Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi RS7 z elektronicznym kierowcą

(per)
Konstruktorzy Audi zbudowali samochód, który może poruszać się bez kierowcy. Najciekawsze w tej informacji jest to, iż jest to model sportowy. Audi RS 7 piloted driving concept zademonstrowało co potrafi podczas tegorocznego finału sezonu Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) na torze Hockenheim.

Ten niezwykły pojazd bez człowieka za kierownicą, gdyż był obsługiwany jedynie przez systemy elektroniczne, potrafił w nieco ponad dwie minuty przejechać jedno okrążenie. Jak na bolid jadący tylko dzieki komputerom jest to znakomity wynik.
Skąd bezduszny mechanizm wiedział jak jechać? Otóż aby mieć dobrą orientację na torze pojazd korzystał ze specjalnie przetworzonych danych GPS, przekazywanych do jego ośrodka kierowania za pomocą wysokiej częstotliwości fal, gdzie były one przetwarzane na konkretne polecenia wydawane poszczególnym podzespołom tj. silnikowi, kierownicy oraz hamulcom.

Jednocześnie kamery 3D zamontowane w samochodzie filmowały pokonywaną drogę, a specjalny program obliczeniowy błyskawicznie porównywał dostarczane przez nie obrazy z danymi zapisanymi w pokładowym komputerze. W ten sposób wyścigowe audi bardzo szybko a jednocześnie bezkolizyjnie poruszało się po wyznaczonej trasie. Uwzględniono w niej np. ścinanie zakrętów, w odpowiednich miejscach przyspieszenia, przyhamowania etc.
Autonomiczna jazda to jedna z ważniejszych dziedzin prac rozwojowych w biurach konstrukcyjnych firmy Audi. Pierwsze takie rozwiązania w praktyce zaprezentowało już dziesięć lat temu. Wyniki testów za każdym razem są na bieżąco przekazywane do działów zajmujących się przygotowaniem produkcji seryjnej. Np. z ostatnich jazd testowych RS7 piloted driving concept pozyskano informacje na temat zachowania się samochodu w wyznaczonych granicach fizycznych. Było to przydatne np. przy opracowywaniu, już w modelach produkcyjnych systemów pozwalających na automatyczne manewry pozwalające uniknąć wypadków w krytycznych sytuacjach.

Już dziś, dzięki różnym systemom wsparcia kierowcy, prowadzenie jakiegokolwiek modelu Audi może być bardzo precyzyjne i pozbawione stresu. Ich najbardziej rozbudowane wersje znaleźć można w Audi A6 i Audi A7 Sportback. Paleta rozwiązań sięga tu od asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist, przez aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist, aż po tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami - adaptive cruise control z funkcją Stop&Go i systemem ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front.

Księgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.pl

Księgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany