Black Friday 2022 - już 25 listopada - czy łodzian ogarnie szał zakupów?

Magdalena Jach
Magdalena Jach
25 listopada przypada Czarny Piątek - dzień największych wyprzedaży. Łódzkie centra handlowe spodziewają się tłumów na zakupach tego dni oraz w sobotę 26 listopada.

Black Friday

Black Friday 2022 – Czarny Piątek przypada 25 listopada. Czy będzie to faktycznie dzień największych wyprzedaży i obrotów? Czy łodzian ogarnie szał zakupów?
Handlowcy wprowadzili nas już wcześniej w cały „czarny tydzień”, kusząc obniżkami, rabatami. Wyprzedaże obejmują zarówno sklepy stacjonarne, jak i internetowe, globalne sieci handlowe i małe lokalne firmy, rabaty oferują też inne branże i usługi. Ze zniżką można skorzystać z masaży czy zrobić manicure albo zamówić jedzenie czy sesję zdjęciową. Informacje z ofertami docierają do nas wszystkimi możliwymi kanałami – od witryn sklepowych, przez reklamy, media społecznościowe, maile, sms-y. Łodzianie – jak co roku – będą korzystać z okazji, ale coraz więcej osób podchodzi już do zakupów w sposób bardziej racjonalny i świadomy niż jeszcze kilka lat temu. Z jednej strony znane są już „chwyty” handlowców, z drugiej – ludzie mają na uwadze względy ekonomiczne i ekologiczne. Czy zatem staną kolejki do kas w popularnych sklepach sieciowych, czy trzeba będzie czekać przed przymierzalnią, a półki z najbardziej chodliwymi towarami opustoszeją w takim tempie, że wielu klientów nawet ich nie zobaczy?
Czarny piątek, tydzień, miesiąc...
Manufaktura, Port Łódź, Galeria Łódzka, Pasaż Łódzki, CH M1, CH Tulipan, Nowa Górna - to miejsca, które na pewno przeżyją oblężenie klientów. Handlowcy spodziewają się nawet większego ruchu niż przed rokiem. Największe zainteresowanie budzą artykuły rtv, agd, odzież, obuwie, ale też kosmetyki z wyższej półki, biżuteria, wyposażenie wnętrz.
– Kilka lat temu „Black Friday” był jednodniową akcją, do której marki podchodziły ostrożnie. Dziś jest to jeden z najgorętszych handlowo sezonów, który z roku na rok się wydłuża do „Black Week”, a nawet „Black Month” – komentuje Marta Sójkowska, marketing manager Nowej Górnej. – Dla wielu osób to czas, aby upolować upatrzone wcześniej rzeczy na promocjach, a także zrealizować pierwsze świąteczne zakupy, zwłaszcza te prezentowe. Coraz więcej osób traktuje też „Black Week” jako okazję do tego, aby zaoszczędzić na zakupach i przygotowaniach do świąt.
- Popularność tego typu akcji promocyjnych wynika z coraz powszechniejszego planowania przedświątecznych zakupów i gromadzenia prezentów już od przełomu października i listopada – zwraca uwagę dr Mariusz Woźniakowski z katedry marketingu Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. - Takie podejście nie obciąża nadto budżetu w stricte świątecznym miesiącu. Korzystają z niego zarówno handlowcy, jak i sami klienci. Ci pierwsi mają sezon świąteczny w zasadzie od 2 listopada, drudzy mogą sobie pozwolić na większe zakupy. W tym roku może być to także spowodowane galopującą inflacją i obawą o dalszy wzrost cen, a tym samym niepokojem, czy budżet domowy podźwignie zaplanowane zakupy świąteczne.
Wyprzedaże i obniżone ceny
W witrynach sklepów widzimy kuszące oferty: „minus 70%”, „trzy za dwa” czy „tylko dziś – wyjątkowe okazje”. Warto do nich podejść nie pod wpływem impulsu, ale analitycznie.
- Należy zastanowić się, czy dzięki Black Friday jako konsumenci naprawdę oszczędzamy czy narażamy się na niepotrzebne wydatki? - zwraca uwagę dr Mariusz Woźniakowski. - Nie można dać jednoznacznej odpowiedzi. Jak zwykle, można jedynie odradzić zakupy pod wpływem impulsu. Hasła typu „minus 90%” opatrzone są zazwyczaj gwiazdką, iż dotyczą jedynie wybranego asortymentu - może być to jeden produkt od kilku sezonów zalegający na półkach magazynowych. Trzeba pamiętać, że większość konsumentów wyposażonych jest w skuteczne narzędzie do weryfikacji atrakcyjności każdej oferty promocyjnej – smartfon, a także aplikacje służące do porównywania cen na przestrzeni określonego czasu. Żeby uniknąć późniejszych rozczarowań, najlepiej porównywać ceny bieżące u różnych handlowców i patrzeć na ceny produktów szczególnie tych droższych w określonym przedziale czasowym. W tym roku, wbrew zapowiedziom polityków, konsumenci nie będą chronieni unijną dyrektywą Omnibus, która powinna być wprowadzona w Polsce w maju br. Regulacja dotyczy walki ze sztucznym zawyżaniem cen przed późniejszymi akcjami promocyjnymi, co było nagminne w okresie „czarnego piątku”. Ma ona obligować sprzedawców do podawania obok ceny promocyjnej, najniższej ceny na dany produkt, która była odnotowana w ostatnich 30 dniach. Kolejną nielegalną praktyką może być informowanie konsumenta, iż dany produkt w promocyjnej cenie dostępny jest tylko w określonym czasie, np. w „czarny piątek”, podczas gdy jest to niezgodne z prawdą – celem takiego działania jest nakłonienie klienta do podjęcia natychmiastowej decyzji o zakupie.
Nie dać się cyberprzestępcom
Czas promocji i wyprzedaży to także okres wzmożonych zakupów online. Portale aukcyjne, sklepy internetowe prześcigają się w jak najkorzystniejszych ofertach.
- Pamiętajmy, aby zachować zdrowy rozsądek i nie paść ofiarą cyberprzestępców – apeluje policja. - Ich celem jest zdobycie naszych poufnych danych, a w konsekwencji wyłudzenie pieniędzy. Jedną z częściej stosowanych przez cyberprzestępców metod jest przejmowanie kont na portalach społecznościowych i poprzez podszywanie się pod naszego znajomego lub członka rodziny, wyłudzanie kodów do realizacji szybkich płatności bezgotówkowych.
Warto sprawdzać sklepy (numery NIP i REGON, nr KRS), wybierać te, które cieszą się dobrymi opiniami, nikomu i nigdy nie udostępniać haseł i loginów do bankowości internetowej, dokonując płatności za zakupy nie korzystać z linków otrzymanych od niepewnych platform.
Policja radzi
Stosując się do kilku podstawowych zasad zamieszczonych poniżej, zwiększamy swoje bezpieczeństwo w internecie. Policjanci radzą:
• wybierać te platformy i te sklepy, które cieszą się dobrymi opiniami klientów,
• szczególną uwagę zwracać na to, czy cena towaru nie wydaje się zbyt atrakcyjna – oszuści często kuszą kupujących bardzo niską ceną,
• pamiętajmy, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego, adres i dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować online,
• sprawdzajmy datę uruchomienia sklepu internetowego (im dłużej sklep funkcjonuje, tym większą mamy pewność, że jest bezpieczny),
• dokonując płatności za zakupy nie korzystajmy z linków otrzymanych od niepewnych, nieznanych platform,
• nikomu i nigdy nie udostępniajmy naszych haseł i loginów do bankowości internetowej,
• korzystając z portali aukcyjnych, za zakupy, jeśli to możliwe wybierajmy opcję płatności za pobraniem,
• przejrzyjmy fora internetowe i zapoznajmy się z komentarzami innych klientów na temat tego sprzedawcy internetowego – wybierajmy te sklepy, które cieszą się największą liczbą pozytywnych opinii,
• dokładnie sprawdzajmy wiadomości, jakie otrzymujemy w toku płatności mobilnych i czytajmy, na co wyrażamy zgodę, i jaki przelew potwierdzamy.

Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany
Dodaj ogłoszenie