Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią. Kolejny rok opóźnienia. Kiedy wreszcie tunelem pojadą pociągi? ZDJĘCIA

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Tak wygląda jedyny wydrążony już fragment dwutorowego tunelu pomiędzy Kozinami a ul. Ogrodową.
Tak wygląda jedyny wydrążony już fragment dwutorowego tunelu pomiędzy Kozinami a ul. Ogrodową. Jacek Zemła
PKP Polskie Linie Kolejowe - inwestor tego ogromnego, wartego ponad 2 miliardy złotych projektu, podpisał kilka dni temu z wykonawcą aneks do umowy, który przewiduje przedłużenie robót budowlanych do 2024 roku, a termin udostepnienia tunelu dla ruchu pociągów do roku 2025. Biorąc jednak pod uwagę dotychczasowe tempo prac, terminy te także są mało realne.

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią. Kolejny rok opóźnienia

O kolejny rok opóźni się zakończenie budowy tunelu kolejowego pod centrum Łodzi. PKP Polskie Linie Kolejowe - inwestor tego ogromnego, wartego ponad 2 miliardy złotych projektu, podpisał kilka dni temu z wykonawcą aneks do umowy, który przewiduje przedłużenie robót budowlanych do 2024 roku, a termin udostepnienia tunelu dla ruchu pociągów do roku 2025. Biorąc jednak pod uwagę dotychczasowe tempo prac, terminy te także są mało realne.

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi

Tunel średnicowy w Łodzi. Przeszliśmy kolejowym tunelem pod ...

W tym tempie budowa zajmie 10 lat

Obecnie wydrążony jest jeden z czterech tuneli jednotorowych łączących komorę rozgałęźną na Kozinach z linią kolejową Łódź Kaliska - Łódź Żabieniec. Prace przy drążeniu drugiego tunelu miały ruszyć w lutym, jednak do tej pory mniejsza maszyna drążąca o imieniu Faustyna nie rozpoczęła pracy. Z kolei dwutorowy tunel główny, mający połączyć komorę rozgałęźną na Kozinach z podziemnym dworcem Łódź Fabryczna jest wydrążony w około 1/3 długości - od ul. Stolarskiej do Ogrodowej. Drążąca go maszyna Katarzyna stoi od niemal roku w rejonie Manufaktury, gdzie czeka na ponowne uruchomienie.

Na razie jednak nie ma decyzji w tej sprawie. Można oszacować, że łącznie wydrążono ok. 25-30 procent zaplanowanych tuneli, co zajęło 2,5 roku, nie licząc wcześniejszych prac przygotowawczych trwających dwa lata. Jeśli takie tempo prac zostałoby utrzymane, to gotowym tunelem pojechalibyśmy za około 10 lat...

Kolej tłumaczy się wojną na Ukrainie

Skąd takie opóźnienia w budowie?

— Wpływ na tempo i postęp prac ma wzrost kosztów inwestycji, które wynikają m.in. z inflacji, pandemii Covid-19 oraz wojny w Ukrainie. Konflikt za naszą wschodnią granicą spowodował również odpływ części pracowników zatrudnianych przez podwykonawców, którzy wymagali zastąpienia — wyjaśnia Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego spółki PKP PLK. To jednak nie wszystkie powody. Tarcze TBM, które wiercą tunel pod Łodzią, napotykają również na problemy techniczne. — Postęp drążenia zależy od warunków geologicznych. Maszyny przechodzą przez zróżnicowany teren: zawodnione grunty, twarde i duże głazy, piaski i iły. TBM przechodzą na bieżąco serwis np. w głowicy TBM wymieniane są głowice skrawające oraz dyski tnące — dodaje Rafał Wilgusiak.

Na razie inne prace, dalsze drążenie wkrótce

Inwestor zapewnia, że prace przy drążeniu tunelu cały czas są prowadzone, choć maszyny drążące stoją. Trwa m.in. budowa podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Koziny, powstają również konstrukcje wylotów podziemnych torów w rejonie Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Większa maszyna, czyli Katarzyna, wkrótce zacznie przebijać się w stronę przyszłego przystanku Łódź Śródmieście zlokalizowanego u zbiegu ulicy Zielonej z aleją Kościuszki. Ten etap będzie wyjątkowo skomplikowany, bo tunel ma być drążony pod gęstą miejską zabudową. Oznacza to konieczność wzmocnienia fundamentów części kamienic, a także czasowej przeprowadzki lokatorów z budynków, pod którymi będzie odbywało się wiercenie tunelu. Mniejsza tarcza, czyli “Faustyna” jest obecnie w komorze startowej na Kozinach i wkrótce ma się zacząć wiercenie tunelu w stronę dworca Łódź Żabieniec. Tu akurat nie ma budynków na powierzchni, więc prace powinny odbywać się sprawnie.

Skróci się czas podróży pociągiem, dojedziemy do centrum miasta

Tunel kolejowy pod Łodzią, który połączy dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska, a także Łodzią Żabieniec to inwestycja ważna nie tylko dla ruchu pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, ale również dla pociągów dalekobieżnych. Wszystkie pociągi ŁKA zmierzające do Łodzi z kierunku Zgierza, Pabianic i Koluszek będą kursowały przez centrum miasta. Pociągi dalekobieżne będą natomiast przejeżdżać przez Łódź znacznie szybciej, co skróci czas podróży.

Paweł Szrot ostro o "Zielonej Granicy"."To porównanie jest uprawnione"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
W
16 maja, 08:28, Państwo z tektury:

Brawo PiS!

Uwielbiamy opóźnienia. Ale tylko pisowskie.

Wiersz na 4 lipca

.

Nie jestem żaden smarkacz,

Łeb mam pokryty siwizną,

Nie zagłosuję na Jarka,

Bo zbyt Cię kocham Ojczyzno!

.

Niejeden ciężar na barkach

Dźwigałem, znosiłem trudy.

Nie zagłosuję na Jarka,

Bo dość mam kłamstw i obłudy.

.

Gdy spytasz mnie, niedowiarka,

Dlaczego?

Wyznam Ci szczerze:

Nie zagłosuję na Jarka,

Bo w żadną zmianę nie wierzę.

.

Skąd wiem, że wybór niedobry?

Nie wierzę w zmiany oblicza,

Bo nie chcę powrotu Ziobry

I teczek Macierewicza.

Bo nie chcę mieć prezydenta,

Co straszy gejem i Żydem,

Co w każdym widzi agenta

I może zaszczuć jak Blidę.

.

Na Jarka nie oddam głosu

Za czasy, gdy był premierem,

Za ten upadek etosu

I koalicję z Lepperem.

.

Za to, co wciska ludowi,

Na co pozwala i sprzyja,

Za to, co pisze Sakowicz

I głosi Radio Maryja.

.

Za sieć podsłuchów i haków,

Wydanie walki elitom,

Za to, ze skłócił rodaków,

Za IV Rzeczpospolitą.

.

Dziś w duszy mej

zakamarkach

Odkrywam decyzji sedno:

Nie zagłosuję na Jarka,

Bo nie jest mi wszystko jedno.

.

Wybaczcie drwinę i sarkazm,

Odporność z wiekiem się zmniejsza.

Nie zagłosuję na Jarka,

Bo Polska jest najważniejsza!

.

Wojciech Młynarski

P
Państwo z tektury
Brawo PiS!

Uwielbiamy opóźnienia. Ale tylko pisowskie.
K
Kłamiesz tłuku
15 maja, 14:26, PIS=KŁAMSTWA:

TOLKO PIS

15 maja, 16:15, PO=złodziejstwo:

ETAP 1 (TEN T) współfinansowany przez łódzką PO budowa dworca Fabrycznego wraz z "prostym tunelem ": podstropowym opóźniony o 2 lata, Rydza Śmigłego, prosta robota opóźniona o 3 lata. Wojska Polskiego, leży i płacze, PO=katastrofa i "pieniędzy nie ma i nie będzie"

15 maja, 22:10, PiS = tłumoki:

...z tym że to nieprawda.

16 maja, 5:23, PO=złodziejstwo:

Ooo, jaki matoł, a jednak, widzisz to prawda, że pierwszy etap był współfinansowany przez miasto Łódź.

Współfinansowany = pisiory wzięły pieniądze i ukradły. Budową rządzi kolej. Pisowska.

K
Kłamiesz tłuku
15 maja, 22:10, Państwo z tektury:

Brawo PiS!

Uwielbiamy opóźnienia. Ale tylko pisowskie.

16 maja, 5:24, PO=złodziejstwo:

Uwielbiam remontować wiadukty nad A1 PO 10 latach użytkowania, znalazłem VAT i się nim POdzielę. PO=państwo złodziei łaPOwników.

Uwielbiasz kłamać

P
PO=złodziejstwo
15 maja, 22:10, Państwo z tektury:

Brawo PiS!

Uwielbiamy opóźnienia. Ale tylko pisowskie.

Uwielbiam remontować wiadukty nad A1 PO 10 latach użytkowania, znalazłem VAT i się nim POdzielę. PO=państwo złodziei łaPOwników.

P
PO=złodziejstwo
15 maja, 14:26, PIS=KŁAMSTWA:

TOLKO PIS

15 maja, 16:15, PO=złodziejstwo:

ETAP 1 (TEN T) współfinansowany przez łódzką PO budowa dworca Fabrycznego wraz z "prostym tunelem ": podstropowym opóźniony o 2 lata, Rydza Śmigłego, prosta robota opóźniona o 3 lata. Wojska Polskiego, leży i płacze, PO=katastrofa i "pieniędzy nie ma i nie będzie"

15 maja, 22:10, PiS = tłumoki:

...z tym że to nieprawda.

Ooo, jaki matoł, a jednak, widzisz to prawda, że pierwszy etap był współfinansowany przez miasto Łódź.

P
Państwo z tektury
Brawo PiS!

Uwielbiamy opóźnienia. Ale tylko pisowskie.
P
PiS = tłumoki
15 maja, 14:26, PIS=KŁAMSTWA:

TOLKO PIS

15 maja, 16:15, PO=złodziejstwo:

ETAP 1 (TEN T) współfinansowany przez łódzką PO budowa dworca Fabrycznego wraz z "prostym tunelem ": podstropowym opóźniony o 2 lata, Rydza Śmigłego, prosta robota opóźniona o 3 lata. Wojska Polskiego, leży i płacze, PO=katastrofa i "pieniędzy nie ma i nie będzie"

...z tym że to nieprawda.

P
PiS = tłumoki
15 maja, 14:08, Państwo z tektury:

Brawo PiS!

Uwielbiamy opóźnienia. Ale tylko pisowskie.

15 maja, 16:16, PO=złodziejstwo:

śmierdzi po PO do dziś, państwo z tektury i g*ówna.

Nie zesrraj się dupku

J
Jony
Autor stracił widocznie dobry kontakt, czasem napisał coś z sensem. Nie pisz nic lepiej jak masz pisać takie brednie.
P
PO=złodziejstwo
15 maja, 14:08, Państwo z tektury:

Brawo PiS!

Uwielbiamy opóźnienia. Ale tylko pisowskie.

śmierdzi po PO do dziś, państwo z tektury i g*ówna.

P
PO=złodziejstwo
15 maja, 14:26, PIS=KŁAMSTWA:

TOLKO PIS

ETAP 1 (TEN T) współfinansowany przez łódzką PO budowa dworca Fabrycznego wraz z "prostym tunelem ": podstropowym opóźniony o 2 lata, Rydza Śmigłego, prosta robota opóźniona o 3 lata. Wojska Polskiego, leży i płacze, PO=katastrofa i "pieniędzy nie ma i nie będzie"

S
S
No kto by przypuszczal
P
PIS=KŁAMSTWA
TOLKO PIS
P
Państwo z tektury
Brawo PiS!

Uwielbiamy opóźnienia. Ale tylko pisowskie.
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany
Dodaj ogłoszenie