Brzezińscy ósmoklasiści zdawali egzaminy kończące szkołę

Karolina Brózda
Karolina Brózda
Przez trzy dni uczniowie klas ósmych szkół podstawowych zdawali egzaminy kończące szkołę.

Pierwszego dnia zmierzyli się z arkuszem testowym z języka polskiego.

Tegoroczny egzamin składał się z 22 zadań, na których rozwiązanie uczniowie otrzymali 120 minut. Najwyżej punktowanym zadaniem było wypracowanie. Uczniowie mogli za nie zdobyć aż 40 procent wszystkich punktów.

Zestaw obejmował zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Wśród zadań zamkniętych znajdowały się pytania wielokrotnego wyboru, typu prawda – fałsz oraz na dobieranie. Zadania otwarte wymagały sformułowania przez ucznia odpowiedzi samodzielnie. Nacisk położony był na sprawdzenie umiejętności argumentowania, wnioskowania i formułowania opinii. Egzamin sprawdzał także kompetencje literackie, kulturowe, czyli rozumienie sensu utworów oraz świadome korzystanie ze środków językowych. Bazą egzaminu były utwory ” Quo vadis” H. Sienkiewicza oraz alegoria S. Mrożka „Artysta” i tekst M. Smoczyńskiej „Życie z pasją”. Ósmoklasiści mogli wybrać jeden spośród dwóch tematów wypracowań:„Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że książki mogą być źródłem mądrości. W wypracowaniu odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz innego utworu literackiego i wykaż, że ich przeczytanie może uczynić czytelnika mądrzejszym” oraz „Napisz opowiadanie o spotkaniu z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej, który podczas spotkania nauczył Cię czegoś ważnego. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową”.

Drugiego dnia uczniowie zmierzyli się z „królową nauk”, czyli matematyką. Na pracę z arkuszem egzaminacyjnym przeznaczone było 100 minut. Wśród 21 zadań znalazły się polecenia dotyczące odczytywania i interpretowania danych przedstawionych w tekstach, tabelach, diagramach i wykresach, stosowania obliczeń procentowych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, wykonywania nieskomplikowanych obliczeń, w których występują ułamki zwykłe i dziesiętne, liczby naturalne i całkowite. Nie obyło się bez obliczania pól figur płaskich i objętości ostrosłupów, a także zastosowania własności figur geometrycznych na płaszczyźnie oraz przeprowadzania dowodów geometrycznych.

W czwartek (18 czerwca) odbyła się trzecia część egzaminu dotycząca języka angielskiego, trwająca 90 minut. Uczniowie zmierzyli się z zadaniami, które obejmowały rozumienie ze słuchu, reagowanie na wypowiedzi, zastosowanie odpowiednich form gramatycznych i leksykalnych, czytanie ze zrozumieniem oraz wypowiedź pisemną.

W Szkole Podstawowej nr 1 w Brzezinach do egzaminu z języka polskiego i matematyki przystąpiło 42 uczniów, natomiast egzamin z języka angielskiego napisało 41 uczniów, gdyż jeden z nich, Marcel Zieliński, jako laureat Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Języka Angielskiego organizowanego pod patronatem Łódzkiego Kuratorium Oświaty został zwolniony z obowiązku pisania tego testu.

W Szkole Podstawowej nr 2 do egzaminu przystąpiło 67 uczniów trzech klas ósmych. W tej szkole egzamin odbywał się w ośmiu salach, w sześciu salach grupowych (do 10 uczniów) oraz w dwóch indywidualnych, gdzie sprawdzian pisali uczniowie posiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Po dezynfekcji rąk dzieci były wpuszczane do budynku szkoły dwoma odrębnymi wejściami. Dopiero po zajęciu miejsc w ławkach mogli zdjąć maseczki ochronne.

Wyniki egzaminu będą znane do 31 lipca br.

Nowe objawy koronawirusa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie