Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią jednak niezagrożona? Miasto domaga się informacji rządu

Piotr Jach
Piotr Jach
Tunel średnicowy ma uczynić z dworca Łódź Fabryczna stację przelotową.
Tunel średnicowy ma uczynić z dworca Łódź Fabryczna stację przelotową. Grzegorz Gałasiński
Wiele wskazuje na to, że złożony w sądzie na początku lipca wniosek o upadłość likwidacyjną Energopolu Szczecin, a więc firmy, która ma wykopać pod Łodzią kolejowy tunel średnicowy, może zostać wycofany.

Jak poinformował portal Rynek Infrastruktury, taki może być efekt rozmów, jakie Energopol już po złożeniu wniosku upadłościowego podjął ze swoimi najważniejszymi klientami, czyli Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i PKP PLK oraz oraz instytucjami finansowymi.

- Nie ma jeszcze hurraoptymizmu, ale jest światełko nadziei - mówi Piotr Żak, rzecznik prasowy szczecińskiego Energopolu. - Jeżeli wszystkie uzgodnienia, które cały czas trwają, zostaną dopięte i nastąpią przepływy pieniężne, w przyszłym tygodniu wniosek zostanie wycofany.

Jak wyjaśnił rzecznik spółki, chodzi głównie o kwestie rozliczeń finansowych z GDDKiA, wobec której Energopol ma roszczenia przekraczające 100 mln zł. Współpraca z PKP PLK przebiega ponoć bez zakłóceń.

Wycofanie wniosku o upadłość firmy (oraz przewidywane wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego) rozwiałoby chmury niepewności, jakie zawisły nad ważną dla Łodzi inwestycją, której realizacja ma się rozpocząć jeszcze w tym miesiącu. Cytowany wcześniej rzecznik Energopolu kilka dni temu zapewniał, że z końcem lipca rozpocznie się kopanie komory startowej dla modułu drążącego tunel.

Zaniepokojenie niejasną sytuacją wykonawcy tunelu wyrazili wczoraj w imieniu władz Łodzi wiceprezydent Tomasz Trela i wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Bartosz Domaszewicz, którzy na konferencji prasowej wezwali rząd PiS do przedłożenia wyczerpujących informacji na temat realizacji tunelu średnicowego oraz harmonogramu prac.

- Miasto wystąpiło już o takie informacje do PKP PLK, lecz odpowiedź jeszcze nie nadeszła - powiedział Domaszewicz.

- Nie wyobrażamy sobie, żeby po wysiłku podjętym przy budowie dworca Łódź Fabryczna upadł projekt budowy tunelu. Oczekujemy jednoznacznej deklaracji, czy ta inwestycja jest zagrożona, kiedy się rozpocznie i czy termin jej wykonania w 2022 r. jest jeszcze terminem aktualnym - mówi prezydent Trela.

Domaszewicz przypomniał, że choć budowa tunelu jest inwestycją PKP PLK, to miasto również jest w jej realizację zaangażowane i musi się do tego należycie przygotować.

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany