Rusza budowa nowej S8 od Kobierzyc do Łagiewnik. Podpisano trzy umowy na ponad miliard złotych
Budowa drogi ekspresowej S8 od Kobierzyc do Łagiewnik została podzielona na trzy odcinki między węzłami:
- Kobierzyce Północ - Kobierzyce Południe o długości ok. 7,5 km,
- Kobierzyce Południe - Jordanów Śląski o długości ok. 13,8 km,
- Jordanów Śląski - Łagiewniki Zachód o długości ok. 11,2 km.
Umowę na ich realizację Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z firmami: Strabag, która zaprojektuje i wybuduje odcinek Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe za ponad 309 mln zł, PORR (odcinek Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski, cena opiewa na ponad 401 mln zł) oraz Budimex (odcinek Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód, za kwotę ponad 355 mln zł). Łącznie koszt budowy wynosi ok. 1,07 mld zł. Trzy odcinki mają zostać oddane do ruchu w II połowie 2027 r.
Zobacz też: Wojewoda dolnośląski Jarosław Obremski i jego zastępcy podali się do dymisji! Kto może objąć urząd
Ruszyła budowa nowej drogi ekspresowej pod Wrocławiem
Wymienione odcinki są trzema z sześciu zaplanowanych. W trakcie procedury przetargowej jest odcinek od Ząbkowic Śląskich do Barda. Jeszcze w tym roku GDDKiA ogłosi przetarg dla odcinka między Łagiewnikami i Ząbkowicami Śląskimi. Dla ostatniego odcinka: Bardo – Kłodzko odbywają się prace przygotowawcze. Ich efekt uzależniony jest od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Dla wybranego wariantu złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Zakończenie całej inwestycji (S8 Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W rządowym programie zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami. Zaplanowana S8 będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka. Obecną drogę krajową numer 8 zastąpi ekspresówka, która będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy Kobierzycami i Jordanowem Śląskim będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie rozdziału.
Zobacz też:
Jak będzie przebiegać droga ekspresowa S8 Wrocław – Kłodzko?
Wrocław (Magnice) – Łagiewniki
- Od węzła Kobierzyce Północ do węzła Kobierzyce Południe o długości ok. 7,5 km - Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gminy Kobierzyce. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Kobierzyce Północ – połączenie z DK8 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8 oraz Kobierzyce Południe – połączenie z drogą wojewódzką nr 346. Pomiędzy węzłami, po obu stronach trasy, zaplanowano Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: estakada pełniąca również funkcję przejścia dla zwierząt, dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, wiadukt w ciągu drogi ekspresowej pełniący również funkcję przejść dla zwierząt, cztery przepusty w tym trzy pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.
- Od węzła Kobierzyce Południe do węzła Jordanów Śląski, o długości ok. 13,8 km - Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin: Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótka i Jordanów Śląski. Zaplanowano budowę węzła drogowego Jordanów Śląski - połączenie z obecną DK8 oraz drogami powiatowymi DP2075D i DP1989D. Ponadto na odcinku wybudowanych zostanie: pięć mostów pełniących również funkcję przejścia dla zwierząt, siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej (w tym jeden pełniący również funkcję przejść dla zwierząt) oraz trzy przepusty pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.
- Od węzła Jordanów Śląski do węzła Łagiewniki Zachód, o długości ok. 11,2 km - Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin Jordanów Śląski i Łagiewniki. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Łagiewniki Północ - połączenie z drogami krajowymi nr 8 i 39 oraz Łagiewniki Zachód - połączenie z drogą wojewódzką nr 384. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej oraz sześć przepustów pełniących również funkcję przejść dla zwierząt.
Zobacz też: Wrocław odgruzowywano jeszcze 20 lat po wojnie. Cegły na ulicach i zniszczone budynki były codziennością
Odcinek Łagiewniki – Bardo
- Od węzła Łagiewniki Zachód do węzła Niemcza o długości ok. 9,3 km - Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Łagiewniki, Niemcza. Droga ekspresowa S8 poprowadzona zostanie po zachodniej stronie DK8 i tylko w niewielkim stopniu będzie wykorzystywać jej przebieg (przeważnie w miejscach, w których będzie ją przecinać). W ramach zadania wybudowane będzie 25 obiektów inżynierskich (6 obiektów nad ciągiem głównym, 8 obiektów w ciągu trasy głównej, 11 przepustów).
Od węzła Niemcza do węzła Ząbkowice Śląskie Północ o długości ok. 7,9 km - Trasa będzie przebiegać przez tereny gmina Niemcza i Ząbkowice Śląskie i zostanie poprowadzona po zachodniej stronie DK8, a w niewielkim stopniu będzie wykorzystywać jej przebieg (przeważnie w miejscach, w których będzie ją przecinać). Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Niemcza na skrzyżowaniu z obecną DK8 oraz Ząbkowice Śląskie Północ na połączeniu z obecną DK8 i drogą powiatową nr 3165D. W ramach zadania wybudowane będzie 19 obiektów inżynierskich (4 obiekty nad ciągiem głównym, 6 obiektów w ciągu trasy głównej, 9 przepustów).
Od węzła Ząbkowice Śląskie Północ do węzła Bardo, o długości ok. 14 km - Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. S8 będzie wykorzystywać przebieg drogi krajowej nr 8 w minimalnym stopniu, w przeważającej części na przecięciach z nią. W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo na połączeniu z obecną DK8. Ponadto wybudowanych zostanie dziewięć mostów (w tym siedem pełniących również funkcję przejść dla zwierząt), osiem wiaduktów nad drogą ekspresową, dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, 16 przepustów, w tym 14 pełniących również funkcję przejść dla zwierząt. W ramach zadania wybudowane będzie 35 obiektów inżynierskich (8 obiektów nad ciągiem głównym, 3 obiekty w ciągu dróg dodatkowych, 8 obiektów w ciągu trasy głównej, 16 przepustów).
ZOBACZ TAKŻE:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?