Bez porozumienia w sprawie podwyżki wynagrodzeń w MPK Łódź. Co z cenami biletów?

Marcin Darda
Marcin Darda
Bez porozumienia w sprawie podwyżek wynagrodzeń dla załogi Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji po pierwszym spotkaniu zarządu spółki ze związkowcami. Ale też niewielu spodziewało się, że już pierwsze spotkanie rozstrzygnie problem. Co z cenami biletów w 2023 r.?
Bez porozumienia w sprawie podwyżek wynagrodzeń dla załogi Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji po pierwszym spotkaniu zarządu spółki ze związkowcami. Ale też niewielu spodziewało się, że już pierwsze spotkanie rozstrzygnie problem. Co z cenami biletów w 2023 r.?
Bez porozumienia w sprawie podwyżek wynagrodzeń dla załogi Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji po pierwszym spotkaniu zarządu spółki ze związkowcami. Ale też niewielu spodziewało się, że już pierwsze spotkanie rozstrzygnie problem. Co z cenami biletów w 2023 r.?

Związkowcy z prezesem MPK Zbigniewem Papierskim tradycyjnie spotkali się znając już swoje propozycje. Jednakże swego nowością w porównaniu z negocjacjami płacowymi ostatnich lat, jest fakt, że zarząd już na pierwszym spotkaniu nie odrzucił propozycji związkowców, a związkowcy oferty zarządu.

ILE PODWYŻKI CHCĄ ZWIĄZKOWCY MPK, A CO OFERUJE PREZES SPÓŁKI

Przypomnijmy: związkowcy chcą,  by każdy z pracowników na stanowiskach robotniczych otrzymał więcej o 2 zł za godzinę pracy, a 340 zł podwyżki mieliby otrzymać pracownicy na stanowiskach nierobotniczych z terminem od stycznia 2023 r, a ponadto identyczna stawka wejść kolejny raz od czerwca, powodem jest oczywiście rosnąca inflacja. Kolejna nowość jest taka, że prezes spółki nie wszedł w negocjacje z propozycją niższą, niż postawiły związki, a przedstawił swoją, która jak na MPK, też jest nowatorska.

Chodzi o stawki wzrostu wynagrodzenia w oparciu o system oceny pracy kierowców i motorniczych, co według zebranych przez nas opinii wśród załogi uznawane jest za system „niesprawiedliwy”, bo może doprowadzić do sytuacji, w której jeden pracownik otrzyma o więcej złotówkę, inny o 4 zł. Następna nowość w ofercie zarządu, to jak ustaliliśmy, dodatki funkcyjne dla mistrzów i dyspozytorów, po 15 i 11 proc. od podstawy wynagrodzenia.

PODWYŻKA CEN BILETÓW, BO ZAŁOGA MPK CHCE PODWYŻEK PENSJI"

Do podwyżek wynagrodzeń w MPK tak czy siak musi dojść, ponieważ coroczny wzrost wynagrodzeń „nie mniejszy niż stopień inflacji”, załoga ma wpisany w układ zbiorowy pracy. Oczywiście jak wysokie będą to podwyżki, jest kwestią negocjacji. Historia negocjacji płac na 2022 r. pokazała, że choć zaczęto je przy inflacji na poziomie ponad 3 proc., zarząd zgodził się nawet na ponad 6 proc. wzrost wynagrodzeń zakładając, że inflacja będzie rosła, to gdy podwyżki weszły w życie, inflacja przekroczyła już 9 proc.

Tymczasem prezydent Łodzi w 2022 r. złożyła dwa projekty podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej, które po poparciu ich przez radnych Koalicji Obywatelskiej i Nowej Lewicy, weszły w życie kolejno w marcu i październiku. Za każdym razem radni obu klubów komentowali, że ceny biletów rosną, bo załoga miejskiego przewoźnika chce podwyżek wynagrodzeń, budząc zresztą wściekłość związków zawodowych w MPK.

"PODWYŻKA CEN BILETÓW ALBO CIĘCIA KURSÓW". JEST JEDNO I DRUGIE

W przypadku październikowej podwyżki cen biletów, była reakcja na zapowiadany przez związkowców strajk generalny, który miał już nawet wyznaczoną datę. Choć Maciej Sobieraj, wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu, postawił wówczas przed radnymi alternatywę „albo 10 proc. podwyżka cen biletów, albo cięcia w rozkładach jazdy” by znaleźć dodatkowe pieniądze dla załogi MPK, to czas pokazał, że pasażerowie w Łodzi otrzymali jedno i drugie, bo kursowanie części linii i tak ograniczono, a na wiosnę 2023 r. ZdiT nie wyklucza kolejnych cięć. W efekcie październikowej podwyżki, łodzianie za komunikację miejską literalnie płacą najwyższe stawki za bilety. Radni KO i NL tę narrację jednak kwestionują dlatego, że do końca 2023 r. jednorazowe bilety 20-minutowe obowiązują przez 40 minut, a 30 minutowe przez godzinę.

NIE PODNIOSĄ CEN BILETÓW BO KAMPANIA WYBORCZA?

Biorąc pod uwagę logikę wydarzeń z 2022 r, czyli cedowanie wzrostu kosztów wynagrodzeń w MPK na pasażerów, kolejna podwyżka lub podwyżki cen biletów byłyby nieuniknione, tym bardziej, że że skarbnik miasta o konieczności podejmowania "niepopularnych decyzji" w 2023 r., ostrzegał jeszcze podczas sierpniowej sesji Rady Miejskiej.

Z drugiej jednak strony jest pytanie czy na pewno w budżecie miasta nie znajdą się pieniądze na podwyżki dla załogi MPK (w 2022 r. szacowane je na co najmniej dodatkowe 50 mln zł. - red.), ponieważ już latem rozpocznie się kampania wyborcza przed październikowymi wyborami parlamentarnymi. Wyższe ceny biletów mogłyby zaś w niekorzystny sposób przełożyć się na wyniki KO/PO i Nowej Lewicy w Łodzi (wynik z wyborów w 2019 r. to łącznie sześć na dziesięć mandatów, które są do wzięcia w okręgu – red.) i takie kalkulacje zapewne się pojawią na lokalnych szczytach władz obu partii. Tym bardziej, że i tam wiedzą, iż załoga przewoźnika gdyby zaszła potrzeba, byłaby go gotowa do strajku, a już samo referendum strajkowe w czasie kampanii obniżyłoby w Łodzi poparcie dla obu partii.

Bez porozumienia w sprawie podwyżek wynagrodzeń dla załogi Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji po pierwszym spotkaniu zarządu spółki ze związkowcami. Ale też niewielu spodziewało się, że już pierwsze spotkanie rozstrzygnie problem. Co z cenami biletów w 2023 r.?

Bez porozumienia w sprawie podwyżki wynagrodzeń w MPK Łódź. ...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Stanisław Żaryn o ruchach prorosyjskich

Materiał oryginalny: Bez porozumienia w sprawie podwyżki wynagrodzeń w MPK Łódź. Co z cenami biletów? - Dziennik Łódzki

Komentarze 32

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
28 stycznia, 18:53, Gość:

Nawiązując do wypowiedzi nie na temat poniżej,

"Owsiak i WOŚP to projekt polityczny, zbudowany według przemyślanego schematu.

Z grubsza schemat ten wygląda następująco: robimy akcję z wielkim wsparciem państwa (nie od samego początku, ale punkt zaczepienia miał Owsiak w mediach publicznych od 1. finału).

Wybieramy jakiś szlachetny cel, w związku z czym wobec krytyków będziemy mogli zawsze używać moralnego szantażu: „Nasza akcja ci się nie podoba? Czyli nie chcesz pomóc chorym dzieciom!”.

Ten szantaż będzie też chronił lidera. I właśnie autorytet lidera akcji poprzez nią budujemy. To lider ma być w jej centrum, bo będzie nam potrzebny. Kiedy będziemy w politycznej potrzebie, wystawiamy wykreowanego lidera przed kamery, a on z wyżyn swojej pozycji jako świecki święty, ratujący chore dzieci, potępi kogo trzeba i kogo trzeba pochwali.

Dodatkowo z czasem wychowujemy sobie „twardy elektorat” świeckiego świętego, bezwzględnie fanatyczny, który zawsze będzie wspierał naszą stronę. Tak właśnie skonstruowana jest WOŚP. "

Więcej poniżej:

https://dorzeczy.pl/opinie/19411/jerzy-owsiak-czyli-projekt-polityczny.html

https://niezalezna.pl/471483-owsiak-i-moskwa-ukladanka-w-ktorej-pasuja-wszystkie-klocki-od-towarzysza-oskina-do-barbary-kurdej-szatan

30 stycznia, 9:59, Gość:

Tata Zbigniew – I sekretarz egzekutywy POP PZPR, mama Maria – urzędnik MO – Prokuratura Wojewódzka w Gdańsku, brat Andrzej – członek Ochotniczej Rezerwy Milicji Obywatelskiej.

To najbliższa rodzina Jerzego Owsiaka, o której w udzielanych mediom wywiadach stara się on raczej nie wspominać.

Przepraszam, ile udało się już żebrać?

Jesteś głupszy od wiadomości TVP

G
Gość
28 stycznia, 18:53, Gość:

Nawiązując do wypowiedzi nie na temat poniżej,

"Owsiak i WOŚP to projekt polityczny, zbudowany według przemyślanego schematu.

Z grubsza schemat ten wygląda następująco: robimy akcję z wielkim wsparciem państwa (nie od samego początku, ale punkt zaczepienia miał Owsiak w mediach publicznych od 1. finału).

Wybieramy jakiś szlachetny cel, w związku z czym wobec krytyków będziemy mogli zawsze używać moralnego szantażu: „Nasza akcja ci się nie podoba? Czyli nie chcesz pomóc chorym dzieciom!”.

Ten szantaż będzie też chronił lidera. I właśnie autorytet lidera akcji poprzez nią budujemy. To lider ma być w jej centrum, bo będzie nam potrzebny. Kiedy będziemy w politycznej potrzebie, wystawiamy wykreowanego lidera przed kamery, a on z wyżyn swojej pozycji jako świecki święty, ratujący chore dzieci, potępi kogo trzeba i kogo trzeba pochwali.

Dodatkowo z czasem wychowujemy sobie „twardy elektorat” świeckiego świętego, bezwzględnie fanatyczny, który zawsze będzie wspierał naszą stronę. Tak właśnie skonstruowana jest WOŚP. "

Więcej poniżej:

https://dorzeczy.pl/opinie/19411/jerzy-owsiak-czyli-projekt-polityczny.html

https://niezalezna.pl/471483-owsiak-i-moskwa-ukladanka-w-ktorej-pasuja-wszystkie-klocki-od-towarzysza-oskina-do-barbary-kurdej-szatan

Tata Zbigniew – I sekretarz egzekutywy POP PZPR, mama Maria – urzędnik MO – Prokuratura Wojewódzka w Gdańsku, brat Andrzej – członek Ochotniczej Rezerwy Milicji Obywatelskiej.

To najbliższa rodzina Jerzego Owsiaka, o której w udzielanych mediom wywiadach stara się on raczej nie wspominać.

Przepraszam, ile udało się już żebrać?

G
Gość
27 stycznia, 18:53, Gość:

Uwielbiam reklamówki z biedry z tysiącami euro wasz guru donald von corleone !!!!

Znowu ten idiota.

Wykrzyknikowy świr grasuje.

G
Gość
26 stycznia, 11:33, Gość:

Zamknięte jest 32% torowisk w mieście, z czego jedynie 10% jest w remoncie, migawki są najdroższe w Polsce, a jednorazowe droższe niż w stolicy, łódzkie tramwaje są najwolniejsze w kraju.

Więcej, plus mapka, poniżej:

https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,28136633,trawmaje-w-lodzi-najwolniejsze-w-polsce-co-mozna-zrobic-zeby.html

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1133896940748367

27 stycznia, 13:36, Gość:

Mapka jest fałszywa, zamazane są czynne odcinki linii. Autorem mapki jest "społecznik", który nie wychodzi z pisowskiej telewizji.

Kłamstwem jest, że bilety są najdroższe. Dotyczy to również biletów miesięcznych.

Tramwaje w korku mają wydzielone torowisko i są szybsze. Ranking prędkości to bzdura, tak jak porównywanie zbliżonych cen.

Pisowski troll zna powyższe, ale jemu płacą za kłamanie, a nie za informowanie.

27 stycznia, 17:31, Gość:

Wybiórcza kłamie – coś podobnego! Kto by pomyślał.

27 stycznia, 17:56, Gość:

Ty kłamiesz, śmieciu.

🖕

G
Gość
Uwielbiam reklamówki z biedry z tysiącami euro wasz guru donald von corleone !!!!
G
Gość
pinindzy nie ma nie było i nie będzie jest szczaw i mirabelki wasz guru donald i hanka !! !!
G
Gość
pinidzy nie ma nie było i nie będzie jest tylko 4 miliardy długu który wy łodzianie spłacicie wasz guru donald i hanka ! !!!
G
Gość
26 stycznia, 11:33, Gość:

Zamknięte jest 32% torowisk w mieście, z czego jedynie 10% jest w remoncie, migawki są najdroższe w Polsce, a jednorazowe droższe niż w stolicy, łódzkie tramwaje są najwolniejsze w kraju.

Więcej, plus mapka, poniżej:

https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,28136633,trawmaje-w-lodzi-najwolniejsze-w-polsce-co-mozna-zrobic-zeby.html

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1133896940748367

27 stycznia, 13:36, Gość:

Mapka jest fałszywa, zamazane są czynne odcinki linii. Autorem mapki jest "społecznik", który nie wychodzi z pisowskiej telewizji.

Kłamstwem jest, że bilety są najdroższe. Dotyczy to również biletów miesięcznych.

Tramwaje w korku mają wydzielone torowisko i są szybsze. Ranking prędkości to bzdura, tak jak porównywanie zbliżonych cen.

Pisowski troll zna powyższe, ale jemu płacą za kłamanie, a nie za informowanie.

27 stycznia, 17:31, Gość:

Wybiórcza kłamie – coś podobnego! Kto by pomyślał.

Ty kłamiesz, śmieciu.

G
Gość
26 stycznia, 11:33, Gość:

Zamknięte jest 32% torowisk w mieście, z czego jedynie 10% jest w remoncie, migawki są najdroższe w Polsce, a jednorazowe droższe niż w stolicy, łódzkie tramwaje są najwolniejsze w kraju.

Więcej, plus mapka, poniżej:

https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,28136633,trawmaje-w-lodzi-najwolniejsze-w-polsce-co-mozna-zrobic-zeby.html

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1133896940748367

27 stycznia, 13:36, Gość:

Mapka jest fałszywa, zamazane są czynne odcinki linii. Autorem mapki jest "społecznik", który nie wychodzi z pisowskiej telewizji.

Kłamstwem jest, że bilety są najdroższe. Dotyczy to również biletów miesięcznych.

Tramwaje w korku mają wydzielone torowisko i są szybsze. Ranking prędkości to bzdura, tak jak porównywanie zbliżonych cen.

Pisowski troll zna powyższe, ale jemu płacą za kłamanie, a nie za informowanie.

Wybiórcza kłamie – coś podobnego! Kto by pomyślał.

G
Gość
26 stycznia, 11:33, Gość:

Zamknięte jest 32% torowisk w mieście, z czego jedynie 10% jest w remoncie, migawki są najdroższe w Polsce, a jednorazowe droższe niż w stolicy, łódzkie tramwaje są najwolniejsze w kraju.

Więcej, plus mapka, poniżej:

https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,28136633,trawmaje-w-lodzi-najwolniejsze-w-polsce-co-mozna-zrobic-zeby.html

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1133896940748367

27 stycznia, 13:36, Gość:

Mapka jest fałszywa, zamazane są czynne odcinki linii. Autorem mapki jest "społecznik", który nie wychodzi z pisowskiej telewizji.

Kłamstwem jest, że bilety są najdroższe. Dotyczy to również biletów miesięcznych.

Tramwaje w korku mają wydzielone torowisko i są szybsze. Ranking prędkości to bzdura, tak jak porównywanie zbliżonych cen.

Pisowski troll zna powyższe, ale jemu płacą za kłamanie, a nie za informowanie.

Reprezentujesz myślenie życzeniowe, które jak podaje Wikipedia: "Może być także jednym z objawów psychozy reaktywnej, nerwicy, a nawet schizofrenii.":)

https://pl.wikipedia.org/wiki/Myślenie_życzeniowe

G
Gość
26 stycznia, 11:33, Gość:

Zamknięte jest 32% torowisk w mieście, z czego jedynie 10% jest w remoncie, migawki są najdroższe w Polsce, a jednorazowe droższe niż w stolicy, łódzkie tramwaje są najwolniejsze w kraju.

Więcej, plus mapka, poniżej:

https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,28136633,trawmaje-w-lodzi-najwolniejsze-w-polsce-co-mozna-zrobic-zeby.html

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1133896940748367

Mapka jest fałszywa, zamazane są czynne odcinki linii. Autorem mapki jest "społecznik", który nie wychodzi z pisowskiej telewizji.

Kłamstwem jest, że bilety są najdroższe. Dotyczy to również biletów miesięcznych.

Tramwaje w korku mają wydzielone torowisko i są szybsze. Ranking prędkości to bzdura, tak jak porównywanie zbliżonych cen.

Pisowski troll zna powyższe, ale jemu płacą za kłamanie, a nie za informowanie.

G
Gość
25 stycznia, 20:25, Gość:

Prawda to jest w TVN, cała, całą dobę 🥲

Za kadencji PO-ZSL sprzedano 70 proc. udziałów w PKP Cargo, Polskie Koleje Liniowe i PKP Energetykę.

Kodomita uważa, że one nie wożą pasażerów, więc można je było opiërdolić jak kolejkę na Kasprowy Wierch:)

Prąd drożał od dawna, ale podwyżki są DOPIERO TERAZ.

Za obecne ceny energii elektrycznej, dzięki której porusza się ponad 90% pociągów, odpowiedzialna jest koalicja PO-ZSL negocjująca pakiet klimatyczno-energetyczny w 2008 roku, która podpisała rozwiązania prowadzące do energetycznej zapaści Polski, mając prawo weta.

Dodatkowo w 2014 roku w Brukseli Ewa Kopacz, zgodziła się na dalsze ograniczenie emisji CO2 o 43 proc. do roku 2030, ale przede wszystkim na wprowadzenie tzw. Rezerwy Stabilizacyjnej.

"Ja jestem spokojna, że po roku 2019 polski prąd zdrożeje dla odbiorców" – no i zdrożał więc w czym problem?:)

Wideo dla przypomnienia poniżej:

https://twitter.com/waldemar_kowal/status/1074054578398773248

Cargo nie wozi pasażerów

Energetyka nie wozi niczego

Koleje linowe nie służą do komunikacji między miastami.

2008 rok był dawno, a podwyżki są TERAZ.

Waldemar Kowal to pisowski troll, a nie źródło informacji.

Pisowski troll zna powyższe, ale jemu płacą za kłamanie, a nie za informowanie.

G
Gość
Zamknięte jest 32% torowisk w mieście, z czego jedynie 10% jest w remoncie, migawki są najdroższe w Polsce, a jednorazowe droższe niż w stolicy, łódzkie tramwaje są najwolniejsze w kraju.

Więcej, plus mapka, poniżej:

https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,28136633,trawmaje-w-lodzi-najwolniejsze-w-polsce-co-mozna-zrobic-zeby.html

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1133896940748367
G
Gość
Prawda to jest w TVN, cała, całą dobę 🥲

Za kadencji PO-ZSL sprzedano 70 proc. udziałów w PKP Cargo, Polskie Koleje Liniowe i PKP Energetykę.

Kodomita uważa, że one nie wożą pasażerów, więc można je było opiërdolić jak kolejkę na Kasprowy Wierch:)

Prąd drożał od dawna, ale podwyżki są DOPIERO TERAZ.

Za obecne ceny energii elektrycznej, dzięki której porusza się ponad 90% pociągów, odpowiedzialna jest koalicja PO-ZSL negocjująca pakiet klimatyczno-energetyczny w 2008 roku, która podpisała rozwiązania prowadzące do energetycznej zapaści Polski, mając prawo weta.

Dodatkowo w 2014 roku w Brukseli Ewa Kopacz, zgodziła się na dalsze ograniczenie emisji CO2 o 43 proc. do roku 2030, ale przede wszystkim na wprowadzenie tzw. Rezerwy Stabilizacyjnej.

"Ja jestem spokojna, że po roku 2019 polski prąd zdrożeje dla odbiorców" – no i zdrożał więc w czym problem?:)

Wideo dla przypomnienia poniżej:

https://twitter.com/waldemar_kowal/status/1074054578398773248
G
Gość
24 stycznia, 16:03, A to jest PRAWDA:

"Za bilet na pociąg PKP Intercity z Rybnika do czeskiego Bohumina trzeba zapłacić ponad 94 złote. Jeśli tym samym składem jedziemy w drugą stronę i wsiadamy w Czechach - cena na tej trasie jest niemal cztery razy niższa.

Na pytanie to, dlaczego polskie bilety na ten sam pociąg są droższe niż w Czechach, nasz reporter został odesłany do komunikatu o wysokich cenach prądu i do rzecznika PKP Intercity, który z urlopu wróci za ponad dwa tygodnie"

https://www.rmf24.pl/regiony/slaskie/news-polskie-bilety-na-ten-sam-pociag-duzo-drozsze-niz-w-czechach,nId,6546324#crp_state=1

Chlup

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany
Dodaj ogłoszenie