoby odpowiedzialne za logistykę przedsięwzięcia.

Elementy, które w niedzielę dotarły do Łodzi stworzą tarczę o średnicy ponad 13 metrów. Tarcza będzie drążyła tunel średnicowy.

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi - transport największych elementów

Olbrzymie elementy wiertnicze przyjechały do Łodzi nad ranem nadzwyczajnym transportem

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi. Gigantyczne maszyny przy...

Tunel średnicowy w Łodzi to przekop, dzięki któremu połączone zostaną stacje kolejowe Łódź Fabryczna, Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska. Tunel nazywany jest też "małym metrem". To jedna z największych i najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych miasta.
Potężne tarcze, które będą drążyć tunel, mają wykonywać około 10 metrów przekopu dziennie.

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi

Tunel średnicowy pozwoli na przejazd pociągów przez dworzec Łódź Fabryczna, który dziś jest stacją końcową. Dzięki inwestycji przez Łodzi centrum będą jeździły pociągi regionalne, jak i dalekobieżne. Projekt zakłada, że powstaną dwa nowe przystanki w tunelu: u zbiegu ul. Zielonej, ul. Zachodniej i al. Kościuszki oraz u zbiegu ulic Ogrodowej i Karskiego.

Prezentacja mniejszej z tarcz TBM, która będzie drążyć tunel pod Łodzią miała się odbyć w poniedziałek, ale odwołały ją PKP Polskie Linie Kolejowe. Mimo, że budowa jest  opóźniona o siedem miesięcy, tunel według zapowiedzi ma być gotów na grudzień 2021 r. i jest już wstępna siatka nowych połączeń, możliwych dzięki jego budowie. Niestety, bez połączeń międzynarodowych. Drązenie tunelu pod Łodzią ma się rozpocząć w czerwcu. Ma być gotowy do końca 2021 r. Przejazd pod Łodzią od stacji Łódź Widzew do jego wylotu za Łodzią Kaliską  ma trwać maksymalnie 15 minut. CZYTAJ WIĘCEJ >>>>

Tunel pod Łodzią i co dalej? Są plany nowych połączeń kolejo...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska elektromobilność w liczbach

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Russel
14 czerwca, 16:07, M:

ZWYKLEGO LODZIANINA UJ TO OBCHODZI ZNOWU ROZKOPIA MIASTO.

Wlasnie-bo zwyklego lodzianina w ogole ch..wszystko obchodzi

ł
łodzianin

Może to miasto będzie miało normalne połączenia kolejowe

Przejdź na stronę główną Express Ilustrowany
Dodaj ogłoszenie