18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stare zdjęcia Łodzi. Łódzkie tramwaje: Część III. Lata 1945-1960 (galeria zdjęć). Łódzkie tramwaje po drugiej wojnie

(jaz)
Przejęcie w 1945 roku łódzkich tramwajów przez polską administrację odbyło się bezboleśnie i niemal w biegu, gdyż niemieckie zarządy w popłochu ewakuowały się na Zachód. Od razu oddano je pod kuratelę miasta. Utworzono Miejskie Zakłady Komunikacyjne, a w roku 1951 nastąpiło połączenie linii miejskich z podmiejskimi i wtedy powstało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi.

Nowa władza chciała koniecznie przypodobać się robotnikom, toteż ceny biletów skalkulowano na śmiesznie niskim poziomie, a czterech na pięciu pasażerów miało prawo do ulgi. To powodowało jednak permanentne niedoinwestowanie MPK.

Wyeksploatowany przedwojenny i poniemiecki tabor wymagał ciągłych napraw, tory były w bardzo złym stanie. Często dochodziło do awarii, a widok przeładowanych tramwajów był zupełnie normalny.

Pierwszą linią zbudowaną od podstaw w powojennej Łodzi była trasa na Stoki.**Oddana została do użytku 24 grudnia 1948 roku. **
Szyn na budowę tej linii użyczyły PKP. Przedłużono także o kilka przystanków linie na Dąbrowę, Doły. Poważną inwestycją była także budowa krańcówki linii podmiejskich przy ul. Północnej. 22 lipca 1950 roku na trasę wyruszyły pierwsze nowe wagony "jedenastki". Były to składy typu 2N1 i 2N2 oraz doczepne 2ND. Łącznie w latach 50. trafiło ich do Łodzi blisko 160, co pozwoliło wycofać
z eksploatacji najstarsze przedwojenne tramwaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany