Andre Citroen, czyli człowiek z.... cytrynkami. Na początku...

    Andre Citroen, czyli człowiek z.... cytrynkami. Na początku lutego minęła 140 rocznica urodzin Jego matką była Polka

    Ryszard M. Perczak

    Express Ilustrowany

    Aktualizacja:

    Express Ilustrowany

    Andre Citroen, czyli człowiek z.... cytrynkami. Na początku lutego minęła 140 rocznica urodzin Jego matką była Polka
    1/5
    przejdź do galerii
    André Gustaw Citroën, inżynier, przedsiębiorca, założyciel jednej z najbardziej znanych marek samochodów na świecie, urodził się 5 lutego 1878 r.
    André był piątym dzieckiem francuskiego handlarza diamentami Luisa Citroëna i Polki Maszy Amelii Kleinman. Jego rodzice poznali się podczas jednej z biznesowych podróży Francuza do Warszawy. W 1873 r. zamieszkali w Paryżu, gdzie właśnie 140 lat temu przyszedł na świat André.

    Przodkowie słynnego twórcy tak znanych modeli jak np. 2CV, HY, CX czy DS nosili nazwisko Limoenman, czyli… człowiek z cytrynkami. Dopiero Barend, dziadek André, zdecydował się na jego zmianę na Citroen.

    W roku 1900, po ukończeniu studiów inżynierskich w szkole politechnicznej, André Citroën wstąpił do wojska. W trakcie służby odwiedził m.in. ojczysty kraj matki. Podczas tej wizyty w jednym z warsztatów (podobno było to w Łodzi) zobaczył nieznane mu wcześniej koła zębate o zakończeniach w kształcie jodełki. Wykształcenie techniczne pozwoliło mu dostrzec wszystkie zalety takiej konstrukcji - możliwość przenoszenia większych obciążeń i cichszą pracę przegubu. Citroën odkupił prawa do tego wynalazku i w 1902 r. założył we Francji fabrykę... kół zębatych. Wzór zębatki, opatentowany w postaci charakterystycznych szewronów, do dziś widnieje w logo francuskiej marki.

    W wieku 27 lat André był już znanym z innowacyjnych rozwiązań, nowoczesnego zarządzania, idealnego wyczucia czasu i potrzeb rynku, francuskim przedsiębiorcą. Bogate i przepełnione sukcesami doświadczenia z fabryką Morsa oraz spotkanie z Henrym Fordem spowodowały, że André szukając dalszych opcji rozwoju i możliwości wykorzystania nowoczesnej fabryki, zaplanował kolejny ruch. Wybór padł na motoryzację. André zamierzał produkować samochody seryjnie.

    Pierwsze auto z logo Citroëna to model typ A , wyjechało z jego fabryki w roku 1919.

    LOSOWANIE LOTTO DZIŚ WYNIKI 24.02.18 LOTTO na żywo [KUMULACJA 18 MLN ZŁ]

    POGODA DŁUGOTERMINOWA: W WEEKEND SIARCZYSTY MRÓZ! BARDZO MROŹNE DNI I NOCE. ZMARŁY JUŻ 4 OSOBY!. ZOBACZ PROGNOZĘ POGODY [MAPA POGODY]

    Pogoda na poniedziałek:

    Czytaj treści premium w Expressie Ilustrowanym Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (1)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie tyle Polka, co Żydówka

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    Nie była Polką nawet z obywatelstwa, bo wtedy nie było Polski jako kraju.

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    PRZEPISY

    PORADY

    RAPORTY