Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja opóźniona o półtora roku. Kiedy odjadą pierwsze pociągi?

Mirosław Malinowski
Rozmawiamy z Markiem Faberem, dyrektorem PKP Polskich Linii Kolejowych SA, odpowiedzialnym za budowę dworca Łódź Fabryczna.

– Budowa dworca Łódź Fabryczna miała zostać zakończona w lutym 2015 r. Według ostatnich informacji, najnowszy termin zakończenia inwestycji to 30 sierpnia 2016 r. Dlaczego budowa przedłużyła się aż o półtora roku?

– Przyczyny opóźnienia są niezależne od wykonawcy prac i inwestora. Najpierw okazało się, że w rejonie ul. Niciarnianej jest podziemna soczewka wodna, która wymusiła zmianę projektu przebiegu tunelu. A zaledwie kilka dni temu samorząd Łodzi przejął potrzebny do zakończenia budowy dworca teren od firmy Enkev. Dlatego dopiero teraz, gdy wszystkie przeszkody zniknęły, będzie możliwe zakończenie prac.

– A jaka jest gwarancja, że termin 30 sierpnia przyszłego roku jest już ostateczny?

– 99-procentowa. Wszelkie przeszkody są już za nami.

– Kiedy pierwsi pasażerowie będą mogli odjechać z nowego dworca?

– Pierwsze pociągi techniczne wjadą na nowy dworzec pod koniec 2015 r. Przeprowadzimy wtedy wszystkie niezbędne testy przed oddaniem dworca do użytku pasażerów. Pierwsi pasażerowie pojawią się na dworcu jesienią 2016 r.

– Jak będzie wyglądał nowy dworzec?

– W Łodzi powstaje jeden z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Drugiej inwestycji o podobnej skali nie znajdziemy nigdzie w Polsce. Ze względu na wprowadzone rozwiązania podziemne można spróbować porównać obiekt w Łodzi do Hauptbahnhof w Berlinie lub Dworca Głównego w Wiedniu. Cały dworzec to trzy hale o łącznej powierzchni 36 tys. mkw., które będą pokryte 10 tys. szklanych i metalowych paneli. Trzypoziomowy dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 metra pod ziemią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu będzie miała powierzchnię ok. 65 tys. mkw., co jest odpowiednikiem sześciu pełnowymiarowych boisk piłkarskich.

– Ilu ludzi będzie pracowało na dworcu? Czy będą tam małe butiki czy hipermarket?

– To będzie zależało od tego, jak zostaną zorganizowane punkty wynajmowane podmiotom komercyjnym. Spodziewamy się, że dworzec, który będzie stanowił swoiste centrum miasta, przyciągnie potencjalnych najemców i użytkowników. Dziś trudno mówić, jak to się przełoży na miejsca pracy. Na dworcu powstaną przede wszystkim sklepy, kioski i punkty gastronomiczne. Jesteśmy na wstępnym etapie rozmów z potencjalnymi najemcami powierzchni. Na razie jest jeszcze zbyt wcześnie, by mówić o konkretnym układzie i rozmiarze sklepów.

– A co z kasami, przechowalnią bagaży, wypożyczalnią rowerów, samochodów itp.?

– Nowa stacja będzie w stanie odprawić dwudziestokrotnie więcej pasażerów niż dotychczas – do 200 tys. dziennie. Liczba kas będzie na tyle duża, aby nie tworzyły się kolejki. Przechowalnie bagażu pasażerowie znajdą na dwóch poziomach o powierzchni ok. 70 mkw. Na wypożyczalnię rowerów także mamy odpowiednie pomieszczenia. Projektanci dworca przewidzieli, że mieszkańcy będą dojeżdżali do stacji na rowerach lub pociągami razem z rowerem. Dlatego są i drogi rowerowe, i stojaki dla cyklistów. Strefa wokół dworca będzie otwarta i przyjazna rowerzystom – podobnie jak rynek Manufaktury.

– Budowa dworca kosztuje 1,7 mld zł. To prawie tyle samo, co budowa Stadionu Narodowego w Warszawie. Dlaczego ta inwestycja jest tak droga? I po co Łodzi taki dworzec gigant?

– Dworzec i stadion to obiekty o skrajnie różnym przeznaczeniu, dlatego trudno jest porównywać koszty obu inwestycji. Na potrzeby budowy Łodzi Fabrycznej będzie wykorzystanych np. ok. 750 tys. m sześc. betonu – to trzy razy więcej niż przy budowie Stadionu Narodowego.
Ziemia drży przy Fabrycznym! Bloki przy Składowej pod nadzorem
Dworzec Łódź Fabryczna jest budowany jako docelowy i nie będzie podlegał przebudowie w przyszłości. Został zaprojektowany również z myślą o Kolei Dużej Prędkości, jednak decyzja o budowie KDP została odłożona. Mimo to dworzec będzie mógł stać się częścią projektowanej w przyszłości linii średnicowej, przebiegającej pod centrum Łodzi, prowadzącej pociągi regionalne i pociągi dużych prędkości. By taka linia powstała, konieczny jest dodatkowy układ podziemnych tuneli, łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską. Jego budowa nie wpłynie na funkcjonowanie dworca Łódź Fabryczna.

– Ile pociągów dziennie będzie w stanie przyjąć dworzec?

– Maksymalna liczba pociągów na dobę będzie wynosiła 200 składów. Na początku analizy przewidują 64 składy, a po wybudowaniu tunelu do Łodzi Kaliskiej 149 składów.

– Ile będzie kosztowało utrzymanie dworca?

– To będzie wiadomo dopiero po wykonaniu całkowitego planu zagospodarowania. Szacujemy, że będzie to ok. 650 – 700 tys. zł miesięcznie.
Czarne chmury nad Fabrycznym - planowany dworzec jest za wielki i nie będzie unijnej dotacji!?
– Co z wodami podziemnymi w tym rejonie miasta? Nie zaszkodzą one konstrukcji dworca?

– Dworzec jest wykonany w technologii tzw. białej wanny. Rozwiązanie to zapewnia bardzo wysoki stopień szczelności. A to wykluczy konieczność stałego pompowania wody.

– Jaką gwarancje dają wykonawcy prac na dworcu?

– Gwarancja wykonawcy na obiekt Łódź Fabryczna wynosi 36 miesięcy, a rękojmia to 60 miesięcy.

ŻYCZENIA NA DZIEŃ OJCA WIERSZYKI NA DZIEŃ OJCA SMSY NA DZIEŃ OJCA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany