Biura podróży ponoszą odpowiedzialność za rzeczy skradzione podczas wyjazdu

AIP
Biura podróży często wyłączają swoją odpowiedzialność za rzeczy klienta utracone w trakcie wyjazdu. Jednak UOKiK z tym się nie zgadza Zgubiony bagaż, kradzież rzeczy z hotelowego pokoju czy utrata portfela podczas zwiedzania zabytków to sytuacje, do których bardzo często dochodzi w trakcie wakacyjnych wyjazdów. W którym momencie odpowiedzialność za takie sytuacje zaczyna ponosić biuro podróży?

Jeśli na wakacjach zorganizowanych przez biuro podróży dojdzie do zgubienia lub kradzieży rzeczy, np. z hotelowego pokoju, to w takim przypadku za zaistniałą sytuację odpowiedzialność spada na organizatora wycieczki, czyli touroperatora.

– Biuro podróży odpowiada za szkody wyrządzone klientowi np. gdy powstały w wyniku nienależytego wykonania umowy – mówi Rafał Stępniewski z portalu Rzetelnyregulamin.pl. Jednak od tej zasady istnieją wyjątki uregulowane w ustawie o usługach turystycznych.

Organizator imprezy turystycznej nie będzie odpowiedzialny za szkody, jeżeli niewykonanie albo nienależyte wykonanie zobowiązania zostało spowodowane wyłącznie działaniem lub zaniechaniem klienta. Odpowiedzialność wyłącza też tzw. siła wyższa. Rozumiemy przez to działanie zewnętrzne niemożliwe do przewidzenia – dodaje Stępniewski. Inaczej wygląda sytuacja w momencie, kiedy klient, wbrew zaleceniom pilota wycieczki, lekkomyślnie spaceruje po mieście z portfelem w tylnej kieszeni spodni i pada ofiarą kieszonkowców.

Obowiązujące przepisy jasno określają zasady odpowiedzialności organizatora imprezy turystycznej. Jednak bardzo częstą praktyką biur podróży jest chęć jej uniknięcia i wprowadzenie do umów zapisów całkowicie lub pośrednio wyłączających ich odpowiedzialność.

Są to działania niezgodne z prawem. Zjawisko stało się na tyle powszechne, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przyjrzeć się wybranym biurom podróży i skontrolować treść zawieranych przez nich umów. W efekcie podjętych działań Urząd uznał za niezgodny z prawem zapis mówiący o tym, że organizator nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy skradzione podczas wyjazdu. Zdaniem UOKiK biurom podróży nie wolno całkowicie wyłączyć swojej odpowiedzialności za rzeczy klienta utracone podczas zorganizowanych przez nich imprez.

Podczas wyjazdu każdy turysta powinien się stosować do zaleceń swojego rezydenta i pilnować wartościowych rzeczy.

Nowe regulacje dotyczące pracy zdalnej

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie