Aż 14 tuneli budowanych jest w Polsce. A zaledwie pięć lat temu oddano tunel w Gliwicach, 15 lat temu - w Katowicach
Tunel na zakopiance, czyli na drodze ekspresowej S7 Naprawa - Skomielna Biała
Będzie miał długość 2058 metrów. W ramach inwestycji S7 Naprawa - Skomielna Biała powstają dwa tunele drążone metodą ADECO-RS (Analysis of Controlled Deformations in Rocks and Soils), czyli metodą kontroli przemieszczeń i odkształceń w skałach i gruncie. GDDKiA przygotowała dokumentację dla drążenia metodami górniczymi (ze wskazaniem na metodę NATM) z dopuszczeniem w warunkach przetargu możliwości stosowania innych metod. Wykonawca na etapie oferty przewidział drążenie metodą ADECO-RS, która jest rozwinięciem tzw. metody austriackiej. Tunele mają długość 2058 m, każdy o jednym kierunku jazdy, dwóch pasach ruchu, jednym pasie awaryjnym i jednym pasie ewakuacyjnym. Szerokość tunelu w wyłomie ma 17,31-18,31 metra. Między tunelami jest filar o szerokości 14 metrów. Tunele połączone będą przewiązkami co 172,5 m. Ten tunel naprawdę będzie robił wrażenie. Łącznie z masywu góry Luboń Mały wydobyto blisko 1,1 mln metrów sześciennych urobku skalnego. Po przetworzeniu część tego materiału została wykorzystana do budowy nasypów drogowych, zasypek przyobiektowych oraz zasypu portali tunelu.Koszt samego tunelu to około 900 mln zł.
Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE