Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Amerykański F16 wylądował w bazie w Łasku. Przystanek w drodze na Litwę

Agnieszka Olejniczak
Agnieszka Olejniczak
Samolot F16 z Amerykańskich Sił Powietrznych wylądował w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Maszyna jest w drodze do bazy na Litwie, gdzie będzie pełnić misję.
Samolot F16 z Amerykańskich Sił Powietrznych wylądował w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Maszyna jest w drodze do bazy na Litwie, gdzie będzie pełnić misję. NATO Allied Air Command
Samolot F16 z Amerykańskich Sił Powietrznych wylądował w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Maszyna jest w drodze do bazy na Litwie, gdzie będzie pełnić misję.

Dowództwo sił powietrznych NATO w Europie informuje, że 4 stycznia amerykański F-16 wylądował w Łasku, skąd poleci na Litwę, gdzie będzie pełnić służbę patrolową nad Bałtykiem wraz wraz polskimi F-16. Amerykanie i Polacy będą współpracować z F16 z Belgii, który operuje w Estonii.

Polskie, amerykańskie i belgijskie samoloty F16 będą wspólnie wykonywać zadania na wschodniej flance NATO. Ma to poprawić koordynację i sprawdzić szybkość przemieszczania się sił powietrznych w Europie Wschodniej do alternatywnych baz.

Maszyny z trzech krajów będą stacjonować w bazach Siauliai na Litwie oraz Amari w Estonii.

Amerykańscy piloci mają też zademonstrować bezproblemową integrację, która ma długą tradycję nad Bałtykiem, nie ukrywa celu działań generał Joel Carey, szef operacji sztabowych dowództwa sił powietrznych NATO.

W 2021 roku samoloty NATO stacjonujące w Europie były podrywane 370 razy. Większość lotów odbywała się po to, aby sprawdzić samoloty latające niezapowiedziane w pobliżu alianckiej przestrzeni powietrznej. Około 80 procent misji, łącznie 290, odpowiadało na loty rosyjskich samolotów wojskowych.

Podczas pobytu w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku amerykański F-16 z załogą przeprowadził ćwiczenia kwalifikacyjne. Piloci i konserwatorzy sprawdzili swoje umiejętności, aby samoloty mogły szybko wystartować w sytuacji awaryjnej.

Działania pokazują solidarność, zbiorową determinację NATO oraz zdolność dostosowywania się i dostosowywania swoich misji obronnych i postawy odstraszającej w odpowiedzi na rozwijającą się sytuację, informuje dowództwo alianckich sił powietrznych.

15 lat samolotów F16 w Polsce

9 listopada 2006 roku odbyła się uroczystość przyjęcia na wyposażenie Sił Powietrznych pierwszej partii samolotów F-16. To już 15 lat służby w wojsku polskim tych samolotów z biało-czerwoną szachownicą.

Polskie samolot F-16 to łącznie 48 maszyn. W tym 36 jednomiejscowych F-16C Block52+ i 12 dwumiejscowych F-16D Block52+

Umowa na ich zakup została podpisana 18 kwietnia 2003 roku w "Szkole Orląt" w Dęblinie. W kontrakcie na zakup F-16 przewidziano przeszkolenie w USA łącznie 49 polskich pilotów. Pierwsza grupa polskich pilotów została skierowana do USA na przełomie maja i czerwca 2005 roku. Pierwszych trzech pilotów - ppłk Stepaniuk, ppłk Zawada i ppłk Malinowski ukończyło szkolenie w czerwcu 2006 roku.

Ceremonia symbolicznego przekazania pierwszych polskich F-16 odbyła się w Forth Worth w Teksasie, 15 września 2006 r.

Najważniejsze dane taktyczno - techniczne F-16 C/D Block 52+:

długość: 15,03 metra,
rozpiętość: 9,45 metra,
masa własna 8300 kg,
masa maksymalna 21772 kg,
masa uzbrojenia 9942 kg,
prędkość maksymalna ok. 2 Ma,
prędkość wznoszenia 310 m/s,
zasięg do przebazowania ze zbiornikami konforemnymi ok. 5000 km.,
okres eksploatacji - 8 tys. godzin w powietrzu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Amerykański F16 wylądował w bazie w Łasku. Przystanek w drodze na Litwę - Dziennik Łódzki

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany