Jak chatGPT odpowiedział na kilka pytań z matury z polskiego?
ChatGPT często wykorzystywany jest przez uczniów, ale czy poradził sobie z tegorocznymi pytaniami maturalnymi z języka polskiego? Sprawdź.
Zadanie 8 - Matura z języka polskiego i chatGPT
Odpowiedź chatGPT-4
„Postawa podmiotu lirycznego w Trenie X Jana Kochanowskiego jest podobna do postawy Demeter, przedstawionej w Mitologii Jana Parandowskiego. Zarówno Kochanowski, jak i Demeter są postaciami zrozpaczonymi, przepełnionymi bólem i tęsknotą za utraconą osobą - córką. Cechuje ich silny ból i niepocieszenie.
Kochanowski, który w Trenie X opłakuje swoją zmarłą córkę Urszulkę, zadaje pytania o jej los po śmierci, podobnie jak Demeter, która szuka swojej córki Persefony. Oboje są w stanie głębokiej rozpaczy, pytając ludzi, bóstwa, a nawet naturę o krewną. Swoje pytania, pełne tęsknoty i bólu, kierują do nieobecnej córki.
Obie postacie doświadczają także poczucia bezsilności i utraty kontroli. Mimo wszelkich wysiłków, nie są w stanie odnaleźć swojej córki. W obu przypadkach, niezależnie od tego, czy mówimy o mitologicznej Demeter, czy o renesansowym poecie Kochanowskim, jest to portret osoby pogrążonej w smutku, której całe życie zdominowała strata najbliższej osoby.”
Zadanie 9 - Matura z języka polskiego i chatGPT
Odpowiedź chatGPT-4:
„Obie odpowiedzi są prawdziwe.”
W rzeczywistości pierwsza jest fałszywa, a druga prawdziwa.
Zadanie 10 - Matura z języka polskiego i chatGPT
Odpowiedź chatGPT-4:
„Koncept w wierszu "Niestatek" Jana Andrzeja Morsztyna polega na kunsztownym i zaskakującym obrazowaniu zmienności uczuć kochanka w zależności od zachowania ukochanej. Wykorzystuje do tego metafory ciała kobiety, które postrzegane są różnie w zależności od sytuacji.
Gdy kochanek jest zgodny z ukochaną, wszystkie jej atrybuty są przedstawione w pozytywnym świetle - oczy to ogień, czoło zwierciadło, ząb perła, a płeć mlekiem zsiadłym, usta koralem, a policzka purpurą jagody. Jest to obraz piękna i harmonii.
Jednak, gdy między kochankami dochodzi do kłótni, wszystko się zmienia - oczy stają się popiołem, czoło maglownią, ząb kością, włosy pajęczyną, a płeć blejwasem. To obraz destrukcji i braku harmonii.
W ten sposób Morsztyn ukazuje zmienność uczuć i nastrojów, które mogą być różne w zależności od zachowania drugiej osoby. Ten koncept wyraża ideę niestałości (niestatku), czyli zmiennego nastroju czy postawy, która jest zależna od okoliczności.”